abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
2 september 2008 1 (8x)
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/8936 -
Onderwerp
Handhavingsrapportage Schiphol 2008
1 november 2007 - 1 mei 2008
Geachte voorzitter,
Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1, eerste lid, van de Regeling
milieu-informatie luchthaven Schiphol (RMI) dient jaarlijks vóór 1 juli door de Inspecteur-
generaal Verkeer en Waterstaat (hierna: de inspecteur-generaal) aan de Minister van
Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer verslag te worden uitgebracht. Dit verslag betreft de in de Wet luchtvaart en
het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vastgelegde veiligheids- en milieuaspecten
over de eerste helft van het gebruiksjaar.
Hierbij bied ik u dit verslag ter kennisneming aan.
Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de
nu voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over de periode 1 november 2007 tot en
met 30 april 2008.
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (hierna: de
Inspectie) over de eerste helft van het gebruiksjaar 2008 zijn, dat:
· de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de geluidbelasting en de uitstoot
van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden zijn;
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
VENW/IVW-2008/8936
· Amsterdam Airport Schiphol (AAS) op 14 maart 2008 schriftelijk aan de Inspectie
heeft gemeld dat de geluidbelasting in het `Wettelijk Informatiesysteem Naleving
Grenswaarden Schiphol' (WINGS), als gevolg van een softwarematige aanpassing,
vanaf 13 november 2007 niet juist berekend is en dat tot het moment dat de
herstelwerkzaamheden in WINGS zijn afgerond, gebruik zal worden gemaakt van
data uit het Flight and Aircraft Noise Monitoring System (FANOMOS) van de
Inspectie;
· de Inspectie AAS op 25 maart 2008 schriftelijk heeft medegedeeld welke gevolgen
aan deze situatie verbonden zijn;
· AAS op 3 april 2008 schriftelijk heeft aangegeven welke projectmatige aanpak door
AAS wordt gehanteerd om de geconstateerde fout te herstellen;
· de luchtvaartsector twee keer een baanpreferentiewijziging heeft doorgevoerd om
overschrijdingen van de grenswaarden voor de geluidbelasting in
handhavingspunten te voorkomen;
· de maximaal toegestane percentages afwijkingen van regels van het LVB inzake het
baan- en luchtruimgebruik door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) niet
overschreden zijn;
· zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn
van banen is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik;
· door twee luchtvaartmaatschappijen dusdanig van een luchtverkeerweg is
afgeweken dat ze door de Inspectie zijn aangeschreven en één van deze
luchtvaartmaatschappijen inmiddels een waarschuwingsbrief heeft ontvangen;
· uit de monitoring van de maatschappijen die in het gebruiksjaar 2007 een
waarschuwingsbrief hebben ontvangen gebleken is dat deze maatschappijen in de
eerste helft van het gebruiksjaar 2008 geen significante afwijkingen in het
vlieggedrag hebben vertoond, en er dus ook geen sprake is van recidive;
· bij inspecties van bouwkranen in één geval is aangegeven welke restricties er zijn
met betrekking tot de hoogte van de bouwkraan en in één geval voorlichting is
gegeven om een overtreding te voorkomen;
· in drie gevallen de bouwwerkzaamheden zijn stopgezet in verband met een
overtreding van de geldende hoogtebeperking en aan de betreffende
aannemersbedrijven hierover een waarschuwingsbrief is gestuurd;
· vijf luchtvaartmaatschappijen wegens slotsmisbruik door de Inspectie zijn
aangeschreven en drie hiervan inmiddels een dwangsom van in totaal 75.000 euro
hebben betaald.
Toelichting op de bevindingen en acties
Gehanteerde grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten
Vanaf 1 november 2007 gelden de grenswaarden van de `Ontwerpwijziging
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (hierna: het ontwerp-LVB) en vervolgens de
vervangende grenswaarden zoals die in ministeriële regelingen zijn vastgelegd in verband
met een aantal experimenten in 2008.
---
VENW/IVW-2008/8936
Vanaf 22 november 2007 gelden de vervangende grenswaarden zoals vastgelegd in de
`Regeling experiment bocht Hoofddorp/Nieuw-Vennep'. Vanaf 13 maart 2008 gelden de
vervangende grenswaarden zoals die in ministeriële regelingen voor de periode tot en met
31 oktober 2008 zijn vastgelegd in verband met:
· een experiment routewijzigingen (gericht op een vijftal routewijzigingen aan met
name de noordkant van Schiphol);
· een experiment microklimaat Rijsenhout;
· een experiment parallel starten;
· een experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en
naderingsprocedures.
Bestuursrechtelijke afhandeling overschrijdingen grenswaarden geluid gebruiksjaar 2007
In verband met overschrijdingen van grenswaarden voor de geluidbelasting in het
gebruiksjaar 2007 heeft de inspecteur-generaal in april/mei 2008 een
meteoclausuleberekening en een oorzaakanalyse laten uitvoeren om te bepalen of voor het
gebruiksjaar 2008 maatregelen aan de sector moesten worden opgelegd. Uit de
meteoclausuleberekening is gebleken dat de geconstateerde overschrijdingen niet het
gevolg zijn van buitengewone weersomstandigheden. De Inspectie heeft daarop een
oorzaakanalyse uitgevoerd die in mei 2008 is afgerond.
Op 29 mei 2008 heeft de inspecteur-generaal op basis van de resultaten van de
oorzaakanalyse het besluit genomen om in het gebruiksjaar 2008 geen maatregelen aan de
sectorpartijen op te leggen omdat de overschrijdingen het gevolg zijn geweest van groot
onderhoud aan de Kaagbaan in combinatie met significant afwijkend weer tijdens de
uitvoering van het groot baanonderhoud. Wel wil de inspecteur-generaal lopende het
gebruiksjaar 2008 intensiever toezicht te houden op het handelen van de sectorpartijen bij
het voorkomen van overschrijdingen van grenswaarden voor de geluidbelasting in het
algemeen.
Voor nadere bijzonderheden verwijs ik kortheidshalve naar mijn brief van 16 juli 2008 aan
de Tweede Kamer.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat