EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

st1\:*{behavior:url(#default#ieooui) }


Persbericht

4 september 2008

EVO vraagt om meer opstappunten voor goederentreinen

Vandaag hebben de NS, ProRail en de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders (BRG) hun plan 'Ruimte op de Rails' gepresenteerd. Hierin staat de visie op spoorvervoer tot 2020. EVO is opgetogen over de extra ruimte en groene golf die er komt voor het goederenvervoer. Wel mist EVO in de plannen financiering voor een havenspoorlijn vanaf Rotterdam. Daarnaast maakt EVO zich zorgen over de afname van het aantal punten waarvandaan goederentreinen kunnen vertrekken in de regio's.

Het bedrijfsleven verwacht een grote groei van het volume aan goederen dat binnenkomt in de Rotterdamse haven. Zonder oplevering van een havenspoorlijn om die groei op te vangen, komt de aansluiting op de Betuweroute in gevaar. Een aparte havenspoorlijn moet ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de grote terminals en straks de Tweede Maasvlakte, de binnenkomende lading zonder problemen door goederentreinen kunnen laten afvoeren.

Ook wil EVO meer aandacht voor het regionale spoornet. Want er zijn steeds minder plaatsen in Nederland waarvandaan treinen voor het goederenvervoer vertrekken. Gevolg hiervan is dat bedrijven meer moeite hebben om hun goederen aangeleverd te krijgen bij een vertrekstation in de buurt van hun vestiging. Zo is zelfs hofstad Den Haag niet bereikbaar. EVO benadrukt dat de nog bestaande opstappunten behouden worden. Als dit niet gebeurt, dreigen chemieclusters in alle regio's minder goed bereikbaar te worden. Gevolg daarvan kan zijn dat meer vracht over de weg vervoerd moet worden, terwijl juist alle vervoerswijzen hard nodig zijn om de verwachte groei van goederenstromen op te vangen.

Ten slotte vraagt EVO het kabinet om in te zetten op verbetering van de subsidieregeling voor een stiller spoor. Het kabinet overweegt minimaal 500 miljoen euro te investeren in geluidsschermen langs het spoor. Echter, het is veel effectiever te investeren in stille treinen. Door 80 miljoen euro beschikbaar te stellen, kan hetzelfde effect bereikt worden als het geval is bij het plaatsen van geluidschermen. Een simpele rekensom leert dus dat een aanpak bij de bron het kabinet 420 miljoen euro bespaart. En niet alleen de grootste landelijke spoorlijnen worden daardoor stiller, maar hetzelfde geldt voor het regionale spoornet.

Volgens EVO moet het kabinet daarnaast de al beschikbare subsidies eerlijker verdelen. Nu krijgt de personentrein twee keer zoveel subsidie om geluidsoverlast te beperken dan de goederentrein.