Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
HOV IJmuiden-Harlem gaat honderden miljoenen kosten
Provincie heeft nog geen voorkeur voor tracé HOV IJmuiden-Haarlem
"onduidelijkheid voorkeur tracé HOV IJmuiden-Haarlem"
Na het grote succes van de Zuidtangent tussen Haarlem en Amsterdam-zo via Schiphol, willen nu de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen ook een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) aanleggen tussen IJmuiden en Haarlem en hiermee aan te sluiten op het regionale netwerk in de noordvleugel van de Randstad.
Onlangs heeft het college van B&W van Velsen drietal tracés uitgewerkt voor het toekomstige stuk HOV tussen Haarlem-Noord en IJmuiden. Deze tracés zijn:
Variant 0+ : Het opwaarderen van het huidige tracé.
Variant 1 : De bus door Driehuis en de auto's over de oude spoorlijn en vervolgens aantakken op de Santpoortse dreef, waarbij het bestaande spoor via een tunnel gepasseerd wordt.
Variant 2 :Idem als variant 1, echter in deze variant gaat de gaat de bus over de oude spoorlijn en de auto's door Driehuis.
In een nota van het college van B&W van Velsen aan de gemeenteraad schrijft het college dat de provincie Noord-Holland een voorkeur zou hebben uitgesproken voor variant 2 en dat de provincie vrijwel de volledige kosten voor de aanleg van variant 2 voor haar rekening neemt. Tevens zegt het college dat de provincie geen financiële bijdrage zal beschikbaar stellen indien de raad voor variant 1 kiest.
Statenlid Gohdar Massom (PvdA), die plaatsvervanger voorzitter is van de provinciale statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer van Noord-Holland, ontkent dat de provincie een voorkeur hebben uitgesproken voor één van de varianten.
Hij zal in de commissievergadering Wegen, Verkeer en Vervoer (WVV) van 1 september vragen hierover stellen aan gedeputeerde staten.
Volgens Gohdar Massom heeft de Provinciale Staten nog geen voorkeur uitgesproken voor één van de varianten. Massom "Het is in eerste instantie aan de gemeente raad van Velsen om een tracékeuze te maken. De provincie zal daarna het voorkeurtracé toetsen aan de voorwaarden voor een succesvolle HOV lijn".
"Een belangrijke voorwaarde voor de HOV lijn is de aansluiting op het regionale netwerk in de noordvleugel. De lijn moet een substantiële bijdrage leveren aan verbetering van de economie, bereikbaarheid en leefbaarheid in het IJmondgebied".
Statenlid Gohdar Massom "door de hoge verwachte vervoerswaarde zal de lijn IJmuiden-Haarlem mogelijk een tram of lightrail worden welke honderden miljoenen gaat kosten".
*** EINDE PERSBERICHT ***