Groen!

Brussel, 1 september 2008

Groen! wil onthaaste schooldagen waarbij het belang van het kind primeert

"Na de tijd van het economische winstdenken is nu de tijd aangebroken waarbij de maatschappij het moet durven opnemen voor haar kinderen. De `onthaaste schooldag' waarbij de leerlessen worden afgewisseld met keuzeactiviteiten zoals muziek, tekenen, toneel en waarbij onderwijs én kinderopvang én buitenchoolse activiteiten op 1 plaats gecentraliseerd worden, zorgt ervoor dat alle kinderen weer meer ruimte krijgen om te spelen en ontspannen te leren. Door de middelen die vandaag ingezet worden voor zorgverbreding, kinderopvang, brede school, ... te centraliseren, is het perfect mogelijk om ons onderwijs te hervormen in functie van het kind," aldus Mieke Vogels, Groen voorzitster.

Kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen krijgen weinig kansen in ons onderwijs. België doet het daarbij veel slechter dan andere Europese landen. Er is ook een tweede probleem waarvan verwacht wordt dat onze scholen en leerkrachten dit aanpakken en oplossen: Eén op vier schoolgaande jongeren hebben leer- of gedragsproblemen. Ondertussen verwachten we dat alle kinderen op de gewone scholen en binnen het huidige schoolsysteem aan hetzelfde snelle tempo dezelfde kennis verwerven. Onze leerkrachten worden daarenboven steeds meer bevraagd binnen steeds beperktere schooluren. De maximumfacturen voor de ouders van minister Vandenbroucke of het idee van Lijst Dedecker om ons onderwijs meer prestatiegericht te maken, geven geen antwoord op de problemen van deze 25% jongeren die bezwijken onder de druk.

Tijdens het voorbije zomerweekend van Groen! in Nieuwpoort pleitte gastspreker en jeugdauteur Marc De Bel, zelf ooit leraar, voor een `onthaaste schooldag': een schooldag met één derde aandacht voor het hoofd, één derde voor de handen en één derde voor het hart. De breuklijn tussen het leren, het wachten op de ouders en de buitenschoolse activiteiten wordt uitgewist. Alle kinderen kunnen al hun talenten ten volle ontplooien op school. Zij verliezen geen tijd om van de school naar de kinderopvang te gaan en van de kinderopvang naar de buitenschoolse activiteit. Zij kunnen van 8 uur 's morgens tot 18.00 's avonds op school terecht.

Jef Tavernier, Vlaams parlementslid en lid van de commissie Onderwijs stipt aan dat deze vorm een uitbreiding van het lerarenkorps betekent, wat positief is: "Zo verlaagt de druk niet alleen op de leerlingen en hun ouders, maar ook op de leerkrachten. Ook voor hen komt er ruimte vrij voor samenwerking en overleg en om specifieke interesses en talenten beter in te zetten. Kinderen die leerachterstand oplopen of onze taal niet echt machtig kunnen dan wel extra begeleid worden."

Groen! gaat tijdens de debatten in aanloop naar het horizoncongres van november het voorstel van de onthaaste schooldag waarbij alle kinderen de ruimte en tijd krijgen om al hun talenten te ontplooien verder uitwerken. We nodigen iedereen die betrokken is bij onderwijs, kinderopvang of buitenschoolse activiteiten uit om mee na te denken over de onthaaste schooldag waar het belang van het kind boven het economische winstdenken staat


---

Mieke Vogels, Voorzitster Groen!

Jef Tavernier, Vlaams Parlementslid, lid van de commissie onderwijs