Datum 4 september 2008
Ruimte op de Rails
50 % groei capaciteit
Iedere tien minuten een trein op de grote corridors
Groene golf voor goederentreinen
Meer keuze voor de klant
Elke tien minuten een reizigerstrein en een groene golf voor goederen op het spoor.
De capaciteit op het spoor neemt de komende jaren met 50% toe. Reizigers én
verladers krijgen de komende jaren veel meer keuze bij vervoer via de weg of over
het spoor. De trein als betrouwbaar, snel en volwaardig mobiliteits- en
transportalternatief. Het spoor biedt Nederland ruimte voor beweging. Dat
toekomstbeeld wordt realiteit in Ruimte op de Rails, het gezamenlijke actieplan van
de spoorsector dat vandaag is aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat.
Het plan verenigt capaciteitsuitbreiding, groei en verdere modernisering van het
Nederlandse spoorwegnet, met als resultaat meer keuze voor klanten.
Ruimte op de Rails sluit aan bij de ambitie van minister Eurlings om een forse groei te
realiseren van het vervoer over spoor tot 2020 Begin 2008 nodigde minister Eurlings de
spoorsector uit met plannen te komen om de tot 2020 verwachte groei van het reizigers-
en goederenvervoer op het Nederlandse spoorwegnet te kunnen verwerken. ProRail, NS
en de Belangenvereniging rail goederenvervoerders (BRG) hebben de handen
ineengeslagen met als resultaat een integraal voorstel dat past binnen de door de minister
verwachte financieringsruimte van 4,5 miljard euro.
Met Ruimte op de Rails wordt het spoor in 2020 optimaal benut. Op grote stations aan
belangrijke corridors hoeft niemand meer te rennen om de trein te halen: er komt er elke tien
minuten een. Goederen- en reizigerstreinen rijden minder vaak over hetzelfde spoor. Dat
komt de betrouwbaarheid en de capaciteit ten goede, zowel voor reizigers als voor de
verladers. Resultaat is dat er op de belangrijkste corridors 50% meer intercity's kunnen rijden
en dat de grote groei van het goederenvervoer per spoor kan doorgaan dankzij een
toekomstvaste routering voor goederentreinen.
Ruimte op de Rails voorziet in een efficiënte capaciteitsvergroting: nieuwe rails aanleggen waar
nodig en maatregelen die zijn toegesneden op de specifieke trajecten. Bijvoorbeeld meer ruimte op
het spoor door goederentreinen over andere routes te leiden of door perrons geschikt te maken
voor langere reizigerstreinen. En soms door het aanleggen van inhaalsporen, zodat Intercity's
kunnen doorrijden, terwijl de Sprinter stopt op de kleinere stations. Er komt ook meer ruimte op het
spoor door slimmer te plannen en flexibel en gericht om te gaan met speling op een bepaald traject
of knelpunt . De eveneens uitgewerkte variant van zes Intercity's en zes sprinters per uur, kan op
termijn een kosteneffectieve bijdrage leveren aan de mogelijk verder toenemende mobiliteitsvraag.
Tijdens de planstudie zal blijken in hoeverre deze variant gerealiseerd kan worden binnen het
budget van 4,5 miljard.
einde bericht
Nederlandse Spoorwegen