Duits-Nederlandse Handelskamer
Den Haag 03.09.2008
Amsterdam profiteert het meeste van Duitse investeringen
Duitse ondernemingen kiezen bij eigen vestigingen in Nederland vooral
voor de Randstad en het midden van Nederland. Amsterdam ligt met 150
Duitse dochterondernemingen ruim aan kop, gevolgd door Rotterdam met
92 vestigingen. Hierna zijn Utrecht (48), s-Hertogenbosch (47) en
Amersfoort (45) aan de beurt. Dit meldt de Nederlands-Duitse
Handelskamer (DNHK) op basis van een recent onderzoek.
In totaal zijn volgens de Handelskamer meer dan 2.100
dochterondernemingen van Duitse concerns in Nederland gevestigd.
Hierdoor speelt Duitsland als investeerder een bijzonder belangrijke
rol voor Nederland, zegt Axel Gerberding, directeur van de DNHK. Het
grootste gedeelte van de Duitse dochters houdt zich bezig met
handelsvertegenwoordiging en groothandel (304 ondernemingen),
dienstverlening (299) en machinebouw (224). Ook belangrijk zijn de
chemische industrie (143), de detailhandel (104) en de productie van
metalen fabricaten (75).
Het met afstand grootste gedeelte van de Duitse dochterondernemingen
namelijk 818 is in Zuid- en Noord Holland gevestigd. Sterk
vertegenwoordigd zijn ook Noord-Brabant (348) en Utrecht (206).
Daarentegen staan de provincies Drenthe (30), Zeeland (29) en
Friesland (19) onderaan de lijst.
Duitse investeerders hebben veel belangstelling voor de industriële
knooppunten, aldus Gerberding. De provincies in het noorden en zuiden
moeten hun sterke punten daarom nog duidelijker formuleren en de
Duitse doelgroepen nog directer aanspreken, vindt de DNHK-directeur.
Maar ook de centra in het westen mogen er niet van uitgaan dat
investeringen vanzelf binnen stromen. Vooral wanneer het gaat om
verkeer en logistiek, een beter en minder bureaucratisch beleid en
snelle toegang tot een vestigingsplaats moet Nederland voldoen aan de
eisen van de internationale concurrentie, benadrukt Gerberding.
Eerder dit jaar heeft de Handelskamer een 7-punten-programma voor
betere investeringsvoorwaarden opgesteld. Hiertoe behoren de uitbouw
van logistieke knelpunten, zoals de autosnelwegen bij Schiphol,
Amsterdam en Almere, alsook het ontstaan van nieuwe bouw- en
industrieterreinen. De goedkeuringsprocedures moeten vereenvoudigd
worden, bijvoorbeeld doordat het verstrijken van een behandeltermijn
door de overheid wordt gezien als toestemming, benadrukt Gerberding.
De DNHK werkt momenteel aan een enquête onder Duitse
dochterondernemingen over de conjuncturele situatie in Nederland. De
resultaten hiervan worden in november 2008 bekendgemaakt.