AutoRai

Honda lanceert geperfectioneerde Legend

(9/1/2008)
Honda heeft het doek getrokken van de nieuwe Legend-generatie. Het vlaggenschip heeft een zeer krachtige V6-motor die topprestaties verenigt met een lage uitstoot. De nieuwe automatische transmissie draagt bij aan een hoger prestatieniveau. Om het rijcomfort te verhogen, is de Legend voorzien van het Active Noise Cancellation-systeem.

Bij de nieuwe Legend heeft Honda optimaal gebruikgemaakt van de ervaringen van klanten met het voorgaande model. De grootste uiterlijke wijzigingen zijn aan de voorzijde te vinden: nieuwe koplampen, een andere motorkap en andere voorschermen. Aan de achterzijde valt de nieuwe kofferklep op. De auto staat op 18-inchwielen.

Voorin is nu één van de sterkste V6-motoren in deze klasse ingebouwd. Hij heeft de kracht van een V8 met behoud van de souplesse en de zuinigheid van een V6. De nieuwe motor heeft een 200 cm3 grotere inhoud, wat resulteert in een groter koppel over het gehele toerengebied. Dat grotere koppel wordt ook bereikt doordat â net als op de inlaatkleppen â VTEC (variabele klepbediening) wordt toegepast op de uitlaatkleppen.

De nieuwe motor is gekoppeld aan een sterk verbeterde nieuwe automatische transmissie die via paddles aan het stuur ook handmatig is te schakelen. De vijftrapsautomaat reageert nog vlotter, wat samen met het grotere motorkoppel een verbeterde acceleratie oplevert bij een lagere uitstoot en een gunstiger verbruik. De nieuwe Legend accelereert in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/uur.

Het interieur van de nieuwe Legend is nog verfijnder dan dat van zijn voorganger. Om het geluidsniveau zo laag mogelijk te houden, zijn nieuwe soorten isolatiematerialen gebruikt die beter werken en minder wegen. Daarnaast heeft Honda een uniek systeem ontwikkeld â Active Noise Cancellation (ANC) â dat via het Bose-systeem aan boord van de auto geluiden met een lage frequentie uitschakelt door een âtegengeluidâ te produceren. Een akoestische voorruit completeert de geluidsmaatregelen.