TNS NIPO publicaties
2 september 2008
Nickelodeon ten onrechte op hoge positie in Vloekmonitor
Op de commerciële zender Nickelodeon is aanzienlijk minder grove taal
te horen dan uit de Vloekmonitor 2007 eerder bleek.
Marktonderzoekbureau TNS NIPO, dat het onderzoek uitvoert in opdracht
van de Bond tegen het vloeken, heeft een fout in de rapportage
gecorrigeerd.
De aanleiding voor deze fout lag in het feit dat halverwege 2007
Comedy Central op hetzelfde net begon uit te zenden als Nickelodeon.
De hoge scores van Comedy Central werden ten onrechte op het conto van
Nickelodeon geschreven. Zo belandde Nickelodeon op een derde plaats in
de ranglijst van twaalf commerciële zenders, met 2,1 grove uitingen
per uur. In werkelijkheid staat Nickelodeon echter op een gedeelde
achtste plaats, met 1,1 grove uitingen per uur (samen met SBS6 en
RTL8). Vloeken werden in de onderzoeksperiode zo goed als niet
geregistreerd op Nickelodeon (afgerond 0,0). TNS NIPO betreurt de fout
en heeft Nickelodeon z'n verontschuldigingen aangeboden.
Reacties
Patrick Alders, VP General Manager Nickelodeon North (Benelux en
Nordic): `Ik ben blij met deze correctie. We doen erg ons best om
ervoor te zorgen dat het taalgebruik geschikt is voor kinderen. Deze
nieuwe cijfers bevestigen onze inspanningen.'
Theo Bor, directeur van de Bond tegen het vloeken: `Het doet mij deugd
dat omroeporganisaties de Vloekmonitor serieus nemen en dat, naar nu
blijkt, kinderen minder worden geconfronteerd met grove woorden en
vloeken dan we aanvankelijk dachten.'
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wiene Klasema (tel: 020
522 54 96) of Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).
TNS NIPO