Vier op tien Nederlanders Bewust Duurzame Consument
Milieuminister Cramer heeft minst duurzame imago
GRONINGEN, 20080902 -- Milieuminister Jacqueline Cramer wordt door maar 2% van de Nederlanders als duurzaam beschouwd en minder dan 1 procent vindt zichzelf een voorloper op gebied van duurzaamheid. Bijna vier op tien vindt zichzelf bewust duurzaam. Nederlanders maken zich minder zorgen over klimaat en milieu en vinden duurzame thema's minder belangrijk dan een jaar geleden. Ze zijn grote voorstanders van energie uit wind en zon en willen vooral geen kernenergie.
Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de Duurzaamheid Monitor 2008 van stichting iNSnet, die op 1 september werd gepresenteerd. De Duurzaamheid Monitor onderzoekt jaarlijks de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders. In het internet panelonderzoek beantwoordden 1125 Nederlanders tussen 18 en 64 jaar vragen over hun duurzame gedrag in het algemeen en met betrekking tot onder andere koopbereidheid en -drempels bij de aanschaf van duurzame producten en diensten.
Uit de resultaten blijkt verder dat er nauwelijks een verband bestaat tussen duurzaam gedrag en politieke voorkeur en dat duurzaamheid nauwelijks een rol speelt bij de keuze voor een politieke partij op het moment dat verkiezingen worden gehouden voor de Tweede Kamer. Bij hoger opgeleiden is die rol wat nadrukkelijker dan bij anderen, maar nooit doorslaggevend. Bij de laagst opgeleiden is die rol zelfs vrijwel afwezig.
Klimaat, milieu en duurzaamheid zijn voor minder Nederlanders dan vorig jaar de thema's waarover men zich de meeste zorgen maakte en het belang, dat aan uiteenlopende duurzame onderwerpen wordt gehecht, is ten opzichte van 2006 afgenomen. Toch zien bijna vier op de tien Nederlanders zichzelf als Bewust Duurzame Consument. "Deze uitkomsten laten zien dat duurzaamheid gemeengoed begint te worden voor grote groepen in de samenleving." concludeert Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet en initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.
"Dat maar een heel kleine groep zichzelf ziet als voorloper kan daarvan een signaal zijn. Duurzaamheid is niet meer iets waarmee je je als voorloper onderscheidt. Het is eerder een thema geworden waarmee je verantwoordelijkheid neemt. Het afnemende belang dat mensen aan duurzame thema's toekennen kan een gevolg zijn van het minder nadrukkelijk beleven van het onderwerp, maar tegelijk toch ook van media-aandacht die zich na de Al Gore storm weer meer op andere thema's richt, zoals de economische crisis, die als meer bedreigend wordt ervaren. Die reactie zie je ook terug in de cijfers."
Het aantal mensen dat aangeeft altijd of vaak duurzame producten te kopen is met een derde gedaald ten opzichte van 2007. Ouderen kopen vaker duurzaam, jongeren juist minder vaak. Reden om geen duurzame producten te kopen is nog meer dan twee jaar geleden de prijs: ze worden te duur gevonden.
De overheid blijft volgens het onderzoek aan kop als de meest aangewezen partij om duurzaamheid te stimuleren. Dit staat volgens Van Vliet nog altijd haaks op het beleid waarbij duurzaamheid vooral aan de markt zelf wordt overgelaten. Maatregelen die de overheid volgens de ondervraagden moet nemen om klimaatverandering tegen te gaan zijn vooral subsidiëren van duurzame producten en duurzaam gedrag maatschappelijk belonen (bijvoorbeeld door belastingverlaging). Nederlanders willen ook geen kernenergie: een grote meerderheid vindt dat de overheid vooral moet inzetten op zon en wind.
Van bekende Nederlanders worden Prins Willem Alexander en Femke Halsema het meest met duurzaamheid geassocieerd, milieuminister Jacqueline Cramer het minst. Onze troonopvolger staat vooral als duurzaam te boek bij ouderen en hoger opgeleiden. Jan Marijnissen en Marianne Thieme doen het goed bij lager opgeleiden.
Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Flycatcher Internet Research uit Maastricht, namen deel ASN Bank, Greenchoice, Dutch en het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling van Senter Novem. Het onderzoek bestond uit een algemene vragenlijst en uit vragen met betrekking tot de participanten, die werden beantwoord door een representatief panel van ca 1125 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het veldwerk werd verricht in de periode 29-5 tot 16-6 2008.
De uitkomsten van de Duurzaamheid Monitor leveren concrete en interessante uitgangspunten voor effectiever (duurzaamheids- en mvo) beleid en strategie, voor zowel overheid, bedrijfsleven als voor organisaties in de duurzame sector.
Een samenvatting van de resultaten is beschikbaar via de website: www.duurzaamheidmonitor.nl Een uitgebreide samenvatting en het algemene rapport zijn verkrijgbaar bij stichting iNSnet ( info@insnet.org ) en kunnen worden besteld via de website www.duurzaamheidmonitor.nl
In Nederland bestaat ook een Duurzaamheidsbarometer- uitgegeven door PricewaterhouseCoopers- die elk kwartaal ingaat op duurzaamheidtrends in het bedrijfsleven. Om het inzicht in duurzaamheidtrends te completeren zullen de beide onderzoeken in de komende meting nader op elkaar worden afgestemd. Kijk voor meer informatie en aanmelding ook op www.pwc.nl/barometers
Over stichting iNSnet:
Stichting iNSnet richt zich op het ondersteunen en bevorderen van integrale duurzame ontwikkeling middels kennisontwikkeling en communicatie. De stichting heeft daartoe een internationaal platform ingericht voor nieuws, kennis en voorbeelden van toepassingen en resultaten in duurzame ontwikkeling. Daarnaast initieert en participeert iNSnet in projecten die (de kennis en communicatie over) duurzaamheid bevorderen. iNSnet is tevens uitgever van de websites www.duurzaamnieuws.nl en www.MVOnieuws.nl iNSnet is een onafhankelijke stichting en actief sinds 2002. www.insnet.nl
Over Flycatcher Internet Research:
Onderzoeksbureau Flycatcher is voortgekomen uit de Universiteit Maastricht. Het was het eerste bureau in Nederland dat zich volledig toelegde op online-onderzoek. De verbintenis met de Universiteit Maastricht biedt de mogelijkheid om nieuwe wetenschappelijke kennis te reflecteren naar de praktijk van het onderzoek. Flycatcher is ambitieus, progressief en innovatief, maar verliest "conservatieve" waarden niet uit het oog. Flycatcher hanteert betrouwbaarheid en ethische verantwoordelijkheid dan ook als uitgangspunt voor haar activiteiten. www.online-onderzoek.nl