Onderzoek: sociale aspecten van werk belangrijkst


VOORHOUT, 20080901 -- De website www.plezieropjewerk.nl heeft onderzoek gedaan onder ruim 2700 werknemers in Nederland en België. De vraag werd voorgelegd wat hen op dit moment tegenstaat in het werk en wat daaraan vooral heel positief wordt gevonden. De uitkomsten van het onderzoek geven inzicht in welke aspecten van het werk door werknemers het belangrijkste worden gevonden, hoe je medewerkers kunt vasthouden, maar ook hoe je ze heel snel kwijt kunt raken. De respondenten hechten het grootste belang aan de sociale aspecten van het werk.

Wat vinden medewerkers het belangrijkste in het werk?

De omgang met collega's en een goede teamspirit op het werk werden het allerbelangrijkste gevonden evenals een goede sfeer. Collegialiteit scoort daarmee hoger dan de inhoud van het werk en de uitdaging die dat biedt. Dit element komt op de tweede plaats. Daarnaast spelen elementen als een goede en leuke baas, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in de functie een belangrijke rol.

Hoe krijg je een medewerker zo snel mogelijk weg?

Het meest genoemd (door 12,3% van de respondenten) als negatief aspect aan het huidige werk zijn vervelende collega's en het ontbreken van teamspirit, op de voet gevolgd door een onuitstaanbare baas met wie het bepaald niet klikt (genoemd door 10,9%).
Derde in de rij is een teveel of juist een gebrek aan werk (8,7%). Je krijgt mensen dus aan de wandel zowel door een aankomende burnout als door een boreout zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Pas op de vierde plaats komt de inhoud van het werk zelf. 8,4% van alle respondenten noemt onvoldoende uitdaging, saai of zinloos werk en een teveel routine als negatief aspect van hun huidige baan. Op de vijfde plaats volgen de klagende collega's en het ontbreken van een goede sfeer en gezelligheid op het werk (genoemd door 7,3%).

Andere aspecten die uitsluitend in negatieve zin uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, zijn onzekerheid over de eigen toekomst binnen het bedrijf en de (vele) reorganisaties (3,3%), afspraken die niet worden nagekomen door collega's of management (2%), incompetentie van collega's of management (1%) en een slechte interne communicatie. Niemand in het onderzoek noemde de positieve variant van deze aspecten als pluspunt van het werk. Op deze aspecten lijk je als werkgever dus uitsluitend te kunnen verliezen.

Waarmee houd je een medewerker aan boord?

Dat waarmee je een medewerker de tent kunt uitjagen is ook genoemd als meest positieve aspect aan de huidige baan: de omgang met collega's en de teamspirit binnen de afdeling of het bedrijf. Dit aspect werd maar liefst door 24,9% genoemd en daarmee als meest positief aan de huidige baan beoordeeld. Het tweede aspect is de inhoud van het werk (17,6%) en de uitdaging die dat de betrokkene biedt. Op de derde plaats zien we een nieuw element: veel vrijheid om het werk zelf in te delen en vorm te geven en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid binnen de functie en het bedrijf (genoemd door 8,7%). De meeste werknemers blijken (hoe verrassend) een hekel te hebben aan bureaucratie, vaste procedures en controles op de geleverde prestaties, terwijl dat toch met regelmaat voorkomt. Op de vierde plek volgt een goede sfeer en gezelligheid (6,8%). De vijfde plek wordt bezet door contact met de klant (5,5%).

Het sociale aspect op het werk is daarmee vele malen meer genoemd dan het salaris, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden en een goede werkplek. Niet dat de laatste aspecten niet meetellen, zeker wel, maar medewerkers willen zich in de eerste plaats thuisvoelen en veel en leuk contact met baas, collega's en klanten hebben. Wordt hieraan niet voldaan, dan kun je ze niet tevreden stellen met een extra beloning.

Het algemene beeld komt er op neer dat je medewerkers vooral tevreden kunt houden door ze uitdagende werkzaamheden te geven met veel vrijheid en verantwoordelijkheid, met leuke collega's en veel contact met anderen binnen en buiten het bedrijf.





plezieropjewerk.nl