Bijna de helft van merktrajecten mislukt

01/09/2008 13:19

Bestel het boek 'Authentieke organisaties. Echte merken':

Authentieke organisaties : echte merken
Authentieke organisaties : echte merken
Winter, E. & Weijden, W. van der


Samhoud Nederland B.V.

Ondanks dat bedrijven en overheidsorganisaties hun merk als zeer belangrijk ervaren omdat het veel voordelen oplevert, mislukt bijna de helft van de merktrajecten in organisaties. Dit concluderen Edwin Winter en Wouter van der Weijden van adviesbureau ? in Utrecht na een uitgebreid onderzoek onder 600 managers uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheidsorganisaties. In hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' leggen zij uit waar de schoen wringt en waarin tegelijkertijd de oplossing voor dit probleem schuilt: in het doorleven van het merk in de eigen organisatie.

Een sterk merk is belangrijk en levert veel op

73% van de onderzochte managers geeft aan het merk belangrijk te vinden. Zo leidt een sterk merk tot een sterk extern imago en levert het een bijdrage aan omzet, winstgroei en een hogere beurswaarde. Maar ook het interne imago is gebaat bij een sterk merk.

Toch mislukt bijna de helft van de merktrajecten

Omdat sterke merken veel opleveren investeren Nederlandse organisaties fors in merktrajecten. 45% van de ondervraagde managers ziet echter geen positief effect van een dergelijk traject.

Oorzaak is het gebrek aan aandacht (en budget) voor het merk in de eigen organisatie

Uit het onderzoek blijkt dat de interne doorvertaling van het merk via internal branding, onvoldoende aandacht krijgt. Dit wordt onder meer zichtbaar via de budgetten die doorgaans worden gereserveerd voor internal branding. Slechts een beperkt deel van het budget is beschikbaar voor internal branding. Een kwart van de managers geeft zelfs aan dat er nauwelijks of helemaal geen budget is gereserveerd voor de interne doorvertaling van het merk.

Merk wordt onvoldoende geleefd en uitgedragen

74% van de managers geeft aan dat de medewerkers bekend zijn met de inhoud van het merk. Slechts 51% geeft aan dat het merk daadwerkelijk wordt vertaald in merkconform gedrag en iets minder dan de helft (49%) zegt dat de medewerkers echte merkambassadeurs zijn.

Leren van succesvolle trajecten: internal branding is een ontwikkelproces

De auteurs Winter en Van der Weijden hebben uit het onderzoek een kopgroep van succesvolle organisaties gedestilleerd en via deze groep vastgesteld wat de succesfactoren zijn van geslaagde merktrajecten.

Bij succesvolle organisaties is de inhoud van het merk kwalitatief beter, wordt de ontwikkeling van het merk participatief aangepakt en het merk is binnen de organisatie adequaat geactiveerd en verankerd. Een gestructureerde aanpak, internal branding benaderen als een ontwikkelproces, blijkt dus belangrijk.

Authentieke organisaties. Echte merken

Slaagt een gestructureerde aanpak, dan groeien organisaties volgens de auteurs uit tot authentieke organisaties. En het merk van deze authentieke organisaties maakt de stap van sterk merk naar echt merk. In hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' ontrafelen de auteurs de lastige kluwen van een internalbrandingproces tot heldere, concrete stappen. Zij willen leidinggevenden inspireren en praktische handvatten bieden voor een succesvolle aanpak van internal branding.

Over de auteurs

Edwin Winter is managing partner bij ?. Hij richt zich op het realiseren van doorbraken door het inspireren en verbinden van mensen in organisaties, vooral in de financiële sector.

Wouter van der Weijden is partner bij ?. Hij heeft veel ervaring in grootschalige veranderprocessen en is gespecialiseerd in visie, strategie en internal branding.

Over ?

Adviesbureau ? is opgericht door Salem Samhoud en bestaat dit jaar 18 jaar. Op het gebied van consultancy legt het bureau zich voornamelijk toe op visie- en strategietrajecten met als basisfilosofie de van de Harvard Business School afkomstige Value Profit Chain. Deze mensgerichte aanpak gaat er van uit dat tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten, die op hun beurt leiden tot duurzame financiële waarde. ? werkt voornamelijk voor organisaties in de financiële dienstverlening en voor overheidsorganisaties.

Op 15 april 2008 eindigde ? als absolute winnaar op de lijst van bedrijven die zich Great Place To Work 2008 mogen noemen.

Verkrijgbaarheid boek

Authentieke organisaties. Echte merken

Boek, gebonden / 200 bladzijden / Nederlands

Van Duuren Management / 1e druk / Verschijningsjaar 2008

ISBN-13: 9789089650047





http://www.wezijneenmerk.nl