Ingezonden persbericht
Persbericht
Olympische beleving tijdens de Spelen op constant hoog niveau
Waarde Olympische Index ook in laatste week van De Spelen boven de 1000
(1077), dankzij grote media aandacht en Nederlands succes
Amstelveen, 2 september 2008 Het indexcijfer voor de olympische beleving van
Nederland is gedurende de Olympische Spelen op een nagenoeg constant hoog niveau
gebleven. Het niveau van het Indexcijfer is gedurende de Spelen telkens boven de 1000
geweest, vergelijkbaar met de hoogtepunten van de Oranje Index cijfers tijdens het WK
voetbal 2006 en het EK voetbal 2008. Het hoge indexcijfer werd telkens wel in grote mate
beïnvloed door de enorme hoeveelheid nieuws rondom de Olympische Spelen. De
commerciële activiteiten voor de Spelen lag ten opzichte van de grote voetbaltoernooien
een stuk lager.
Dit blijkt uit het laatste Olympische Index onderzoek van 2008 (http://www.olympische-index.nl/),
een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen
brengen zij de Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het indexcijfer
wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze
indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten en de
publicitaire aandacht rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team en de
opinie van een vooraanstaand expertpanel.
Het Nederlands Olympisch Team heeft de verwachtingen van het Nederlandse volk verder
overtroffen. Een overweldigende 75% van de Nederlandse bevolking beoordeelt de prestaties
van het Nederlands Olympische Team goed tot zeer goed. Voorafgaand aan de Spelen
verwachtte maar 45% van het volk goede prestaties van het Nederlands Olympisch Team.
De goede resultaten van de laatste week gaf de consumentenbeleving nog een extra impuls en
bereikte gedurende de laatste dagen van de Spelen nog een hoogtepunt. Dat indexcijfer steeg
van 142 naar 168 met maar liefst 18%.
Een kwart van de bevolking sprak in de laatste periode van de Olympische Spelen nog dagelijks
over de Spelen en 78% van de bevolking voelde zich inmiddels betrokken of zeer betrokken bij
het Nederlandse team.
Na het onverwachte Olympisch goud voor het dames waterpolo team, heeft ook deze sport de
top 5 van meest populaire sporten gehaald. Zwemmen bleef nummer 1 (77%). Daarna atletiek
(73%), hockey (69%), turnen (62%) en waterpolo (62%). Ook de experts waren tijdens deze
laatste meting over het algemeen weer positief. Ze hebben erg genoten van de Spelen en zijn
tevreden met het eindresultaat. Verrassend vonden zij het goud voor Maarten van der Weijden en
het dames waterpolo team.
Initiatiefnemer en partners
De Olympische Index is een initiatief van TBWA\Brand Experience Company, een
communicatieadviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. Brand Experience
Company werkt samen met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het
expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn
(Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur
KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de
Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert
(Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en
presentator Studio Sport).