Senternovem
29-08-2008 | Advies bij energiebesparing huishoudens gewild
Gemeenten en woningcorporaties hebben onverminderd behoefte aan advies
om huishoudens met lagere inkomens te stimuleren energie te besparen.
Ondanks dat de Tijdelijke subsidieregeling energiebesparing
huishoudens met lagere inkomens (TELI) is gestopt, blijft de vraag
naar ondersteuning van nieuwe projecten bestaan. Niet verwonderlijk:
de energierekening drukt immers steeds zwaarder op het budget van
mensen met een lager inkomen.
Het is Ivo Latuperisa van SenterNovem opgevallen hoeveel gemeenten
doorgaan met energiehulp aan deze doelgroep, terwijl de TELI-regeling
niet meer bestaat. "We hebben het over meer dan 45 gemeenten waar
projecten zijn gestart. Gemeenten willen graag wat doen voor de
huishoudens die het hardst getroffen worden door de stijgende
energiekosten. Ze weten echter vaak niet hoe ze het moeten aanpakken.
We zijn hard bezig een platform op te zetten om alle kennis en
ervaring te bundelen, zodat we die weer breed in de markt kunnen
uitzetten."
Energieadviseurs
Stichting Collusie is een van de grootste stichtingen in Nederland die
gemeenten en wooncorporaties helpt bij het opzetten van projecten. Ze
heeft vanuit de TELI-regeling enorm veel ervaring opgedaan. Samen met
meer dan 20 gemeenten biedt Collusie huishoudens met een
minimuminkomen een consult aan van een energieadviseur. Alfons
Roebroek van Collusie: "Het mes snijdt aan twee kanten. Mensen uit
achterstandswijken die weinig kansen hebben op de arbeidsmarkt, leiden
we op tot energieadviseurs en doen zo werkervaring op. De wijkbewoners
krijgen persoonlijk advies over energiebesparing en kunnen zo hun
energierekening verlagen."
Gewone tips
Volgens Roebroek werkt deze aanpak, omdat de energieadviseurs de tijd
en aandacht hebben om het gedrag van de mensen te helpen veranderen.
Een commercieel bureau kan daar niet tegen op. "We halen mensen uit
hun isolement en helpen allerlei misstanden over energie uit de weg.
Ook blijkt dat mensen na het bezoek positiever denken over de overheid
en de wereld om hen heen." De bezoeken van de energieadviseur zijn
zinvol, concludeert Roebroek. Het is opvallend hoeveel mensen de heel
voor de hand liggende tips niet kennen. Zoals het plakken van
radiatorfolie achter een verwarming. "Het gaat vaak om zeer simpele
tips."
Marktwerking
Door het sluiten van de regeling hoopt VROM dat de markt de
energieprojecten zélf zou oppakken. En dat gebeurt massaal. Een goed
voorbeeld is te vinden in de regio West-Brabant. Daar hebben de
gemeenten die verenigd zijn in het samenwerkingsverband Milieu & Afval
Regio Breda (MARB) samen met het adviesbureau BuildDesk een campagne
ontworpen om bewoners aan te sporen energie te besparen. De campagne
kreeg ruimschoots aandacht van de pers. Een groot succes.
Niet de verwachte 600 maar 3.100 bezoekers kwamen af op de
bijeenkomsten waar ook lokale marktpartijen zoals installateurs,
energieleveranciers en aanbieders van LED-verlichting aanwezig waren.
MARB-projectleider Sjaan van den Heuvel: "Mijn indruk is dat mensen
snappen dat hun eigen gedrag invloed heeft op de hoogte van de
energierekening. Ze weten alleen vaak niet wat ze dan moeten
veranderen. Mensen komen met concrete vragen, zoals: welke warmtepomp
kan ik het beste nemen en bij hoeveel woonoppervlakte is zonne-energie
rendabel. Als je als gemeente die vragen beantwoordt, dan heeft de
campagne zin."