Gemeente Bronckhorst

Onderzoeksresultaten 'De Staat van de Gemeente' bekend

Inwoners geven Bronckhorst ruime voldoende

In het voorjaar van 2008 is het onderzoek 'De Staat van de Gemeente' uitgevoerd onder inwoners van enkele tientallen gemeenten in Nederland. Dit onderzoek is door een aantal deskundige instanties opgezet en geeft onder meer een antwoord op de volgende vragen: Wat vinden inwoners van hun woonomgeving? Wat is het oordeel over het gemeentebestuur? Wat vinden inwoners van gemeentelijke regels of de dienstverlening aan de loketten? Oftewel is de burger tevreden over de gemeente waar hij woont. Omdat het gemeentebestuur het belangrijk vindt om te weten wat inwoners van onze gemeente vinden en waar verbeteringen nodig zijn, heeft Bronckhorst nu voor de tweede keer meegedaan aan dit onafhankelijke onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek geven een indicatie van hoe de gemeente er voor staat in vergelijking met andere gemeenten met een soortgelijk inwoneraantal en ten opzichte van 2006 toen we ook deelnamen. Burgemeester Aalderink: "De resultaten laten zien dat onze inwoners best tevreden zijn met de prestaties van hun gemeente en dat stemt me tevreden, maar er zijn altijd verbeteringen mogelijk en vanzelfsprekend werken we daar aan."

Respons
Voor het onderzoek hebben 1.200 willekeurig gekozen Bronckhorster inwoners thuis een vragenlijst over de gemeente ontvangen. Hiervan zijn er 450 ingevuld en terug- gestuurd. Dit is een prima respons van 37,5%. De totale respons op de vragenlijst die is uitgereikt aan de bezoekers van de verschillende loketten was iets lager. Van de 400 uitgedeelde vragenlijsten kregen we er 115 ingevuld teruggestuurd.

Resultaten
De resultaten van Bronckhorst (bijna 38.000 inwoners) zijn vergeleken met twaalf andere gemeenten met een inwoneraantal tussen de 25.000 tot 50.000 inwoners. Het onderzoek is breed van opzet en onderscheidt een aantal burgerrollen, waaronder de burger als klant, partner, onderdaan, wijkbewoner en belastingbetaler. Aan iedere rol is, op basis van de 'scores' van burgers, een rapportcijfer gegeven. Rapportcijfer 1 betekent zeer oneens/zeer ontevreden en 10 zeer eens/zeer tevreden. Een 5,5 staat voor neutraal: niet voldoende en niet onvoldoende. De scores zijn gebaseerd op een beperkte hoeveelheid vragen en zijn daarom een benadering van de werkelijkheid en niet een precieze afspiegeling daarvan. De cijfers zijn signalerend bedoeld en geven een indruk van hoe de gemeente er voor staat.

Conclusies onderzoek
Hieronder geven we de conclusies per genoemde burgerrol weer.

Burger als klant
De burger heeft recht op een behoorlijke kwaliteit van dienstverlening. Hoe wordt de burger behandeld als hij aan het loket verschijnt of op de gemeentelijke website informatie zoekt? De openingstijden van het loket moeten voldoende zijn, een klant moet niet lang te lang hoeven wachten, een burger dient vakkundig geholpen te worden in een goed verzorgd gemeentehuis, de prijs van de diensten moet redelijk zijn en de gemeentelijke website dient voldoende informatie en mogelijkheden te bieden. . In het algemeen kan gezegd worden dat burgers tevreden zijn over de concrete diensten van een gemeente, bij daadwerkelijk contact. De gemiddelde waardering is een 7,0. Bronckhorst scoort op dit onderdeel een 7,1. In 2006 scoorden we nog een 6,6. De openingstijden haalden een score van 7,2, het gemiddelde is een 7,0 en in 2006 scoorden we nog 6,6. De ambtenaren van Bronckhorst scoorden voor vriendelijkheid (8,2), inleving (7,8), deskundigheid (8,0) en duidelijkheid van informatie (7,9) goede cijfers. Hier gingen we overal omhoog ten opzichte van 2006. De website scoorde het laagst omdat deze nog niet voldoet aan landelijke criteria voor digitale dienstverlening. Het is nog niet mogelijk om producten/diensten te kopen via onze website. Eind 2008 lanceert de gemeente een nieuwe site die dit wel biedt.

Burger als onderdaan
De burger heeft recht op kwaliteit van orde en gezag. Het moet in de gemeente voldoende veilig zijn op straat, gemeente en politie moeten veiligheid goed aanpakken, regels dienen duidelijk te zijn en niet in strijd met elkaar. Bovendien moeten de regels goed gehandhaafd worden. . De burger waardeert deze rol in z'n totaliteit als voldoende. Het gemiddelde is een 5,9. Bronckhorst scoorde in 2006 een 6,0 en nu een 6,1. Hier liggen voor gemeenten kansen om samen met partners zoals de politie te werken aan een positievere beleving van de veiligheid en openbare orde. De ondervraagden geven aan dat de informatie over de aanpak van leefbaarheid en veiligheid, het betrekken van burgers bij het aanpakken van sociale veiligheid en de bereikbaarheid voor meldingen en klachten over onveiligheid en overlast beter kan in Bronckhorst. De waardering voor leefbaarheid (7,6) en veiligheid (7,3) in de buurt liggen boven het gemiddelde.

