Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
PLATFORM HOGESNELHEIDSTREIN NEDERLAND HEFT ZICH OP
Het in oktober 1991 opgerichte Platform Hogesnelheidstrein Nederland is per
1 september 2008 opgeheven. Dit landelijk platform met actiegroepen uit de plaatsen langs het tracé voor de hogesnelheidstrein, de Thalys, plus de milieufederaties in Zuid-Holland en Noord-Brabant en leden van de stichting Natuur en Milieu en de Vereniging Milieudefensie, is klaar met zijn werk na de definitieve afronding van de aanleg van de HSL in Nederland. De HSL is nog niet in gebruik, maar de hogesnelheidstreinen rijden al weer een tijd.
Het Platform Hogesnelheidstrein Nederland (PHN) had bij zijn oprichting drie doelstellingen: het voorkomen van de aanleg van nieuwe tracés voor de hogesnelheidstreinen in Nederland, het leveren van een bijdrage aan het denkproces voor de inpassing van deze treinen in het Nederlandse spoorwegennet en het vergroten van de kennis van de Nederlandse bevolking over de problematiek van de inpassing. Uitgangspunt daarbij was steeds dat hogesnelheids-treinen een nuttige aanvulling konden zijn op het aanbod aan openbaar vervoer, maar dat het aanleggen van nieuwe spoorlijnen voor hogesnelheidstreinen niet tot de meest voor de hand liggende opties gerekend kon worden.
Het Platform heeft uiteindelijk aangegeven dat alleen onder bepaalde voorwaarden een hogesnelheidslijn vanaf Rotterdam naar de Belgische grens logisch en verantwoord zou zijn, terwijl op het traject Amsterdam - Rotterdam gekozen zou moeten worden voor een bundeling met het bestaande spoor. Na heel veel politieke discussies werd door het kabinet-Kok gekozen voor een nieuw tracé vanaf Amsterdam tot de Belgische grens. Om het Groene Hart te sparen werd gekozen voor een zeven kilometer lange tunnel, terwijl daarnaast allerlei aanpassingen aan de tracés werden aangebracht.
Het was de intentie van het kabinet-Kok dat de HSL in 2003 klaar zou zijn. Dat lijkt een irreële ambitie geweest te zijn nu de hogesnelheidstreinen in 2008 nog steeds niet rijden.
De aanvankelijk begrote kosten van 7,5 miljard gulden (!) blijken nu meer dan verdubbeld te zijn. Geschat wordt dat de aanleg van de HSL met alle bijkomende voorzieningen inmiddels tussen de 9 en 10 miljard euro (!) kost. De rekening van de aanleg van de HSL wordt gepresenteerd aan de treinreiziger en de Nederlandse belastingbetaler. Door de herhaaldelijke vertraging van de ingebruikname van de lijn dreigen deze kosten nog meer uit de hand te lopen.
Het Platform Hogesnelheidstrein Nederland constateert dat veel van de kritiek die het had in de negentiger jaren, terecht is geweest, Het betreurt daarom dat er vaak zo slecht is geluisterd naar burgers, ook al hadden deze soms een persoonlijk belang bij het protesteren tegen de aanleg van de hogesnelheidslijnen. Door politici werden zij nogal eens in de hoek gezet als nimby's (achtertuinverdedigers), waardoor er niet werd geluisterd naar argumenten. Achteraf bleken burgers meer over realiteitszin dan de politiek te beschikken als het ging om inpasbaarheid, topsnelheid, financiële haalbaarheid en milieueffecten. Die burgerlijke realiteitszin krijgt thans een bijzondere betekenis doordat de hogesnelheidstreinen nog steeds niet over de nieuwe lijnen rijden. Deze situatie spreekt daarom voor zich, aldus het Platform Hogesnelheidstrein Nederland.
Voor informatie over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met:
Cobie Wolvers, telefoon 071-5018375
---- --