Duits-Nederlandse Handelskamer

Den Haag 03.09.2008
Amsterdam profiteert het meeste van Duitse investeringen

Duitse ondernemingen kiezen bij eigen vestigingen in Nederland vooral voor de Randstad en het midden van Nederland. Amsterdam ligt met 150 Duitse dochterondernemingen ruim aan kop, gevolgd door Rotterdam met 92 vestigingen. Hierna zijn Utrecht (48), s-Hertogenbosch (47) en Amersfoort (45) aan de beurt. Dit meldt de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op basis van een recent onderzoek.

In totaal zijn volgens de Handelskamer meer dan 2.100 dochterondernemingen van Duitse concerns in Nederland gevestigd. Hierdoor speelt Duitsland als investeerder een bijzonder belangrijke rol voor Nederland, zegt Axel Gerberding, directeur van de DNHK. Het grootste gedeelte van de Duitse dochters houdt zich bezig met handelsvertegenwoordiging en groothandel (304 ondernemingen), dienstverlening (299) en machinebouw (224). Ook belangrijk zijn de chemische industrie (143), de detailhandel (104) en de productie van metalen fabricaten (75).

Het met afstand grootste gedeelte van de Duitse dochterondernemingen namelijk 818 is in Zuid- en Noord Holland gevestigd. Sterk vertegenwoordigd zijn ook Noord-Brabant (348) en Utrecht (206). Daarentegen staan de provincies Drenthe (30), Zeeland (29) en Friesland (19) onderaan de lijst.

Duitse investeerders hebben veel belangstelling voor de industriële knooppunten, aldus Gerberding. De provincies in het noorden en zuiden moeten hun sterke punten daarom nog duidelijker formuleren en de Duitse doelgroepen nog directer aanspreken, vindt de DNHK-directeur. Maar ook de centra in het westen mogen er niet van uitgaan dat investeringen vanzelf binnen stromen. Vooral wanneer het gaat om verkeer en logistiek, een beter en minder bureaucratisch beleid en snelle toegang tot een vestigingsplaats moet Nederland voldoen aan de eisen van de internationale concurrentie, benadrukt Gerberding.

Eerder dit jaar heeft de Handelskamer een 7-punten-programma voor betere investeringsvoorwaarden opgesteld. Hiertoe behoren de uitbouw van logistieke knelpunten, zoals de autosnelwegen bij Schiphol, Amsterdam en Almere, alsook het ontstaan van nieuwe bouw- en industrieterreinen. De goedkeuringsprocedures moeten vereenvoudigd worden, bijvoorbeeld doordat het verstrijken van een behandeltermijn door de overheid wordt gezien als toestemming, benadrukt Gerberding.

De DNHK werkt momenteel aan een enquête onder Duitse dochterondernemingen over de conjuncturele situatie in Nederland. De resultaten hiervan worden in november 2008 bekendgemaakt.