Burgerjaarverslag 2007: wat vond ú van de gemeente?
Het Burgerjaarverslag 2007 van de gemeente Breda is verschenen.
Het Burgerjaarverslag is het belangrijkste instrument waarmee
burgemeester Peter van der Velden verantwoording aflegt over de
kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Dit jaar krijgen de
Bredase burgers de informatie geheel via de nieuwe website
www.burgerjaarverslagbreda.nl gepresenteerd.
De contacten met de gemeente worden door de inwoners als voldoende
beoordeeld. De gemeente heeft in 2007 aandacht aan die verbetering
besteed door middel van presentaties en instructies. Daarnaast zit de
digitale dienstverlening op de website in de lift: de gemeente hoopt
volgend jaar de top 50 te halen op de ranglijst van de kwaliteit van
gemeentelijke digitale dienstverlening.
Uit metingen is gebleken dat de bereikbaarheid van de gemeente per
telefoon en per email nog voor verbetering vatbaar is. Ongeveer 68%
van de poststukken werd tijdig afgehandeld, waarbij het percentage van
22% niet op tijd afgehandelde post enigszins vertekend bleek door
vertraagde archivering. Van alle telefoontjes is driekwart op tijd
opgenomen, 16% te laat en 10% niet. De wachttijden in het Stadskantoor
zijn voor 85% van de bezoekers acceptabel. De mogelijkheden van
digitale dienstverlening zoals het aanvragen van een uittreksel via de
website of het doorgeven van een verhuizing zijn groter dan de Bredase
burgers op dit moment benutten.
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is de bereidheid van de
inwoners om betrokken te worden bij ontwikkelingen in de gemeente. Een
overgrote meerderheid van de mensen vindt dat de gemeente haar
inwoners mag betrekken bij het meedenken op het gebied van
planontwikkeling. De meerderheid is daarnaast bereid deel te nemen aan
de uitwerking hiervan.
De informatie uit het Burgerjaarverslag is afkomstig uit onderzoek en
een rondetafelgesprek tussen tien Bredase burgers en burgemeester Van
der Velden. De burgemeester ziet de uitkomsten van de diverse
onderzoeken als een aanmoediging om op de ingeslagen weg door te gaan
en daarover met de inwoners van Breda te blijven communiceren.
Er is voor een volledige, digitale versie van het Burgerjaarverslag
gekozen met oog op het gemak voor de lezer. Daarnaast biedt de website
de mogelijkheid voor directe reacties. Dit vergroot de interactie
tussen de gemeente en de inwoners. Het digitale jaarverslag zorgt
tevens voor besparing van het milieu en kostenbesparing.
Breda, 2 september 2008
Gemeente Breda