Groen!
Brussel, 1 september 2008
Groen! wil onthaaste schooldagen waarbij het belang van het kind
primeert
"Na de tijd van het economische winstdenken is nu de tijd aangebroken
waarbij de maatschappij het moet durven opnemen voor haar kinderen. De
`onthaaste schooldag' waarbij de leerlessen worden afgewisseld met
keuzeactiviteiten zoals muziek, tekenen, toneel en waarbij onderwijs
én kinderopvang én buitenchoolse activiteiten op 1 plaats
gecentraliseerd worden, zorgt ervoor dat alle kinderen weer meer
ruimte krijgen om te spelen en ontspannen te leren. Door de middelen
die vandaag ingezet worden voor zorgverbreding, kinderopvang, brede
school, ... te centraliseren, is het perfect mogelijk om ons onderwijs
te hervormen in functie van het kind," aldus Mieke Vogels, Groen
voorzitster.
Kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen krijgen weinig kansen in
ons onderwijs. België doet het daarbij veel slechter dan andere
Europese landen. Er is ook een tweede probleem waarvan verwacht wordt
dat onze scholen en leerkrachten dit aanpakken en oplossen: Eén op
vier schoolgaande jongeren hebben leer- of gedragsproblemen.
Ondertussen verwachten we dat alle kinderen op de gewone scholen en
binnen het huidige schoolsysteem aan hetzelfde snelle tempo dezelfde
kennis verwerven. Onze leerkrachten worden daarenboven steeds meer
bevraagd binnen steeds beperktere schooluren. De maximumfacturen voor
de ouders van minister Vandenbroucke of het idee van Lijst Dedecker om
ons onderwijs meer prestatiegericht te maken, geven geen antwoord op
de problemen van deze 25% jongeren die bezwijken onder de druk.
Tijdens het voorbije zomerweekend van Groen! in Nieuwpoort pleitte
gastspreker en jeugdauteur Marc De Bel, zelf ooit leraar, voor een
`onthaaste schooldag': een schooldag met één derde aandacht voor het
hoofd, één derde voor de handen en één derde voor het hart. De
breuklijn tussen het leren, het wachten op de ouders en de
buitenschoolse activiteiten wordt uitgewist. Alle kinderen kunnen al
hun talenten ten volle ontplooien op school. Zij verliezen geen tijd
om van de school naar de kinderopvang te gaan en van de kinderopvang
naar de buitenschoolse activiteit. Zij kunnen van 8 uur 's morgens tot
18.00 's avonds op school terecht.
Jef Tavernier, Vlaams parlementslid en lid van de commissie Onderwijs
stipt aan dat deze vorm een uitbreiding van het lerarenkorps betekent,
wat positief is: "Zo verlaagt de druk niet alleen op de leerlingen en
hun ouders, maar ook op de leerkrachten. Ook voor hen komt er ruimte
vrij voor samenwerking en overleg en om specifieke interesses en
talenten beter in te zetten. Kinderen die leerachterstand oplopen of
onze taal niet echt machtig kunnen dan wel extra begeleid worden."
Groen! gaat tijdens de debatten in aanloop naar het horizoncongres van
november het voorstel van de onthaaste schooldag waarbij alle kinderen
de ruimte en tijd krijgen om al hun talenten te ontplooien verder
uitwerken. We nodigen iedereen die betrokken is bij onderwijs,
kinderopvang of buitenschoolse activiteiten uit om mee na te denken
over de onthaaste schooldag waar het belang van het kind boven het
economische winstdenken staat
---
Mieke Vogels, Voorzitster Groen!
Jef Tavernier, Vlaams Parlementslid, lid van de commissie onderwijs