Media alert

Marketing via nieuwe media komt moeizaam van de grond ~ opbouwen en vasthouden van online autoriteit kwestie van lange adem ~

Nieuwegein, 3 september 2008 - Een post op een weblog kan meer impact hebben dan een miljoenen kostende marketingcampagne. Hoewel nieuwe media veel nieuwe kansen lijken te bieden voor marketingdoeleinden, zien veel bedrijven vooralsnog alleen de bedreigingen. Ze zijn wel geĂŻnteresseerd in de ontwikkelingen op dit gebied, maar lijken terughoudend om er daadwerkelijk in te investeren. Consumenten hebben op internet immers meer inspraak dan in de traditionelere marketingkanalen als radio en televisie, dus vrezen bedrijven dat ze controle verliezen over hun boodschap.

Volgens Tony Bosma, partner bij dienstverlener Ordina, gaat het in de marketing niet meer om controle, maar juist om het faciliteren van de dialoog en om invloed. Hij geeft drie praktische tips om bedrijven op weg te helpen in het toepassen van sociale media in hun communicatie. "Het is vooral een kwestie van een lange adem. Het duurt een tijdje voordat je online autoriteit hebt opgebouwd rondom een bepaald onderwerp." Wie nieuwe media succesvol wil inzetten in zijn communicatiestrategie, doet er volgens Bosma goed aan om continue te scannen, online en offline communicatieactiviteiten te integreren en niet ad hoc te werk te gaan.

Schat aan informatie
"Scannen houdt in dat je constant en consequent bijhoudt hoe er over je producten en organisatie wordt gesproken", legt Bosma zijn eerste advies uit. "Het aantal weblogs, fora en profielensites is bijna niet meer bij te houden, maar ze bevatten wel een schat aan informatie voor de marketeer. Neem een dienst als Twitter: voor bedrijven is het uitermate interessant om te scannen door wie, wanneer en hoe je bedrijfsnaam of product genoemd wordt. Je kunt en moet daar veel van opsteken over je klant en het beeld dat die van je heeft. Dat is met name zo waardevol omdat consumenten in hun eigen vertrouwde omgeving 'praten' over organisaties en producten en diensten. Dit is veel waardevoller dan alleen een standaard marktonderzoek."

Gescheiden werelden
Een tweede advies is om geen aparte marketingcampagnes te voeren voor internet en traditionele media. "Helaas zie je toch nog steeds dat een bedrijf twee budgetten heeft en twee marketingafdelingen. Hierdoor heb je ook vaak te maken met twee of meerdere verschillende doelstellingen en zelfs elkaar bijtende persoonlijke agenda's. Het is niet slim om te denken in gescheiden werelden: verschillende campagnes, en dus kanalen, kunnen elkaar prima aanvullen en moeten elkaar vooral niet bevechten. Alleen door online en offline marketingactiviteiten te integreren kun je pas echt het vliegwieleffect bereiken vanuit nieuwe media."

Serieus nemen
Het derde en misschien nog wel belangrijkste advies is om niet ad hoc te werk te gaan. Bosma: "Nog al te vaak worden marketingactiviteiten vanuit nieuwe media als 'leuk' naast de traditionele en bestaande activiteiten geplaatst. Het is nu juist tijd om nieuwe media meer leidend te maken binnen marketing en communicatie vanuit organisaties. Nieuwe media als het speelgoed voor de zogenaamde innovatieve marketeer, dat kan echt niet meer. Het is een serieuze business, die de manier van zaken doen en marketing volledig omkeert en organisaties in staat stelt om ervaringen en emoties de drijvende kracht binnen marketing te maken."

(503 woorden)