http://www.evo.nl
PERSBERICHT
2 september 2008
'BEDRIJFSLEVEN ONTEVREDEN OVER EUROPESE FILEHEFFING VRACHTVERKEER'
Het vervoerend bedrijfsleven (EVO, KNV, VERN en TLN) is gematigd positief over de voorlopige uitkomst van de tweedaagse top van de Europese ministers van Transport in het Franse La Rochelle. Zij spraken daar over het pakket van vergroeningsmaatregelen voor transport dat de Europese Commissie heeft voorgesteld.
De organisaties zijn opgelucht dat de ministers afwijzend staan tegenover het voorstel van de Europese Commissie om alleen het wegverkeer te laten betalen voor maatschappelijke schade zoals congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast. Het bedrijfsleven vindt dat een duurzaam goederenvervoer alleen mogelijk is wanneer alle modaliteiten op gelijke voet voor de door hun veroorzaakte milieuschade worden belast. Oftewel, een heffing die noch wegvervoer , noch spoor noch binnenvaart bevoordeelt.
EVO, KNV, VERN en TLN betreuren echter het feit dat de fileheffing voor vrachtwagens nog altijd door gaat. Het autoverkeer is namelijk de grootste veroorzaker van files, niet het vrachtverkeer. Dit betekent dat mogelijk alleen al in Nederland 140.000 vrachtauto's tientallen eurocenten per kilometer moeten gaan betalen. Dit terwijl de 7 miljoen personenauto's in Nederland buiten schot blijven. De organisaties doen een beroep op het kabinet af te zien van deze mogelijkheid.
Ten slotte vinden de organisaties dat de opbrengst van de heffing geïnvesteerd moet worden in maatregelen om de maatschappelijke schade die het vrachtverkeer veroorzaakt, terug te dringen.