Ingezonden persbericht




Persinformatie

Toenemende impact van mobiele telefonie op het dagelijkse leven.

12 ½ jarig succes onderstreept belang van onafhankelijke positie van BelCompany.

Veenendaal, 2 september 2008 - Dit jaar is het 12,5 jaar geleden dat de eerste vestiging van BelCompany het licht zag. Met de opening van BelCompany in Zaandam hield iedereen de adem in. Het was namelijk de eerste winkelketen die onafhankelijk van de mobiele netwerken en toestelleveranciers opereerde. Mobiele telefoons werden indertijd beschouwd als producten voor de happy few en zeker voor personen die graag wilde opvallen. De toestellen waren erg kostbaar en bellen was eveneens een dure aangelegenheid. BelCompany heeft bewezen indertijd een juiste keuze te hebben gemaakt. Elkaar in een ras tempo opvolgende nieuwe toepassingen en technologische ontwikkelingen maakten een enorme groei van de mobiele telefonie mogelijk. BelCompany heeft zich weten te ontwikkelen tot de grootste onafhankelijke aanbieder van mobiele telefoons in de Benelux.

70% van de mobiele bellers wil advies van een onafhankelijke winkelketen

Het 12 ½ durende succes van BelCompany is voor een groot deel te danken aan de onafhankelijke positie van de winkelketen. Daar waar winkelketens in eigendom van een netwerk alleen en uitsluitend abonnementen voor het eigen netwerk verkopen en sommige winkelketens zich beperken tot een aantal netwerken, biedt BelCompany sinds haar oprichting in 1995 alle netwerken aan. Een in augustus 2008 door marktonderzoekbureau Synovate uitgevoerd onderzoek onder mobiele bellers geeft aan dat maar liefst 70% onder hen het liefst koopt bij een onafhankelijke telecomwinkel.

Geschiedenis mobiele telefonie

Een aantal historische feiten in de wereld van de mobiele telefonie voor u op een rij gezet:

1956 het eerste mobiele MTA-netwerk werd in Zweden in gebruik genomen.

1965 eerste 'draagbare' telefoon komt op de markt, de MTB.

1980 het eerste autotelefoonnetwerk (ATF-1) wordt in Nederland in gebruik

genomen.

1985 een tweede Nederlands ATF-netwerk wordt ingevoerd (ATF-2). Gelijk met ATF-

2 werd rond 1985 ook de Carvox 2453 (zie foto onder) geïntroduceerd, de

eerste autotelefoon die ook buiten de auto gebruikt kan worden.

1989 ATF-3 wordt in gebruik genomen, het derde officiële autotelefoonnet.

1992 PTT Telecom bracht in 1992 Kermit op de markt en richt daamee het eerste

Nederlandse netwerk op.

1993 Een draagbare (mobiele) telefoon kost ongeveer 10.000 gulden

1994 het eerste Nederlandse gsm-net wordt gestart door PTT.

1995 Vodafone (toen Libertel) gaat van start.

1995 BelCompany opent eerste winkel in Zaandam

1996 De grens van 1 miljoen mobiele bellers bereikt (PTT 800.000 en Libertel 220.000 bellers).

1997 na 1997 volgen de overige operators.

1998 Umts, de opvolger voor gsm, wordt in 1998 gekozen.

Telfort start

1999 DutchTone start

1999 BEN start

2002 Verplicht handsfree bellen in auto (boete van E 136,--)

2003 BEN wordt T-Mobile

Dutchtone wordt Orange (en heet inmiddels T Mobile)

Telfort wordt O2, werd daarna weer Telfort en werd uiteindelijk verkocht aan KPN

2004 Lancering Qick - 'qick Prepaid' én 'qick Sim Only' telefoonkaarten van BelCompany

2008. 20 miljoen sim-kaarten in omloop

BelCompany bestaat 12 ½ jaar en opent discount telecom winkelketen

telefoonkopen.nl

Mobiele bellers 24 uur per dag online
Met de nieuwste generatie telefoons is de consument tegenwoordig continu online. De telefoon wordt gebruikt als agenda, organizer maar ook om te surfen en te chatten, bijvoorbeeld via MSN. Het bedrijfsleven heeft deze ontwikkeling op de voet gevolgd en is hierop ingesprongen. Zo zijn dienstverleners nu dag- en nacht

bereikbaar en moeten zij hun klanten tegenwoordig op ieder moment kunnen bedienen.

