Gemeente Breda

Burgerjaarverslag 2007: wat vond ú van de gemeente?

Het Burgerjaarverslag 2007 van de gemeente Breda is verschenen.

Het Burgerjaarverslag is het belangrijkste instrument waarmee burgemeester Peter van der Velden verantwoording aflegt over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Dit jaar krijgen de Bredase burgers de informatie geheel via de nieuwe website www.burgerjaarverslagbreda.nl gepresenteerd.

De contacten met de gemeente worden door de inwoners als voldoende beoordeeld. De gemeente heeft in 2007 aandacht aan die verbetering besteed door middel van presentaties en instructies. Daarnaast zit de digitale dienstverlening op de website in de lift: de gemeente hoopt volgend jaar de top 50 te halen op de ranglijst van de kwaliteit van gemeentelijke digitale dienstverlening.

Uit metingen is gebleken dat de bereikbaarheid van de gemeente per telefoon en per email nog voor verbetering vatbaar is. Ongeveer 68% van de poststukken werd tijdig afgehandeld, waarbij het percentage van 22% niet op tijd afgehandelde post enigszins vertekend bleek door vertraagde archivering. Van alle telefoontjes is driekwart op tijd opgenomen, 16% te laat en 10% niet. De wachttijden in het Stadskantoor zijn voor 85% van de bezoekers acceptabel. De mogelijkheden van digitale dienstverlening zoals het aanvragen van een uittreksel via de website of het doorgeven van een verhuizing zijn groter dan de Bredase burgers op dit moment benutten.

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is de bereidheid van de inwoners om betrokken te worden bij ontwikkelingen in de gemeente. Een overgrote meerderheid van de mensen vindt dat de gemeente haar inwoners mag betrekken bij het meedenken op het gebied van planontwikkeling. De meerderheid is daarnaast bereid deel te nemen aan de uitwerking hiervan.

De informatie uit het Burgerjaarverslag is afkomstig uit onderzoek en een rondetafelgesprek tussen tien Bredase burgers en burgemeester Van der Velden. De burgemeester ziet de uitkomsten van de diverse onderzoeken als een aanmoediging om op de ingeslagen weg door te gaan en daarover met de inwoners van Breda te blijven communiceren.

Er is voor een volledige, digitale versie van het Burgerjaarverslag gekozen met oog op het gemak voor de lezer. Daarnaast biedt de website de mogelijkheid voor directe reacties. Dit vergroot de interactie tussen de gemeente en de inwoners. Het digitale jaarverslag zorgt tevens voor besparing van het milieu en kostenbesparing.

Breda, 2 september 2008