Ingezonden persbericht


Persbericht

Groningen, 3 september 2008

Baidu Europe zet merk- en domeinnamen in etalage

Groningen Het Groningse internetbedrijf Baidu Europe verkoopt zijn zeer gewilde merk- en domeinnamen. Naast de merknaam Baidu, gaat het onder meer om de domeinnamen baidu.eu, baidu.tv, baidu.nl en baidu.be. Directeur P. Ufkes van Baidu Europe heeft daartoe besloten, omdat zijn bedrijf te veel hinder ondervindt sinds een Nederlands agentschap de Chinese zoekmachine-gigant Baidu in Europa promoot. Ufkes wil nu zijn onderneming onder een andere naam voortzetten.

De toenemende populariteit van het Aziatische Baidu, dat nu is uitgegroeid tot de derde grootste zoekmachine ter wereld; de lancering van nieuwe diensten zoals Baidu TV, waarvan de domeinnaam baidu.tv overigens in bezit is van Baidu Europe; en de activiteiten van het Chinese bedrijf rond de Olympische Spelen, maken het erg moeilijk om de beide ondernemingen van elkaar te onderscheiden , legt Ufkes uit.

Veel belangstelling
De Europese merkrechten van Baidu Europe, de generieke domeinnamen baidu.eu, baidu.tv en tien andere Europese Baidu-domeinnamen worden verkocht via het Amsterdamse merkenbureau De Merkplaats. Directeur Ufkes verwacht veel belangstelling voor de Europese merkrechten en de domeinnamen. Baidu Europe heeft in de afgelopen vijf jaar een zeer goede naam opgebouwd. Ufkes heeft in het recente verleden al diverse aanbiedingen gehad om de merk- en domeinnamen van zijn bedrijf over te nemen. Maar toen waren wij nog niet toe aan het nemen van een dergelijke beslissing.

Eigen zoekmachine
Het internetbedrijf Baidu Europe werd in 2003 opgericht en telt acht personeelsleden. Het bedrijf is gespecialiseerd in het aanbieden van totaaloplossingen op het gebied van automatisering en webdesign. Toen Ufkes de naam Baidu liet vastleggen, was hij niet op de hoogte van het bestaan van het Aziatische Baidu. Nadat het Aziatische Baidu in 2006 had besloten zich via een Nederlands agentschap in Europa te laten vertegenwoordigen, ontstond er verwarring over de identiteit van beide bedrijven. Om duidelijk te maken dat Baidu Europe geen rechtstreekse verbinding heeft met de Chinese onderneming, maakte Ufkes bekend een eigen zoekmachine te willen bouwen die de concurrentie zou moeten aangaan met Google. Hoewel die bekendmaking in de media ervoor zorgde dat Baidu Europe niet langer verward werd met het Aziatische bedrijf, lukte het niet om de concurrentie aan te gaan met een grootmacht als Google.

Nieuwe naam
Door de recente uitbreiding van activiteiten van het Aziatische Baidu en de ontwikkelingen rond de Olympische spelen, is nu opnieuw verwarring ontstaan rond de identiteit van beide ondernemingen. Directeur Ufkes is van mening dat dit geen goede ontwikkeling is en heeft nu het merkenbureau De Merkplaats opdracht gegeven de in 27 Europese landen beschermde merk- en domeinnamen in de etalage te zetten. De nieuwe naam voor het Groningse bedrijf wordt pas bekendgemaakt als de verkoop is beklonken.