Gedragsverandering mobiele bellers

Luid sprekende mobiele bellers konden vroeger rekenen op boze blikken van omstanders. Restaurants plaatsten bordjes 'verboden te bellen' en relaties via een SMS beëindigen was al helemaal ongehoord. Tegenwoordig heeft de beller zich aangepast aan zijn omgeving en is de omgeving op zijn beurt weer gewend geraakt aan de ingeburgerde mobiele telefoon. De ongeschreven regels worden nu zelden nog geschonden. Mobiele bellers houden rekening met elkaar en proberen overlast tot een minimum te beperken.

Senioren en kinderen nu ook aan de mobiele telefoon

Vooral de oudere generatie liet de mobiele telefoon links liggen. Enerzijds omdat men het niet altijd even chique vond met een mobiele telefoon te worden gesignaleerd, anderzijds door de indertijd terechte vrees dat mobiel bellen moeilijk was en met er nooit mee overweg zou kunnen. Door de toenemende populariteit van de mobiele telefoon bij hun kinderen en het gemak waarmee zelfs de kleinkinderen binnen een paar tellen de mogelijkheden van hun mobieltje hebben achterhaald, ziet nu ook de oudere generatie de voordelen van het hebben van een mobiele telefoon in. Zeker als het gaat om in gevallen van nood bereikbaar te zijn. Het is dan ook geen verrassing dat is gebleken dat bezorgde kinderen hun ouders een mobiele telefoon cadeau deden.

Wist u dat sms per ongeluk is ontstaan?

Het SMS-verkeer neemt toe, ieder jaar weer. Door zich een geheel nieuwe, korte en bondige sms-taal aan te meten verloopt het communiceren tussen jeugd onderling tegenwoordig snel een goedkoop. Tegenwoordig is een SMS niet meer uit onze samenleving weg te denken. Het wordt vrijwel dagelijks gebruikt voor velerlei doeleinden. En dan te bedenken dat de SMS eigenlijk per ongeluk is ontstaan.

De toekomst van de mobiele telefoon

De meeste Nederlanders zijn in het bezit van een tweede mobieltje. Voor gebruik tijdens het sporten, op het strand of tijdens activiteiten waarbij de mooie telefoon beschadigd zou kunnen raken. BelCompany voorspelt dat de mobiele telefoon straks onmisbaar is in ieders leven. Betalen met de mobiele telefoon is in Nederland inmiddels geïntroduceerd, TV-kijken met de mobiele telefoon eveneens, zelfs van conference calls met collega's in een ander continent wordt al niet meer vreemd

opgekeken. BelCompany ziet de mobiele telefoon als een onmisbaar onderdeel van het hedendaagse leven. Altijd online zijn met vrienden of vriendinnen, 24 uur per dag boodschappen kunnen bestellen of je vrienden je vakantiefoto's laten zien en van je favoriete downloads laten genieten. 'Het is nog maar het begin' zegt Paul Vreeburg, algemeen directeur van BelCompany. 'Binnenkort zien we realtime op de mobiele telefoon wie er thuis aanbelt, zetten we met de mobiele telefoon de oven thuis alvast aan en boeken we met dezelfde telefoon de volgende vakantie.'

Over Belcompany (www.belcompany.com)

BelCompany is met 204 winkels (inclusief de vestigingen van telefoonkopen.nl) de grootste onafhankelijke telecomaanbieder in Nederland. BelCompany is onderdeel van het beursgenoteerde Macintosh Retail Group N.V. en werd in 1995 opgericht. Op 2 juli 2008 opende BelCompany de nieuwe landelijke discount telecom winkelketen, telefoonkopen.nl. BelCompany bestaat nu 12 ½ jaar en heeft haar toppositie mede te danken aan haar beleid om de consument keuzevrijheid te bieden uit alle toestellen en alle netwerken.

Einde persinformatie. Dinsdag 2 september 2008.

Voor meer informatie en hoge resolutie beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Leads Public Relations BV,

Bart Maussen (b.maussen@leadspr.com)

Telefoon: 020 - 66 170 48


---- --