http://www.evo.nl
st1\:*{behavior:url(#default#ieooui) }
Persbericht
4 september 2008
EVO vraagt om meer opstappunten voor goederentreinen
Vandaag hebben de NS, ProRail en de Belangenvereniging Rail
Goederenvervoerders (BRG) hun plan 'Ruimte op de Rails'
gepresenteerd. Hierin staat de visie op spoorvervoer tot 2020. EVO is opgetogen
over de extra ruimte en groene golf die er komt voor het goederenvervoer. Wel
mist EVO in de plannen financiering voor een havenspoorlijn vanaf Rotterdam.
Daarnaast maakt EVO zich zorgen over de afname van het aantal punten
waarvandaan goederentreinen kunnen vertrekken in de regio's.
Het bedrijfsleven verwacht een grote groei van het volume
aan goederen dat binnenkomt in de Rotterdamse haven. Zonder oplevering van een
havenspoorlijn om die groei op te vangen, komt de aansluiting op de Betuweroute
in gevaar. Een aparte havenspoorlijn moet ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de
grote terminals en straks de Tweede Maasvlakte, de binnenkomende lading zonder
problemen door goederentreinen kunnen laten afvoeren.
Ook wil EVO meer aandacht voor het regionale spoornet. Want
er zijn steeds minder plaatsen in Nederland waarvandaan treinen voor het
goederenvervoer vertrekken. Gevolg hiervan is dat bedrijven meer moeite hebben
om hun goederen aangeleverd te krijgen bij een vertrekstation in de buurt van
hun vestiging. Zo is zelfs hofstad Den Haag niet bereikbaar. EVO benadrukt dat
de nog bestaande opstappunten behouden worden. Als dit niet gebeurt, dreigen
chemieclusters in alle regio's minder goed bereikbaar te worden. Gevolg
daarvan kan zijn dat meer vracht over de weg vervoerd moet worden, terwijl
juist alle vervoerswijzen hard nodig zijn om de verwachte groei van
goederenstromen op te vangen.
Ten slotte vraagt EVO het kabinet om in te zetten op
verbetering van de subsidieregeling voor een stiller spoor. Het kabinet
overweegt minimaal 500 miljoen euro te investeren in geluidsschermen langs het
spoor. Echter, het is veel effectiever te investeren in stille treinen. Door 80
miljoen euro beschikbaar te stellen, kan hetzelfde effect bereikt worden als
het geval is bij het plaatsen van geluidschermen. Een simpele rekensom leert
dus dat een aanpak bij de bron het kabinet 420 miljoen euro bespaart. En niet
alleen de grootste landelijke spoorlijnen worden daardoor stiller, maar
hetzelfde geldt voor het regionale spoornet.
Volgens EVO moet het kabinet daarnaast de al beschikbare subsidies
eerlijker verdelen. Nu krijgt de personentrein twee keer zoveel subsidie om
geluidsoverlast te beperken dan de goederentrein.