Vereniging Eigen Huis helpt nieuwbouwkopers tijdens bouw

03/09/2008 14:23

Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis helpt nieuwbouwkopers tijdens bouw

Amersfoort, 3 september 2008

Vereniging Eigen Huis presenteert vandaag de Eigen Huis Nieuwbouwservice.

De vereniging zet haar bouwkundige en juridische ervaring in om problemen tijdens de bouw van nieuwe woningen tijdig op te sporen en te verhelpen. Hiermee helpt de consumentenorganisatie nieuwbouwkopers tijdens de bouw van hun nieuwe huis.

Kopersverenigingen staan sterker

De Nieuwbouwservice van Vereniging Eigen Huis is ontwikkeld om groepen nieuwbouwkopers in een nieuwbouwproject te ondersteunen tijdens en na de bouwperiode. Via een website helpt de vereniging individuele kopers om met elkaar in contact te komen en een kopersvereniging op te richten. Vanaf 11 deelnemers kan een koperscollectief gebruik maken van de ondersteuning van Eigen Huis Nieuwbouwservice.

De eerste dienst die de Nieuwbouwservice een kopersvereniging aanbiedt is een vrijblijvende en kostenloze beoordeling van de koop-aanneemovereenkomst en andere contractstukken zoals de technische beschrijving van de woning. Als daar zaken in voorkomen die afwijkend of onjuist zijn kunnen ze tijdig worden gesignaleerd en rechtgezet. De kopersvereniging heeft tijdens de bouw voor alle vragen en problemen een eigen bouwkundige en een eigen jurist van Vereniging Eigen Huis ter beschikking.

Tijdig controleren voorkomt problemen achteraf

In drie verschillende bouwfasen van de woning voeren bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis collectieve kwaliteitscontroles uit. Afwijkingen of gebreken die tijdens zo'n controle worden geconstateerd, zoals beschadigingen van wanden en vloeren en slechte of ontbrekende isolatie, kunnen dan direct door de bouwer worden hersteld. Controles tijdens de bouw zijn nuttig omdat veel gesignaleerde gebreken achteraf vaak niet of alleen zeer moeilijk te verhelpen zijn.

Iedere woning een opleveringskeuring

Alle woningen van deelnemers aan Eigen Huis Nieuwbouwservice worden bij de oplevering individueel gekeurd door een bouwkundige van Vereniging Eigen Huis. De vereniging voert dergelijke opleveringskeuringen al meer dan 30 jaar uit. De afgelopen jaren werden landelijk gemiddeld 22 gebreken genoteerd die de bouwer nog moet herstellen. Van cosmetische zaken als krassen in verf en ramen tot constructieve gebreken als ernstige scheuren in muren en doorhangende plafonds. Ook niet uitgevoerde, maar wel betaalde extra werkzaamheden worden als gebrek genoteerd.

Hulp na de oplevering

Veel nieuwbouwkopers lopen in het eerste jaar dat ze in hun nieuwe huis wonen tegen onverwachte problemen aan zoals lekkages en slecht functionerende ventilatiesystemen. Ook over nog niet herstelde opleveringsgebreken, verschillende garantieperioden of geld dat in depot staat bij de notaris zijn vaak vragen. In al deze gevallen geven deskundigen van Vereniging Eigen Huis het eerste jaar zonder extra kosten juridisch en bouwkundig advies en ondersteuning.

De Eigen Huis Nieuwbouwservice kost 495 euro per deelnemer en vervangt de langer bestaande dienst Eigen Huis Nieuwbouwcoach. De nieuwe dienstverlening is uitgebreid en aangepast aan de behoefte aan ondersteuning van nieuwbouwkopers tijdens de bouw van hun woning. De dienst wordt aangeboden door Vereniging Eigen Huis, die met bijna 700.000 leden de grootste consumentenorganisatie voor (toekomstige) eigenwoningbezitters is. Vereniging Eigen Huis combineert belangenbehartiging met woongerelateerde diensten die zonder winstoogmerk aan leden worden aangeboden.





http://www.eigenhuis.nl/nieuwbouwservice