Veolia gaat streekbussen in Haaglanden rijden
Busmaatschappij Veolia gaat vanaf 30 augustus 2009 het openbaar
streekbusvervoer in Haaglanden en de stadsdiensten van Delft en
Zoetermeer verzorgen. Deze concessie geldt voor acht jaar. Dat heeft
het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden bij monde van
Peter Smit, regiobestuurder Verkeer en Vervoer, vandaag bekend
gemaakt. De keuze is op Veolia gevallen omdat dit vervoerbedrijf de
beste combinatie van prijs en kwaliteit biedt aan de reizigers in
Haaglanden. Naast Veolia hebben Qbuzz en Connexxion belangstelling
getoond voor deze concessie. Connexxion, de huidige concessiehouder,
zal tot 30 augustus 2009 het regionaal openbaar busvervoer in
Haaglanden blijven verzorgen.
Als onderdeel van het eisenpakken van het Stadsgewest zet Veolia vanaf
de begindatum van de concessie nieuwe, zeer milieuvriendelijke
aardgasbussen in. Binnen de concessie stadsdienst Den Haag die aan HTM
wordt verleend zullen ook nieuwe aardgasbussen gaan rijden. Het
Stadsgewest beschikt daarmee over een paar jaar over het meest
milieuvriendelijke busnet van ons land dat compleet op aardgas rijdt.
De nieuwe bussen beschikken verder over een lage vloer en zijn
rolstoeltoegankelijk. Bovendien hangen er in de bussen beeldschermen
met informatie over de route en verwachte aankomsttijd en camera's
voor extra veiligheid. De dienstregeling blijft ten minste op het
huidige niveau. Veolia tekent in zijn bieding voor een forse
inspanning op het gebied van promotie, reisinformatie en
klantenservice. Het bedrijf verwacht daarmee meer reizigers en een
hogere klantwaardering ten opzichte van de huidige situatie te
bereiken. Veolia komt bovendien met een vergoedingsregeling voor
reizigers voor wie de rit is vervallen of ernstig vertraagd is.
Regiobestuurder Peter Smit motiveert de keuze: "Wij zijn altijd zeer
tevreden over Connexxion geweest. Maar op basis van de eisen die we
hebben gesteld biedt Veolia de beste verhouding tussen kwaliteit voor
de reiziger en prijs. En daar is het ons om te doen."
"Ik realiseer me dat de overgang naar Veolia natuurlijk gevolgen heeft
voor het personeel. Overigens beschermt de Wet Personenvervoer 2000 de
belangen van dat personeel. Veolia zal als winnende vervoerder dit
personeel over het algemeen direct in dienst nemen, vaak onder de
bestaande arbeidsvoorwaarden. Ik heb er alle vertrouwen in dat de
overgang van Connexxion naar Veolia in Haaglanden soepel gaat
verlopen. Voor het personeel, maar ook voor de reiziger."
Smit vervolgt: "De nieuwe concessie voor de streekbus - inclusief de
stadsdiensten van Delft en Zoetermeer - gaat in op zondag 30 augustus
2009. De voorbereidingsperiode tussen gunning en start van de
exploitatie komt daarmee op een jaar. Dat is ongebruikelijk lang, maar
daar hebben we in Haaglanden bewust voor gekozen. De nieuwe vervoerder
stellen we graag in gelegenheid om de start goed voor te bereiden. Er
is ook veel werk aan de winkel. Er zullen zo'n 140 nieuwe bussen
moeten worden geleverd en er zullen nieuwe aardgasvulstations moeten
worden gebouwd. Mijn ambtenaren bij het Stadsgewest zullen de
voorbereidingen samen met de Haaglanden-gemeenten nauwkeurig volgen".
Gemeente Den Haag