Politieacademie


Politieacademie bedient politiepraktijk met hoogwaardig onderzoek

âElk zichzelf respecterende beroepsgroep voedt zich met hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek en kennis zijn daarom noodzakelijk om de politiewereld tot een volgende kwaliteitsstap te brengen. Dat is ook de reden dat de Politieacademie een eigen kennis- en onderzoeksfunctie heeft. In nauwe afstemming met het onderwijs, om het actueel te houden en kwalitatief te versterken. En in directe relatie met de politiepraktijk, om praktisch relevant en herkenbaar te zijn.â Dit stelt Prof.dr. P.W. Tops, lid College van Bestuur van de Politieacademie. Tijdens de Opening Politieacademisch Jaar 2008-2009 op 1 september zette hij het belang van investeren in kennis en onderzoek door de politie uiteen en overhandigde hierbij het eerste exemplaar van âBlauwboekâ aan minister Hirsch Ballin van Justitie. âBlauwboekâ beschrijft op welke manier de Politieacademie met kennis en onderzoek bijdraagt aan een betere politie.â Ook geeft dit boekwerk richting door aan te geven wat de belangrijkste voornemens zijn voor de komende twee jaar.

De relatie tussen politie en kennis is wel een ingewikkelde volgens Tops: âKennis is lang niet altijd praktisch. Zij leidt ook tot meer twijfels, tot vergroting van de onzekerheid, tot noodgedwongen acceptatie van meervoudigheid en dubbelzinnigheid. De politie daarmee leren omgaan is van groot belang voor politieprofessionaliteit.â

Ook de heer A.P.P.M. van Baal, sinds vorig jaar september voorzitter van de Politieacademie, benadrukte dat onderwijs niet zonder kennis kan overleven en de kennisfunctie daarom van cruciaal belang is voor de toekomst van de Politieacademie. Kennis en onderzoek behoren naast onderwijs en werving en selectie ook tot de wettelijke taken van de Politieacademie

De opening van het Politieacademisch Jaar wordt elk jaar traditiegetrouw geopend door een van de politieministers. Dit jaar opende minister Hirsch Ballin het nieuwe onderwijsjaar.

De Politieacademie is het kennis- en opleidingsinstituut voor de totale Nederlandse politie. De Politieacademie leidt jaarlijks ruim 14.000 studenten op voor de Nederlandse politie en andere veiligheidsorganisaties. De afgelopen jaren is de vraag naar opleidingen en kennisdiensten van de Politieacademie op het gebied van politie en veiligheid gegroeid. De organisatie werft en selecteert geschikte kandidaten voor de politiekorpsen en leidt haar studenten op voor alle politiespecialismen en opleidingsniveaus. Daarnaast ontwikkelt de Politieacademie, ook in samenwerking met onderwijs- en veiligheidspartners, kennis om de politiepraktijk van up-to-date onderwijs te voorzien. Hiertoe heeft zij ondermeer zeven lectoraten en een kennisprogramma, te weten:

* Lectoraat Openbare Orde & Gevaarbeheersing
* Lectoraat Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde
* Lectoraat Verkeer & Milieu

* Lectoraat Lerende Politieorganisatie

* Lectoraat Gemeenschappelijke Veiligheidskunde
* Lectoraat Crisisbeheersing

* Lectoraat Multicultureel Vakmanschap en Diversiteit
* Kennisprogramma Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit

De Politieacademie kondigde eerder voor het begin van 2009 een reorganisatie aan. De voorgenomen reorganisatie is nodig om het onderwijs efficiënter aan te kunnen bieden en daarmee de dienstverlening te verbeteren. De onderwijsinstelling zal veel processen en procedures vereenvoudigen om efficiënter politiemensen op te leiden. De reorganisatie heeft geen invloed op de opleidingscapaciteit van de Politieacademie.

Download hier 'Blauwboek: Hoe de Politieacademie met kennis & onderzoek bijdraagt aan een betere politie'. Download ook het tweede deel van het Blauwboek: 'Lectoraten, hoogleraren en kennismakelaars stellen zich voor'.

///////////////////////////

Noot aan de redactie:



Politieacademie