Politieacademie
Politieacademie bedient politiepraktijk met hoogwaardig onderzoek
âElk zichzelf respecterende beroepsgroep voedt zich met hoogwaardig
wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek en kennis zijn daarom
noodzakelijk om de politiewereld tot een volgende kwaliteitsstap te
brengen. Dat is ook de reden dat de Politieacademie een eigen kennis-
en onderzoeksfunctie heeft. In nauwe afstemming met het onderwijs, om
het actueel te houden en kwalitatief te versterken. En in directe
relatie met de politiepraktijk, om praktisch relevant en herkenbaar te
zijn.â Dit stelt Prof.dr. P.W. Tops, lid College van Bestuur van de
Politieacademie. Tijdens de Opening Politieacademisch Jaar 2008-2009
op 1 september zette hij het belang van investeren in kennis en
onderzoek door de politie uiteen en overhandigde hierbij het eerste
exemplaar van âBlauwboekâ aan minister Hirsch Ballin van Justitie.
âBlauwboekâ beschrijft op welke manier de Politieacademie met kennis
en onderzoek bijdraagt aan een betere politie.â Ook geeft dit boekwerk
richting door aan te geven wat de belangrijkste voornemens zijn voor
de komende twee jaar.
De relatie tussen politie en kennis is wel een ingewikkelde volgens
Tops: âKennis is lang niet altijd praktisch. Zij leidt ook tot meer
twijfels, tot vergroting van de onzekerheid, tot noodgedwongen
acceptatie van meervoudigheid en dubbelzinnigheid. De politie daarmee
leren omgaan is van groot belang voor politieprofessionaliteit.â
Ook de heer A.P.P.M. van Baal, sinds vorig jaar september voorzitter
van de Politieacademie, benadrukte dat onderwijs niet zonder kennis
kan overleven en de kennisfunctie daarom van cruciaal belang is voor
de toekomst van de Politieacademie. Kennis en onderzoek behoren naast
onderwijs en werving en selectie ook tot de wettelijke taken van de
Politieacademie
De opening van het Politieacademisch Jaar wordt elk jaar
traditiegetrouw geopend door een van de politieministers. Dit jaar
opende minister Hirsch Ballin het nieuwe onderwijsjaar.
De Politieacademie is het kennis- en opleidingsinstituut voor de
totale Nederlandse politie. De Politieacademie leidt jaarlijks ruim
14.000 studenten op voor de Nederlandse politie en andere
veiligheidsorganisaties. De afgelopen jaren is de vraag naar
opleidingen en kennisdiensten van de Politieacademie op het gebied van
politie en veiligheid gegroeid. De organisatie werft en selecteert
geschikte kandidaten voor de politiekorpsen en leidt haar studenten op
voor alle politiespecialismen en opleidingsniveaus. Daarnaast
ontwikkelt de Politieacademie, ook in samenwerking met onderwijs- en
veiligheidspartners, kennis om de politiepraktijk van up-to-date
onderwijs te voorzien. Hiertoe heeft zij ondermeer zeven lectoraten en
een kennisprogramma, te weten:
* Lectoraat Openbare Orde & Gevaarbeheersing
* Lectoraat Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde
* Lectoraat Verkeer & Milieu
* Lectoraat Lerende Politieorganisatie
* Lectoraat Gemeenschappelijke Veiligheidskunde
* Lectoraat Crisisbeheersing
* Lectoraat Multicultureel Vakmanschap en Diversiteit
* Kennisprogramma Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit
De Politieacademie kondigde eerder voor het begin van 2009 een
reorganisatie aan. De voorgenomen reorganisatie is nodig om het
onderwijs efficiënter aan te kunnen bieden en daarmee de
dienstverlening te verbeteren. De onderwijsinstelling zal veel
processen en procedures vereenvoudigen om efficiënter politiemensen
op te leiden. De reorganisatie heeft geen invloed op de
opleidingscapaciteit van de Politieacademie.
Download hier 'Blauwboek: Hoe de Politieacademie met kennis &
onderzoek bijdraagt aan een betere politie'. Download ook het tweede
deel van het Blauwboek: 'Lectoraten, hoogleraren en kennismakelaars
stellen zich voor'.
///////////////////////////
Noot aan de redactie:
Politieacademie