Ingezonden persbericht


Drie tips voor succesvolle outsourcing

Micro Focus adviseert bedrijven bij minimaliseren outsourcingrisico s

HOOFDDORP, 2 september 2008 Micro Focus, leverancier van applicatiebeheer- en moderniseringsoplossingen, adviseert internationale bedrijven hoe ze outsourcingproblemen kunnen voorkomen. Tegelijkertijd lossen ze daardoor kosten- en beheerproblemen op, die samenhangen met IT-outsourcingprojecten. Micro Focus biedt bedrijven een stappenplan met drie tips. Dit is de sleutel tot een optimale outsourcingsamenwerking.

Veel internationale organisaties hebben intern verschillende ideeën over outsourcingdoelstellingen en -criteria. Dit komt door de onderlinge taal- en cultuurverschillen van internationale vestigingen. Meer systeemuitval, miscommunicatie en inefficiëntie zijn het gevolg. Op den duur leidt dit tot het verlies van waardevolle informatie. Micro Focus pleit voor een geautomatiseerde, transparante aanpak van outsourcingbeheer. Dit is de beste manier om deze uitdagingen aan te pakken. Daarnaast biedt het bedrijven een uiterst betrouwbare tracking-methode en de benodigde flexibiliteit. Hiermee voorkomen ze dat ze voorgoed vastzitten aan één productleverancier.

Tegenwoordig zijn organisaties volledig afhankelijk van hun outsourcingleverancier voor wat betreft het aanreiken van contractinformatie, zoals een kostenoverzicht, voortgang van activiteiten, codeveranderingen en nettokosten. Om deze informatie te beheren, gebruiken bedrijven vaak tools als spreadsheets. Hiermee bekijken ze wat de oude data is nadat een document is geüpdatet. Dit resulteert in een tekort aan middelen om de outsourcingkwaliteit te verbeteren, geen kostencontrole en verlies van intellectueel eigendom rond de gebruikte of veranderde applicatie.

Volgens Micro Focus moeten bedrijven enkele belangrijke stappen nemen voordat ze een outsourcingcontract ondertekenen. Dit vormt de basis voor een stabiele relatie met een outsourcer. Zo is er sprake van consistente verwachtingen en zijn ze gegarandeerd van transparantie tijdens het proces. Micro Focus adviseert bedrijven om de volgende maatregelen te nemen voor een succesvolle outsourcingovereenkomst.
* Besef goed wat je als bedrijf exact bezit. Zorg ervoor dat je, voordat je de overeenkomst aangaat, beschikt over de juiste applicatiedocumentatie en je belangrijke applicaties volledig kent.
* Ga zorgvuldig na wat de applicaties zijn die je het best kunt outsourcen. Inventariseer eerst grondig je IT-omgeving, neem de tijd om de waarde van alle applicaties te bepalen niet alleen de veelgebruikte applicaties. Deze informatie is waardevol. Hiermee kun je eenvoudig bepalen welke applicaties in aanmerking komen voor outsourcing en welke beter tot hun recht komen in een Service-Oriented Architecture (SOA).
* Creëer een automatische benadering van outsourcingbeheer. Zorg ervoor dat je voor cruciale informatie niet volledig afhankelijk bent van de outsourcer. In plaats daarvan kun je beter de veranderingen bijhouden met een automatisch dashboard. Dit biedt je de mogelijkheid om de kwaliteit van activiteiten en behoud van gebruikte applicaties bijna volledig real-time te meten. Zo kun je intellectuele bedrijfseigendommen bewaren in een eigen opslagsysteem. Wil je in de toekomst overstappen naar een andere outsourcingleverancier? Geen probleem, alle benodigde informatie heb je dan in eigen hand en je zit niet voorgoed vast aan één en dezelfde leverancier. Het eigen opslagsysteem kan dienen als een Service Level Agreement-beheertool (SLA) waarmee je outsourcers aansprakelijk kunt stellen voor resultaten. Daarnaast is het nuttig bij onderhandelingen met andere leveranciers. In een omgeving met verschillende outsourcers kun je ze hiermee tegen elkaar uitspelen. Door deze historische data voor te leggen aan een nieuwe leverancier, is het mogelijk om de opstarttijd te verminderen met maar liefst 80 procent.

Bedrijven gaan vaak te lichtzinnig om met outsourcingcontracten. Ze zijn slecht op de hoogte van de daadwerkelijke applicatiewaarde en dat applicaties belangrijk zijn als intellectueel bedrijfseigendom. In plaats daarvan zien we twee versies van de waarheid: de informatie die de leverancier geeft aan de klant, en de data die de klant zelf opgeslagen heeft. De wijzigingen van applicaties en intellectuele eigendommen gaan zo verloren. Deze informatie valt als het ware in een zwart gat , zegt Scott Stricklin, Portfolio Management Specialist bij Micro Focus. Alle applicaties intern ontwikkeld of geoutsourcet zijn van levensbelang voor een bedrijf. Slecht beheerde outsourcingprojecten leiden ertoe dat bedrijven niet kunnen voldoen aan de eisen van klanten en aandeelhouders.

De doelstelling van outsourcing moet meer zijn dan het besparen op innovatiekosten. Micro Focus maakt deze verandering mogelijk voor wat betreft verwachtingen van outsourcingprojecten. Dit doet de beveiligingsspecialist met tools waarmee bedrijven nauwkeurig en snel kennis overbrengen en veranderingen analyseren kunnen wijzigingen aan applicaties zelf en aan het bijbehorende kwaliteitsniveau, en behoud van de betreffende applicatie.

Micro Focus biedt uitstekende Application Portfolio Management-oplossingen. Hiermee profiteren bedrijven van een nauwkeurig dashboard voor het complete IT-applicatieportfolio: ze zien de herkomst van de bedrijfswaarde en beschikken over een stabiele basis voor de besluitvoering omtrent IT-uitgaven, zoals outsourcing.

Over Micro Focus

Micro Focus, lid van de FTSE 250, levert innovatieve software die ervoor zorgt dat bedrijven de waarde van hun bedrijfsapplicaties kunnen vergroten. Micro Focus Enterprise Application-software voor modernisering en beheer zorgt ervoor dat de applicaties van klanten snel zijn aan te passen aan marktveranderingen. Tevens ondersteunen Micro Focus-oplossingen moderne architecturen die lagere kosten en minder risico met zich meebrengen.