Nieuwsbericht Watersportverbond
3-9-2008
Nieuw routeakkoord Staande Mast-route getekend
Zeven overheden hebben nieuwe afspraken gemaakt over de bediening van
de bruggen en sluizen op de Staande Mast-route tussen IJsselmeer en
Delta. Doel van het routeakkoord is om de bedieningstijden zodanig op
elkaar af te stemmen dat er geen onnodig oponthoud optreedt voor de
doorgaande recreatie en beroepsvaart. Vertegenwoordigers van
Rijkswaterstaat district Zuid-Holland, Rijkswaterstaat district
Noord-Holland, de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Dienst
Binnenwater Beheer Amsterdam, de gemeente Alphen aan de Rijn en
Prorail hebben hun handtekening onder het akkoord gezet, dat een
looptijd heeft tot 2013. De ondertekening vond plaats tijdens de
feestelijkheden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de
Algera-stormvloedkering en -sluis, het oudste onderdeel van onze
Deltawerken.
Frank Jibben van het Watersportverbond wees bij deze gelegenheid op
het belang van goede brugbediening. Klachten over de bediening van
bruggen en sluizen staan al jaren bovenaan in de klachtentop-10. Het
is daarom belangrijk om goede afspraken te maken met alle beheerders
van bruggen en sluizen om de openingstijden op elkaar af te stemmen.
Dat geldt niet alleen voor de Staande Mast-route, de slagader van het
recreatietoervaartnet, maar voor veel meer doorgaande vaarwegen.
Goede brugbediening is één, maar soms is het onvermijdelijk dat je als
toervaarder moet wachten tot een eerstkomende opening. Dat is
acceptabel als je weet hoelang en waarom, en als er goede
wachtvoorzieningen zijn, aldus Jibben
Op langere termijn zullen beweegbare bruggen echter geen oplossing
meer kunnen bieden, gezien de toenemende druk van weg-, trein- en
scheepvaartverkeer. Tunnels zijn dan de enige en duurzaamste
oplossing. In een brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
heeft het Watersportverbond daar, mede namens Koninklijke Schuttevaer,
HISWA Verenigingen ANWB, nogmaals op aangedrongen.
Routecoördinatie is een kwestie van passen en meten. Veelvuldig
overleg tussen brugbeheerders en belangenorganisaties is nodig om de
openingstijden op elkaar af te stemmen. Het Watersportverbond is dan
ook erg boos geworden op Prorail, toen deze onlangs laconiek en zonder
overleg met voorstellen kwam om het aantal openingen of de duur ervan
een groot aantal spoorbruggen terug te dringen. In onze ogen is dat
niet de manier waarop overheden en belangenorganisaties met elkaar
moeten omgaan. Na de ondertekening van het routeakkoord zijn afspraken
gemaakt voor een nader gesprek daarover.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank Jibben via
onderstaand e-mailadres.
E-mailadres:frank.jibben@watersportverbond.nl
KNWV