Ingezonden persbericht


Persbericht

Olympische beleving tijdens de Spelen op constant hoog niveau Waarde Olympische Index ook in laatste week van De Spelen boven de 1000 (1077), dankzij grote media aandacht en Nederlands succes

Amstelveen, 2 september 2008 ­ Het indexcijfer voor de olympische beleving van Nederland is gedurende de Olympische Spelen op een nagenoeg constant hoog niveau gebleven. Het niveau van het Indexcijfer is gedurende de Spelen telkens boven de 1000 geweest, vergelijkbaar met de hoogtepunten van de Oranje Index cijfers tijdens het WK voetbal 2006 en het EK voetbal 2008. Het hoge indexcijfer werd telkens wel in grote mate beïnvloed door de enorme hoeveelheid nieuws rondom de Olympische Spelen. De commerciële activiteiten voor de Spelen lag ten opzichte van de grote voetbaltoernooien een stuk lager.
Dit blijkt uit het laatste Olympische Index onderzoek van 2008 (http://www.olympische-index.nl/), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen brengen zij de Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten en de publicitaire aandacht rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team en de opinie van een vooraanstaand expertpanel.
Het Nederlands Olympisch Team heeft de verwachtingen van het Nederlandse volk verder overtroffen. Een overweldigende 75% van de Nederlandse bevolking beoordeelt de prestaties van het Nederlands Olympische Team goed tot zeer goed. Voorafgaand aan de Spelen verwachtte maar 45% van het volk goede prestaties van het Nederlands Olympisch Team.

De goede resultaten van de laatste week gaf de consumentenbeleving nog een extra impuls en bereikte gedurende de laatste dagen van de Spelen nog een hoogtepunt. Dat indexcijfer steeg van 142 naar 168 met maar liefst 18%.

Een kwart van de bevolking sprak in de laatste periode van de Olympische Spelen nog dagelijks over de Spelen en 78% van de bevolking voelde zich inmiddels betrokken of zeer betrokken bij het Nederlandse team.

Na het onverwachte Olympisch goud voor het dames waterpolo team, heeft ook deze sport de top 5 van meest populaire sporten gehaald. Zwemmen bleef nummer 1 (77%). Daarna atletiek (73%), hockey (69%), turnen (62%) en waterpolo (62%). Ook de experts waren tijdens deze laatste meting over het algemeen weer positief. Ze hebben erg genoten van de Spelen en zijn tevreden met het eindresultaat. Verrassend vonden zij het goud voor Maarten van der Weijden en het dames waterpolo team.

Initiatiefnemer en partners
De Olympische Index is een initiatief van TBWA\Brand Experience Company, een communicatieadviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. Brand Experience Company werkt samen met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn (Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert (Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en presentator Studio Sport).