Gemeente Zaltbommel

2008
Website bespaart reis naar gemeentekantoor 29 augustus 2008 Gemeente Zaltbommel komt beter uit onderzoek

In het landelijke onderzoek De Staat van de Gemeente krijgt de gemeente Zaltbommel betere rapportcijfers van haar inwoners dan twee jaar geleden. Voor het onderzoek zijn Zaltbommelse inwoners bevraagd over de gemeentelijke prestaties. Het vertrouwen van de inwoners in het gemeentebestuur is de afgelopen 2 jaar behoorlijk toegenomen. Het meest tevreden zijn de inwoners over de gemeentelijke dienstverlening.

Aan het onderzoek De Staat van de Gemeente doen verschillende gemeenten mee. Twee jaar geleden nam Zaltbommel voor het eerst deel aan het onderzoek, waarin de prestaties van de deelnemende gemeenten worden vergeleken. Om de gemeentelijke prestaties in kaart te brengen, zijn de inwoners onder andere bevraagd over de dienstverlening, de woonomgeving, de voorzieningen, de openbare orde en veiligheid, de lokale lasten en de politieke besluitvorming. Concreet gaat het hierbij om een vraag als; hoe tevreden zijn de inwoners over de dienstverlening aan de gemeentebalie, maar ook bijvoorbeeld of er voldoende openbaar groen is in de wijk.

Volgens haar inwoners doet de gemeente Zaltbommel het politiek en bestuurlijk beter dan twee jaar geleden. Wethouder Zondag, portefeuillehouder Dienstverlening, zegt: "Met een 5,1 scoorden we in 2006 drietiende punt lager dan het landelijk gemiddelde. Met een 5,4 in 2008 zitten we op het gemiddelde van alle deelnemende gemeenten. Die positieve trend stemt me tevreden, vooral omdat ik weet dat we hard hebben gewerkt aan verbetering. Dit heeft dus resultaat opgeleverd".
De inwoners zijn ook meer tevreden over hun rol als klant bij de gemeente. "We zijn volop bezig om de dienstverlening te verbeteren", aldus wethouder Zondag. Burgerzaken gaat mogelijk op maandagavond open tot 20.00 uur. We bestuderen de mogelijkheid dat inwoners dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag op afspraak bij Burgerzaken terecht kunnen. Documenten, zoals het paspoort, kunnen dan direct uitgereikt worden, zodat inwoners bij het ophalen niet meer in de rij hoeven te staan. Nieuw is ook het digitaal loket op de gemeentelijke website, www.zaltbommel.nl. Via het digitaal loket kunnen verschillende producten worden aangevraagd. Voor een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (vroeger Bevolkingsregister) hoef je bijvoorbeeld niet meer naar het gemeentekantoor. Het productenaanbod van het digitale loket neemt de komende tijd nog toe.

Wethouder Zondag: "Op sommige onderdelen zijn we iets vooruit gegaan en op andere punten doen we het iets minder. Wij zijn redelijk tevreden over de rapportcijfers, maar het moet nog beter". Geplaatst op: 2 september 2008
Geldersch Landschap en gemeente Zaltbommel alsnog om tafel

Stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen heeft donderdag 28 augustus laten weten, dat zij alsnog in overleg wil gaan met de gemeente over de vergunningverlening voor de restauratiewerkzaamheden aan de kasteelruïne in Brakel. De gemeente Zaltbommel is content met het feit dat de stichting tot dit inzicht is gekomen.

Op 20 augustus constateerde de gemeente Zaltbommel dat er restauratiewerkzaamheden plaatsvinden aan de Brakelse kasteelruïne, terwijl er geen vergunning is aangevraagd. De gemeente heeft vervolgens het Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen verzocht om de werkzaamheden stil te leggen. De Gelderse stichting wilde alleen met de gemeente praten als de bouwstop van tafel ging, omdat zij van mening waren dat een vergunning niet noodzakelijk is voor dergelijke restauratiewerkzaamheden. Donderdag 28 augustus heeft de directrice van de stichting telefonisch laten weten, dat zij alsnog in overleg wil met de gemeente over de te verlenen vergunning.

Wethouder Romp, portefeuillehouder cultureel erfgoed, is erg content met het feit dat het Geldersch Landschap tot dit inzicht is gekomen. "Zaltbommel steunt organisaties als het Geldersch Landschap van harte bij hun werkzaamheden. De restauratie van de kasteelruïne Brakel kunnen wij alleen maar toejuichen, maar ook het Geldersch Landschap dient hiervoor een vergunning aan te vragen. Iedere andere inwoner van de gemeente is dat ook verplicht te doen. De gemeente heeft goed gehandeld. De gemeente gaat op korte termijn om de tafel zitten met Geldersch Landschap om de restauratiewerkzaamheden te bespreken. De bouwstop blijft echter staan tot het moment dat de vergunning is verleend. De restauratie moet volgens de richtlijnen plaatsvinden en op basis daarvan wordt onder andere een vergunning verleend", aldus wethouder Romp.
Geplaatst op: 2 september 2008
Website bespaart reis naar gemeentekantoor

Maandag 1 september 2008 maakt de gemeente Zaltbommel een forse stap vooruit op het gebied van de digitale dienstverlening. Op deze dag wordt het digitale loket op de gemeentelijke website, www.zaltbommel.nl, officieel geopend. Via het digitale loket kunnen de Zaltbommelse inwoners thuis van achter de computer verschillende producten bestellen. Het loket biedt ook de mogelijkheid om eenvoudig meldingen te doen. Ter ere van de start van het loket reikt wethouder Kees Zondag een cadeau uit aan Sanne van Woerkom en Jikke Brugman. De afgelopen maanden is het digitale loket getest en de twee inwoners gaven als eersten een verhuizing door via de website.

De Zaltbommelse inwoners, maar ook mensen woonachtig buiten de gemeente Zaltbommel, hoeven vanaf 1 september niet meer voor alle producten en diensten af te reizen naar het gemeentekantoor. Een uittreksel Gemeentelijke Basisadministratie of een uittreksel Burgelijke Stand is eenvoudig te verkrijgen thuis van achter de computer. Ook kunnen verschillende zaken gemeld worden via het digitale loket. Een voorbeeld is de zogenaamde melding woon- en leefomgeving. Dit zijn meldingen over onder andere verlichting, wegen, groen, riolering, plaagdieren of gevonden voorwerpen. Wanneer een inwoner in zijn straat een losse stoeptegel ziet, dan kan dit gemeld worden via de website.

De komende tijd worden diverse producten en diensten toegevoegd aan het digitale loket. Op korte termijn kunnen inwoners onder andere een verandering naamsgebruik doorgeven, maar een aanvraag voor een bewijs van Nederlanderschap, een kopie van een WOZ-beschikking of een kopie van een OZB-beschikking behoren dan ook tot productenpakket. Later volgen onder andere nog de aanvragen van een bouwvergunning, sloopvergunning en horecavergunning.

Diverse mensen hebben inmiddels gebruik gemaakt van het digitale loket. Sanne van Woerkom en Jikke Brugman waren één van de eerste gebruikers van het digitale loket. Op maandag 1 september biedt wethouder Kees Zondag, portefeuillehouder Dienstverlening, hen daarom een cadeau aan namens de gemeente.
Geplaatst op: 29 augustus 2008