Hyundai i20 voornaamste blikvanger in Parijs
(9/3/2008)
Hyundai pakt begin oktober tijdens de Mondial de lâAutomobile, de
tweejaarlijkse autotentoonstelling van Parijs, uit met maar liefst zes
nieuwe modellen. Een aantal productierijpe modellen wordt in Parijs
voor het eerst tentoongesteld, terwijl Hyundai verder met twee
innovatieve conceptmodellen de groene kant van het merk laat zien.
Dat zijn de Hyundai Santa Fe hybride en de Hyundai i20 Blue die
slechts 99 g/km CO2-uitstoot. Ook worden de oogstrelende Hyundai
Genesis Coupé showcar en de topklasse sedan Hyundai Genesis getoond.
Verreweg de meeste aandacht gaat uit in Parijs naar de compleet
nieuwe, compacte Hyundai i20, die is voorbestemd om de bestverkopende
Hyundai in Europa te worden. De Hyundai i20 verschijnt meteen ook als
conceptauto Hyundai i20 blue, als jongste exponent van het
geavanceerde concept voor milieuvriendelijke autoâs. De nieuwe Hyundai
i20, die in Nederland levernaar zal zijn drie benzineversies 1.2i,
1.4i en 1.6.i én met een 1.6 CRDi-motor, wordt in december in
Nederland geïntroduceerd.
Behalve de opvallende Hyundai i20 lanceert Hyundai de zevenzits SUV
Hyundai ix55 en de Hyundai Santa Fe in een milieuvriendelijke
hybrideversie met benzine- én elektromotor. De Hyundai ix55 wordt in
april 2009 in Nederland verwacht. Het eerste Hyundai i-Blue-model is
door Hyundai aan het einde van het eerste kwartaal van 2009
aangekondigd
Compleet nieuwe Hyundai i20
De compleet nieuwe en speciaal voor Europa ontwikkelde Hyundai i20 is
een zeer in het oog springende aanvulling op de nieuwe i-generatie van
Hyundai. De auto is ontwikkeld in het Europese ontwerpcentrum van
Hyundai in Rüsselsheim, Duitsland. De stijlvolle vijfdeurs Hyundai
i20, opvolger van de Hyundai Getz, staat op een langere wielbasis dan
zijn voorganger. Daardoor wint de auto niet alleen interieurruimte,
maar ook aan rijdynamiek en wegligging.
De typerende uiterlijke kenmerken van Hyundai zijn ook op de Hyundai
i20 te vinden: aan de voorzijde de brutale, aan de bovenzijde
verchroomde grille en de doordringende druppelvormige koplampen, en
aan de achterzijde de opvallende verticale lichtunits. De puntgave
afwerking â inclusief bumpers, dorpels en zijspiegels die qua kleur
nauwkeurig zijn afgestemd op de kleur van de carrosserie â benadrukken
de moderne vormgeving van de Hyundai i20. Het fraai afgewerkte en
ruime interieur is rijk uitgerust.
Kun Hee Ahn, president van Hyundai Motor Europe, zegt: âDe Hyundai i20
is helemaal afgestemd op de Europese smaak. De auto staat op een
compleet nieuw platform en vrijwel de hele afstemming van het
onderstel heeft plaatsgevonden in Europa. De rijeigenschappen zijn dan
ook sportief, met een stevige demping. Wij zijn er dan ook van
overtuigd dat de Hyundai i20 een groot succes wordt in deze
competitieve klasse. Zeker ook omdat de auto een hoger
uitrustingsniveau heeft dan de concurrentie, zuiniger omgaat met de
brandstof en uitgesproken ruim is.â
Hyundai i20 blue
De Hyundai i10 Blue is gebaseerd op de Hyundai i20, maar is voorzien
van een groot aantal i-blue-modificaties, waarmee de van huis uit al
milieuvriendelijke Hyundai i20 nog veel schoner wordt. De
verbeteringen zijn bereikt zonder in te leveren op de prestaties, de
betrouwbaarheid of het rijgenot.
Enkele van de belangrijkste modificaties om de CO2-emissie en het
verbruik terug te dringen, zijn de volledig vlakke bodem die de
aerodynamica ten goede komt, 15 mm minder bodemvrijheid,
aerodynamische verbeteringen voor en achter, banden met lage
rolweerstand en speciale motorolie die de inwendige wrijving
vermindert.
De Hyundai i20 blue is voorzien van een zeer efficiënte
CRDI-dieselmotor die goed is voor 90 pk en een koppel van 220 Nm. Deze
motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak in
plaats van de standaard vijfbak.
De normale Hyundai i20 valt al op door zijn zeer lage CO2-uitstoot
en geringe verbruik. De Hyundai i20 blue is nóg beter met zijn
onwaarschijnlijke lage uitstoot van 99 g/km en zijn verbruik van 4
liter per 100 km.
Hyundai Santa Fe Petrol-Electric Hybrid
Nog een bewijs van de inspanningen die Hyundai zich getroost om de
uitstoot van CO2 terug te dringen, is de Santa Fe Petrol-Electric
Hybrid, een conceptauto die uiterlijk gelijk is aan de normale Santa
Fe, maar onder de motorkap totaal anders is.
De ingenieurs van Hyundai hebben een eigen hybridesysteem ontwikkeld
dat de sterke 2.4-liter Theta-benzinemotor koppelt aan een
automatische zesversnellingsbak en een 30 kW leverende elektromotor
die wordt gevoed door lithium-ion-accuâs. Het resultaat is een tot 148
g/km teruggebrachte gemiddelde uitstoot van CO2 en een
brandstofverbruik van slechts 6,2 liter per 100 km.
Hyundai ix55
De zevenzits sports utility vehicle Hyundai ix55 maakt in oktober als
productierijpe auto zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Hij is
gebaseerd op de in Amerika succesvolle Veracruz, maar onderging de
nodige wijzigingen om de auto geschikt te maken voor de Europese
markt.
Zijn gedistingeerde uiterlijk wordt gecompleteerd door de nieuwe,
geavanceerde 3.0-liter V6 CRDi-turbodieselmotor, die goed is voor 240
pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 10,4 seconden. Het
gemiddelde brandstofverbruik ligt op niet meer dan 9,4 liter per 100
km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 249 g/km.
De zevenzits Hyundai ix55 is een functionele en praktische auto. Als
de derde zitrij niet nodig is, kan deze worden neergeklapt zodat een
enorme kofferruimte van 598 liter (VDA-meting) ontstaat. Wordt ook de
reguliere achterbank neergeklapt, dan ontstaat een bagageruimte van
maar liefst 2.457 liter.
Andere primeurs van Hyundai in Parijs
De nieuwe sedan Hyundai Genesis wordt ook in Parijs tentoongesteld. De
Hyundai Genesis is voorzien van Hyundaiâs prestatiegerichte platform
met achterwielaandrijving. Hij is bedoeld om het op te nemen tegen de
topklasse in Europa.
De zeer complete standaarduitrusting geeft de Hyundai Genesis daarbij
een voorsprong. Hyundai zal in Parijs nauwkeurig de reacties van het
Europese publiek onderzoeken, alvorens te beslissen of het dit model
op de Europese markt uitbrengt.
Een ander hoogtepunt op de stand van Hyundai in Parijs is de Hyundai
2+2 Genesis Coupe Show Car. Dit is een unieke auto waarvan slechts
één exemplaar is gebouwd. De vormgeving is zeer in het oog springend
en de techniek uitermate geavanceerd.
AutoRai