TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

2 september 2008

Nickelodeon ten onrechte op hoge positie in Vloekmonitor

Op de commerciële zender Nickelodeon is aanzienlijk minder grove taal te horen dan uit de Vloekmonitor 2007 eerder bleek. Marktonderzoekbureau TNS NIPO, dat het onderzoek uitvoert in opdracht van de Bond tegen het vloeken, heeft een fout in de rapportage gecorrigeerd.

De aanleiding voor deze fout lag in het feit dat halverwege 2007 Comedy Central op hetzelfde net begon uit te zenden als Nickelodeon. De hoge scores van Comedy Central werden ten onrechte op het conto van Nickelodeon geschreven. Zo belandde Nickelodeon op een derde plaats in de ranglijst van twaalf commerciële zenders, met 2,1 grove uitingen per uur. In werkelijkheid staat Nickelodeon echter op een gedeelde achtste plaats, met 1,1 grove uitingen per uur (samen met SBS6 en RTL8). Vloeken werden in de onderzoeksperiode zo goed als niet geregistreerd op Nickelodeon (afgerond 0,0). TNS NIPO betreurt de fout en heeft Nickelodeon z'n verontschuldigingen aangeboden.

Reacties
Patrick Alders, VP General Manager Nickelodeon North (Benelux en Nordic): `Ik ben blij met deze correctie. We doen erg ons best om ervoor te zorgen dat het taalgebruik geschikt is voor kinderen. Deze nieuwe cijfers bevestigen onze inspanningen.'

Theo Bor, directeur van de Bond tegen het vloeken: `Het doet mij deugd dat omroeporganisaties de Vloekmonitor serieus nemen en dat, naar nu blijkt, kinderen minder worden geconfronteerd met grove woorden en vloeken dan we aanvankelijk dachten.'

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wiene Klasema (tel: 020 522 54 96) of Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).