Ingezonden persbericht
Invloed consument op woningrenovatiemarkt groeit
Rotterdam - 4 september. Over tien jaar wordt er volgens een ruime meerderheid van de aannemers
B&U en installateurs meer gerenoveerd dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt. Renovatie vraagt
daarnaast om meer klantgerichtheid van de bouwbranche dan nieuwbouw. Van de installateurs is maar
liefst 86% het hiermee eens. Bij renovatieprojecten spelen consumenten bovendien een steeds grotere
rol in het keuzeproces. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis dat is uitgevoerd door USP Marketing
Consultancy onder aannemers B&U en installateurs ten behoeve van de Renovatie Monitor 2008.
De woningrenovatiemarkt is in opkomst. Door actuele trends als duurzaam bouwen, stedelijke herstructurering
en de noodzaak tot energiebesparing is de verwachting dat het belang van deze markt alleen nog maar groter
wordt. Aannemers B&U en installateurs zijn het er over eens dat er over tien jaar meer gerenoveerd wordt dan
dat er nieuwbouw gepleegd wordt. Bijna zes op de tien aannemers B&U denkt dat dit het geval zal zijn. Van de
installateurs is 56% het (zeer) met de stelling eens. Eén op de vijf aannemers B&U denkt niet dat er over tien
jaar meer gerenoveerd wordt dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt.
Over tien jaar wordt er meer gerenoveerd dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt (in %)
Aannemers B&U Installateurs
Zeer mee eens 3 6
Mee eens 55 50
Neutraal 22 30
Mee oneens 20 11
Zeer mee oneens 0 0
Weet niet/geen mening 0 3
Bron: BouwKennis, augustus 2008
Klantgerichtheid belangrijker bij renovatie dan bij nieuwbouw
Anders dan bij nieuwbouw worden aannemers en installateurs bij de renovatie van een woning ook tijdens het
bouwproces zelf geconfronteerd met de aanwezigheid van bewoners. Gedurende renovatiewerkzaamheden
verblijven er namelijk nog vaak mensen in het pand. Meer dan negen op de tien aannemers zijn het (zeer) eens
met de stelling dat er bij renovatie meer klantgerichtheid van de bouwbranche wordt gevraagd dan bij
nieuwbouw omdat er gedurende renovatiewerkzaamheden vaak mensen aanwezig blijven in het pand. Van de
installateurs is 86% het hier (zeer) mee eens. Slechts respectievelijk 3% en 5% van de aannemers en
installateurs denkt dat er bij renovatie niet meer klantgerichtheid gevraagd wordt dan bij nieuwbouw, ook al zijn
er vaak bewoners in het pand aanwezig.
Gedurende renovatiewerkzaamheden blijven mensen vaak aanwezig in het pand. Renovatie vraagt daarom
meer klantgerichtheid van de bouwbranche dan nieuwbouw (in %)
Aannemers B&U Installateurs
Zeer mee eens 40 19
Mee eens 52 67
Neutraal 5 5
Mee oneens 3 5
Zeer mee oneens 0 0
Weet niet/geen mening 0 5
Bron: BouwKennis, augustus 2008
Invloed consumenten neemt toe in keuzeproces
De rol van de consument neemt volgens het overgrote deel van de betrokken bouwende partijen een steeds
grotere rol in bij het keuzeproces rondom renovatieprojecten. De consument bepaalt dus in toenemende mate
welke materialen en producten er gebruikt moeten worden tijdens een renovatieproject. Maar liefst 78% van de
aannemers is het met deze stelling (zeer) eens, tegenover 68% van de installateurs. Slechts een kleine 5%
geeft aan dat de belangen van de consument het keuzeproces niet beïnvloeden terwijl gemiddeld 19% hier
neutraal tegenover staat.
Consumenten spelen een steeds grotere rol bij het keuzeproces rondom renovatieprojecten (in %)
Aannemers B&U Installateurs
Zeer mee eens 8 13
Mee eens 71 55
Neutraal 15 23
Mee oneens 3 5
Zeer mee oneens 3 0
Weet niet/geen mening 0 5
Bron: BouwKennis, augustus 2008
De rol van woningrenovatie wordt de komende jaren steeds groter. Bijna zes op de tien aannemers B&U en
installateurs zijn het hier mee eens. Volgens het overgrote deel van de ondervraagden wordt er bij renovatie
bovendien veel meer klantgerichtheid gevraagd van de bouwende partijen dan bij nieuwbouw. Consumenten
nemen immers een steeds prominentere plek in bij het keuzeproces rondom renovatieprojecten. Organisaties
die de snel groeiende woningrenovatiemarkt succesvol willen benaderen, hebben daarom betrouwbare
marktinformatie nodig. Hoe groot is de woningrenovatiemarkt, welke klussen worden er uitgevoerd, wie is er bij
renovatie bepalend voor de aanschaf van uw product en hoe oriënteert men zich?
Renovatie Monitor 2008
Op deze en andere vragen geeft de BouwKennis Renovatie Monitor 2008 uitvoerig antwoord. Het onderzoek
wordt door USP Marketing Consultancy in opdracht van BouwKennis uitgevoerd onder consumenten,
aannemers, installateurs en woningcorporaties en heeft als doel een compleet beeld te geven van kleinschalige
klussen en grootschalige renovaties. Voor meer informatie over de Renovatie Monitor 2008 van BouwKennis
kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van
BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over
BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.