Burger als partner
De burger heeft recht op kwaliteit van beleid en wil betrokken worden bij beleidsontwikkeling in de gemeente. Daarbij kan in het bijzonder gedacht worden aan wijkoverstijgende beleidsvelden als ruimtelijke ontwikkeling, economie en bedrijven, sociale en maatschappelijke voorzieningen en onderwijs. In de gemeente moeten goede sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn en het onderwijsaanbod moet breed zijn en van goede kwaliteit. . Bronckhorsters waarderen de kwaliteit van de voorzieningen (onderwijs, welzijn, bestemmingsplannen voor de ruimtelijke gebieden) waar een gemeente (mede) verantwoordelijkheid voor draagt. De gemiddelde score is een 7,3. Bronckhorst haalde in 2008 een 7,7. In 2006 bedroeg ons cijfer hiervoor nog een 7,3. De waardering voor de actualiteit van onze bestemmingsplannen is een 7,5 (zelfde als in 2006, maar gemiddeld ligt deze waardering op een 6,5). Op de vraag of Bronckhorst een voldoende breed onderwijsaanbod in basisscholen heeft, scoorde de gemeente met een 8,0 ook boven het gemiddelde.

Burger als wijkbewoner
De burger heeft recht op kwaliteit van zijn leefomgeving. Deze dient prettig en schoon te zijn, met allerhande voorzieningen - in het bijzonder lokale voorzieningen, milieu en groen, gebouwen, verkeer en vervoer - binnen bereik. Er moeten voldoende en goede voorzieningen in de wijk en de gemeente zijn, voldoende openbaar groen, de wijk moet er schoon en opgeruimd uitzien, er dienen voldoende woningen te zijn, de gemeente moet goed bereikbaar zijn met auto en openbaar vervoer, voldoende wegen en fietspaden is belangrijk, alsmede een goede verkeersveiligheid. . Op dit onderdeel scoorde Bronckhorst hetzelfde als het gemiddelde van de deelnemende gemeenten. De gemiddelde score is een 6,5. Bronckhorst haalde op dit onderdeel zowel in 2006 als in 2008 ook een 6,5. Wat opvalt, is dat de burgers tevreden zijn over hun directe woonomgeving, speelmogelijkheden, wegen, paden en pleintjes, leefbaarheid in de buurt, uitgaan en sport- en zorgvoorzieningen. Hier scoren we vaak hoger dan gemiddeld en ook vergeleken met 2006. Minder tevreden is men over voorzieningen in de wijk voor jongeren, welzijnsvoorzieningen, openbaar groen en openbaar vervoer in wijk en gemeente.

Burger als belastingbetaler
De burger heeft recht op een verantwoorde besteding van de middelen. Heeft de gemeente de zaken financieel op orde? Staan de woonlasten in verhouding tot de kwaliteit van wonen? Is de interne organisatie van de gemeente in orde? . Gemiddeld komen de gemeenten uit op een 6,1 voor de rol als belastingbetaler. Bronckhorst scoort op dit onderdeel met een 6,2 iets boven het gemiddelde en ook een stuk beter dan in 2006, toen we een 5,6 scoorden. Hiervoor zijn enkele redenen te noemen: de belastingen zijn vorig jaar nauwelijks gestegen en Bronckhorst heeft een gezonde financiële positie.

Hoe nu verder?
Alle resultaten bij elkaar optellend is de conclusie dat Bronckhorst, afgezet tegen vergelijkbare gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners in totaal boven het gemiddelde scoort. Ook ten opzichte van 2006 wordt de gemeente beter gewaardeerd. Burgemeester Aalderink: "Ik vind dat een goede zaak. We zijn immers een dienstverlenende organisatie. En we hebben oog voor zaken die nog verbeterd moeten worden. Zo komt er eind 2008 een nieuwe website met meer digitale mogelijkheden. Inwoners vinden dat de bereikbaarheid van onze gemeente beneden het gemiddelde ligt. Fysiek kunnen we daar niets aan doen. We hebben gekozen voor centrale dienstverlening vanuit Hengelo. Maar via de website wel. De komende jaren kunnen inwoners steeds makkelijker en meer diensten regelen via de site. Het is dan niet lang altijd meer noodzakelijk dat iemand langskomt." Ook werkt de gemeente Bronckhorst aan het verbeteren van de veiligheid. Zo doet de gemeente binnenkort mee aan een proef met sms-Alert, waarmee hulpdiensten via een groeps-sms inwoners kunnen informeren over een gebeurtenis of juist hun hulp inroepen. De gemeente bouwt nieuwe scholen (brede school in Hummelo in 2008, Het Hoge in Vorden planning 2009/2010) en via het groenstructuurplan en het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan zorgt ze voor veiliger verkeer en verzorgd openbaar groen. "En we bouwen een nieuw gemeentehuis, waarmee we onze dienstverlening aan inwoners nog kunnen verbeteren. Parkeergelegenheid, wachtruimten en privacy moeten dan verbeterd zijn", aldus Henk Aalderink.

Hengelo Gld., 2 september 2008

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Margreet Arends, afdeling communicatie, tel. (0575) 75 04 70.


---- --