Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Havenbedrijf loopt vooruit op procedures
Milieudefensie vraagt uitstel Maasvlakte
Amsterdam, 1 september 2008 -- Het Rotterdamse havenbedrijf neemt een groot risico door met de aanleg van de Maasvlakte te beginnen terwijl er nog procedures lopen tegen het bestemmingsplan. De bezwaren van Milieudefensie en anderen zijn nog niet door de Raad van State behandeld. De milieuorganisatie betwist de bewering van de gemeente dat de lucht in Rotterdam niet viezer wordt, ondanks de extra 18.000 vrachtwagens die per dag van en naar de 2e Maasvlakte zullen rijden en alle extra zeeschepen, die vaak zeer vervuilende olie gebruiken.
Door nu al met de aanleg te beginnen, neemt het havenbedrijf een groot risico. Woordvoerder Evert Hassink van Milieudefensie: "Het Havenbedrijf opereert overhaast door alvast met de werkzaamheden te beginnen. Het zou prudenter zijn om eerst de uitspraak van de Raad van State af te wachten. Als de Raad van State onze milieubezwaren gegrond verklaart, mag de Tweede Maasvlakte in deze vorm niet gebruikt worden en is het Havenbedrijf bezig een grote zandbank op te spuiten. We roepen het Havenbedrijf op de uitspraak van de Raad van State af te wachten. Het extra transport als gevolg van de Tweede Maasvlakte zullen zorgen voor een toename van 5 tot 8 procent van Nederlandse CO2-uitstoot. Dit plan is onverenigbaar met een serieus klimaatbeleid dat poogt de emissies terug te dringen."
Milieudefensie was graag in een eerder stadium naar de Raad van State gegaan. Het kabinet heeft er echter voor gekozen een procedure te volgen waarin het pas na het vaststellen van het bestemmingsplan mogelijk is om gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om een overheidsbesluit voor te leggen aan de bestuursrechter.
Milieudefensie denkt dat het Havenbedrijf veel te optimistisch is over het aantal containers dat niet per truck, maar per boot of trein verder Europa in vervoerd zal worden. Daar ziet het graag meer duidelijkheid over. Verder zitten er volgens de milieuorganisatie fouten in de verkeersberekeningen. Milieudefensie en omwonenden die meedoen in deze procedure willen meer garanties dat de Rotterdammers niet het kind van de rekening worden als blijkt dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit tegenvallen.
Op aandringen van Milieudefensie is het bestemmingsplan inmiddels uitgebreid met een clausule die stelt dat milieuvergunningen voor bedrijven op de Maasvlakte alleen mogen worden verstrekt als de geplande maatregelen zijn genomen om de luchtkwaliteit binnen de wettelijke normen te houden. Ook wordt er een milieuzone ingesteld voor vrachtwagens. Dat zijn stappen voorwaarts, maar het is allerminst zeker dat die maatregelen voldoende zijn.
Vereniging Milieudefensie