Service2Media en Telematica Instituut samen in plaatsbepaling

02/09/2008 13:30

Telematica Instituut

Nieuwe applicaties op mobiele telefoons (smartphones) nemen een hoge vlucht. Plaatsbepaling is daarbij essentieel, omdat steeds meer mobiele diensten rekening houden met de situatie waarin de gebruiker zich bevindt. Service2Media, makers van onder andere de mobiele applicatie van Hyves en SMS betalen van de Rabobank, biedt nu in exclusieve samenwerking met het Telematica Instituut een alternatief voor relatief dure en tijdrovende manieren om de locatie van de gebruiker te achterhalen op basis van Cell ID.

Door het gebruik van de Cell ID database van Telematica Instituut kan de precieze locatie van de mobiele telefoon worden bepaald zonder het gebruik van GPS of contractuele overeenkomsten met mobiele operators. Dat scheelt tijd en geld. De Cell ID service beschikt op dit moment over de geografische dekking van de meeste GSM cellen in Nederland, en een toenemend aantal in het buitenland.

Service2Media vult met dit intiatief een gat in de markt tussen het gebruik van GPS, waarover nog maar weinig telefoons beschikken,en dat enkel werkt in het zicht van satellieten, en CellID bepaling door operators, een technologie die momenteel niet aan derde partijen wordt aangeboden.

De dienst wordt ingezet in locatiegebaseerde mobiele applicaties zoals het lokaal zoeken met ilocal en het automatisch invullen van waar je bent in Hyves. Een dergelijke applicaite leest op het toestel de Cell ID van de dichtstbijzijnde GSM-mast uit en zoekt hier de bijbehorende locatie bij. Door de verschillende plaatsbepalingsmethoden in hybride vorm toe te passen zorgt Service2Media ervoor dat zoveel mogelijk mobiele gebruikers kunnen beschikken over locatiegebaseerde diensten.

Het Telematica Instituut heeft de laatste tien jaar veel kennis opgebouwd op het gebied van efficiënte methoden voor plaatsbepaling en anderszins adaptieve mobiele applicaties, zowel binnen als buiten de deur. Service2Media bouwt voor verschillende opdrachtgevers intelligente mobiele applicaties, die nieuwe internettechnologie en features van de telefoons optimaal combineren. Door deze samenwerking profiteert de consument van snellere introductie van nieuwe generaties mobiele applicaties, die zich automatisch aanpassen aan de context waarin de gebruiker zich bevindt.

Over Service2Media

Service2Media creëert interactieve mobiele marketing en media diensten geïntegreerd met andere media, zoals internet en TV. Service2Media's dienstenplatform stelt bedrijven in staat om via de mobiele telefoon - zowel via mobiel internet als via een programma op de telefoon - direct in contact te komen met hun klanten. Service2Media werd in februari 2005 opgericht door senior managers van (Logica) CMG Wireless Data Solutions. Klanten zijn o.a. Rabobank, RTL, Volkswagen, KPN, CNN, Schiphol, ilocal, Heineken en de Nederlandse Publieke Omroep.

Over Telematica Instituut

Het Telematica Instituut bundelt kennis van communicatie- en informatie technologie met innovatiekracht om doorbraken in de manier waarop mensen leven te realiseren. Het draagt concrete oplossingen aan voor vraagstukken die onze complexe samenleving kenmerken. Via een Open Innovatiemodel wordt samengewerkt met partners uit het bedrijfsleven, maatschappij en wetenschap.





http://www.telin.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,

Telematica Instituut