Gemeente Zaltbommel
2008
Website bespaart reis naar gemeentekantoor 29 augustus 2008
Gemeente Zaltbommel komt beter uit onderzoek
In het landelijke onderzoek De Staat van de Gemeente krijgt de
gemeente Zaltbommel betere rapportcijfers van haar inwoners dan twee
jaar geleden. Voor het onderzoek zijn Zaltbommelse inwoners bevraagd
over de gemeentelijke prestaties. Het vertrouwen van de inwoners in
het gemeentebestuur is de afgelopen 2 jaar behoorlijk toegenomen. Het
meest tevreden zijn de inwoners over de gemeentelijke dienstverlening.
Aan het onderzoek De Staat van de Gemeente doen verschillende
gemeenten mee. Twee jaar geleden nam Zaltbommel voor het eerst deel
aan het onderzoek, waarin de prestaties van de deelnemende gemeenten
worden vergeleken. Om de gemeentelijke prestaties in kaart te brengen,
zijn de inwoners onder andere bevraagd over de dienstverlening, de
woonomgeving, de voorzieningen, de openbare orde en veiligheid, de
lokale lasten en de politieke besluitvorming. Concreet gaat het
hierbij om een vraag als; hoe tevreden zijn de inwoners over de
dienstverlening aan de gemeentebalie, maar ook bijvoorbeeld of er
voldoende openbaar groen is in de wijk.
Volgens haar inwoners doet de gemeente Zaltbommel het politiek en
bestuurlijk beter dan twee jaar geleden. Wethouder Zondag,
portefeuillehouder Dienstverlening, zegt: "Met een 5,1 scoorden we in
2006 drietiende punt lager dan het landelijk gemiddelde. Met een 5,4
in 2008 zitten we op het gemiddelde van alle deelnemende gemeenten.
Die positieve trend stemt me tevreden, vooral omdat ik weet dat we
hard hebben gewerkt aan verbetering. Dit heeft dus resultaat
opgeleverd".
De inwoners zijn ook meer tevreden over hun rol als klant bij de
gemeente. "We zijn volop bezig om de dienstverlening te verbeteren",
aldus wethouder Zondag. Burgerzaken gaat mogelijk op maandagavond open
tot 20.00 uur. We bestuderen de mogelijkheid dat inwoners dinsdag-,
woensdag- en donderdagmiddag op afspraak bij Burgerzaken terecht
kunnen. Documenten, zoals het paspoort, kunnen dan direct uitgereikt
worden, zodat inwoners bij het ophalen niet meer in de rij hoeven te
staan. Nieuw is ook het digitaal loket op de gemeentelijke website,
www.zaltbommel.nl. Via het digitaal loket kunnen verschillende
producten worden aangevraagd. Voor een uittreksel uit de Gemeentelijke
Basisadministratie (vroeger Bevolkingsregister) hoef je bijvoorbeeld
niet meer naar het gemeentekantoor. Het productenaanbod van het
digitale loket neemt de komende tijd nog toe.
Wethouder Zondag: "Op sommige onderdelen zijn we iets vooruit gegaan
en op andere punten doen we het iets minder. Wij zijn redelijk
tevreden over de rapportcijfers, maar het moet nog beter".
Geplaatst op: 2 september 2008
Geldersch Landschap en gemeente Zaltbommel alsnog om tafel
Stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen heeft donderdag
28 augustus laten weten, dat zij alsnog in overleg wil gaan met de
gemeente over de vergunningverlening voor de restauratiewerkzaamheden
aan de kasteelruïne in Brakel. De gemeente Zaltbommel is content met
het feit dat de stichting tot dit inzicht is gekomen.
Op 20 augustus constateerde de gemeente Zaltbommel dat er
restauratiewerkzaamheden plaatsvinden aan de Brakelse kasteelruïne,
terwijl er geen vergunning is aangevraagd. De gemeente heeft
vervolgens het Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen verzocht om
de werkzaamheden stil te leggen. De Gelderse stichting wilde alleen
met de gemeente praten als de bouwstop van tafel ging, omdat zij van
mening waren dat een vergunning niet noodzakelijk is voor dergelijke
restauratiewerkzaamheden. Donderdag 28 augustus heeft de directrice
van de stichting telefonisch laten weten, dat zij alsnog in overleg
wil met de gemeente over de te verlenen vergunning.
Wethouder Romp, portefeuillehouder cultureel erfgoed, is erg content
met het feit dat het Geldersch Landschap tot dit inzicht is gekomen.
"Zaltbommel steunt organisaties als het Geldersch Landschap van harte
bij hun werkzaamheden. De restauratie van de kasteelruïne Brakel
kunnen wij alleen maar toejuichen, maar ook het Geldersch Landschap
dient hiervoor een vergunning aan te vragen. Iedere andere inwoner van
de gemeente is dat ook verplicht te doen. De gemeente heeft goed
gehandeld. De gemeente gaat op korte termijn om de tafel zitten met
Geldersch Landschap om de restauratiewerkzaamheden te bespreken. De
bouwstop blijft echter staan tot het moment dat de vergunning is
verleend. De restauratie moet volgens de richtlijnen plaatsvinden en
op basis daarvan wordt onder andere een vergunning verleend", aldus
wethouder Romp.
Geplaatst op: 2 september 2008
Website bespaart reis naar gemeentekantoor
Maandag 1 september 2008 maakt de gemeente Zaltbommel een forse stap
vooruit op het gebied van de digitale dienstverlening. Op deze dag
wordt het digitale loket op de gemeentelijke website,
www.zaltbommel.nl, officieel geopend. Via het digitale loket kunnen de
Zaltbommelse inwoners thuis van achter de computer verschillende
producten bestellen. Het loket biedt ook de mogelijkheid om eenvoudig
meldingen te doen. Ter ere van de start van het loket reikt wethouder
Kees Zondag een cadeau uit aan Sanne van Woerkom en Jikke Brugman. De
afgelopen maanden is het digitale loket getest en de twee inwoners
gaven als eersten een verhuizing door via de website.
De Zaltbommelse inwoners, maar ook mensen woonachtig buiten de
gemeente Zaltbommel, hoeven vanaf 1 september niet meer voor alle
producten en diensten af te reizen naar het gemeentekantoor. Een
uittreksel Gemeentelijke Basisadministratie of een uittreksel
Burgelijke Stand is eenvoudig te verkrijgen thuis van achter de
computer. Ook kunnen verschillende zaken gemeld worden via het
digitale loket. Een voorbeeld is de zogenaamde melding woon- en
leefomgeving. Dit zijn meldingen over onder andere verlichting, wegen,
groen, riolering, plaagdieren of gevonden voorwerpen. Wanneer een
inwoner in zijn straat een losse stoeptegel ziet, dan kan dit gemeld
worden via de website.
De komende tijd worden diverse producten en diensten toegevoegd aan
het digitale loket. Op korte termijn kunnen inwoners onder andere een
verandering naamsgebruik doorgeven, maar een aanvraag voor een bewijs
van Nederlanderschap, een kopie van een WOZ-beschikking of een kopie
van een OZB-beschikking behoren dan ook tot productenpakket. Later
volgen onder andere nog de aanvragen van een bouwvergunning,
sloopvergunning en horecavergunning.
Diverse mensen hebben inmiddels gebruik gemaakt van het digitale
loket. Sanne van Woerkom en Jikke Brugman waren één van de eerste
gebruikers van het digitale loket. Op maandag 1 september biedt
wethouder Kees Zondag, portefeuillehouder Dienstverlening, hen daarom
een cadeau aan namens de gemeente.
Geplaatst op: 29 augustus 2008