Ingezonden persbericht
Monumentale Messiaense meditaties Nijmegen
NIJMEGEN - Een monumentaal muziekwerk, de Méditations sur le mystère de la Sainte Trinité van Olivier Messiaen is als enige te beluisteren tijdens het orgelconcert van de Nijmeegse organist Berry van Berkum op dinsdagavond 2 september in de Stevenskerk.
Dit concert is sluitstuk van het drieluik dat de Nijmeegse Orgelkring in de zomerconcertserie rondom deze prominente 20e -eeuwse componist programmeerde vanwege zijn 100ste geboortedag. Van Berkum speelt 5 van de 9 delen omvattende compositie. De musicus heeft tijdens eerdere Messiaenconcerten laten zien uitstekend met deze complexe muziek overweg te kunnen; hij kan moeiteloos voldoen aan de hoge eisen die Messiaen aan zijn uitvoerders stelt. Voorafgaand aan het concert om 19.15 uur geeft Van Berkum een toelichting op de compositie met videobeelden. Het concert zelf begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk 7 en 6 euro voor houders van 65+pas, CJP en studentenkaart.
In de kathedrale akoestiek van de Stevenskerk en op het klankrijke König-orgel komt de muziek van Messiaen prachtig tot haar recht.
Toen de Méditations in 1969 gereed kwamen, bleek het de meest omvangrijke orgelcyclus te zijn die Messiaen tot dan toe gecomponeerd had. Messiaen componeerde orgelcycli voor alle grote feestdagen van het kerkelijk jaar. Dat daarbij vroeg of laat het Drievuldigheidsfeest aan bod zou komen, ligt voor de hand gezien het feit dat Messiaen zijn leven lang organist was van de Parijse kerk die aan de Sainte Trinité is toegewijd. In tegenstelling tot de andere kerkelijke hoogfeesten is het Drievuldigheidsfeest abstract van aard: niet concrete gebeurtenissen maar een theologisch idee vormt de inhoud ervan.
Om de verschillende aspecten van dit idee in muziek tot uitdrukking te brengen laat Messiaen zich niet alleen - zoals gebruikelijk - door het gregoriaans en door de vogelzang inspireren maar introduceert hij ook een nieuw muzikaal middel: de langage communicable. Daarbij wordt tekst in muziek omgezet door aan iedere letter van het alfabet een bepaalde hoogte en duur toe te kennen. Ondanks de grote verscheidenheid aan muzikale ingrediënten ervaart de luisteraar deze omvangrijke cyclus als een eenheid, doordat Messiaen de verschillende motieven en secties meermalen laat terugkeren.
Berry van Berkum is niet alleen als organist, maar ook als componist en docent actief. In die laatste hoedanigheid is hij verbonden aan De Lindenberg. Sinds 1990 is hij organist van de Antonius van Paduakerk te Nijmegen.
Noot voor redacties,
Ingezonden persbericht