Controles gevelreclame in binnenstad hervat
Datum uitgave persbericht: 09/03/2008
In 2006 is in overleg met de ondernemersvereniging, de stuurgroep
Centrummanagement en Citycentrum besloten om de reclame in de
binnenstad intensief te controleren. Een gedeelte van de binnenstad is
inmiddels gecontroleerd en afgehandeld. De gemeente gaat de controle
vanaf nu hervatten. De controle heeft als doel dat medio 2009 de
kwaliteit van het gevelbeeld in de binnenstad is verbeterd.
Bezoek van gemeente
Gebruikers van panden die nog niet zijn gecontroleerd, kunnen
binnenkort bezoek van een medewerker van de gemeente Zwolle
verwachten. Allereerst wordt geïnventariseerd of er een vergunning is
voor de reclame. Een medewerker van de gemeente fotografeert de
komende maanden alle gevels van de bedrijfspanden in de binnenstad.
Als er geen vergunning is voor de gevelreclame, krijgt men nog de kans
alsnog een aanvraag in te dienen. Als de reclame aan de eisen voldoet,
krijgt men een vergunning. Zo niet, dan moet de reclame worden
aangepast.
Reclamebeleid
In 1998 is het reclamebeleid vastgelegd in de kadernota 'Reclame voor
reclame'. Uitgangspunt is dat reclame een positief effect kan hebben
op de levendigheid van de omgeving, maar dat er ook grenzen zijn aan
wat nog visueel aantrekkelijk is. Het reclamebeleid is in 2004
geëvalueerd. Er is een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd.
Meer informatie?
Op de homepage van www.zwolle.nl staat een knop met 'gevelreclame'.
Via deze knop komt de bezoeker bij meer achtergrondinformatie en de
reclameregels.
Bron: Afdeling communicatie
Datum van 03-09-2008 tot 02-10-2008
Gemeente Zwolle