AutoRai

Podium voor Tom Coronel tijdens WTCC in Oschersleben

(9/1/2008)
SEAT-coureur Tom Coronel is als tweede geëindigd in de 16^e race van het seizoen in het FIA WK Toerwagens op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Voor de Nederlandse rijder was dit verreweg zijn beste resultaat van het seizoen tot nu toe. Hiermee was Coronel ook de best geklasseerde SEAT-rijder in de wedstrijd.

Eerder op de dag had Coronel de eerste race op Oschersleben als zevende afgesloten, waarmee hij in het weekeinde in totaal tien punten voor het kampioenschap scoorde. âEen prachtig resultaat als afsluiting van een goed weekeinde,â zei Coronel enthousiast.

Dat Coronelâs SEAT Leon met benzinemotor het goed deed op het 3,696 kilometer lange circuit nabij Maagdenburg bleek al in de trainingssessies. In de tweede vrije training verraste Coronel door in het 29 autoâs sterke veld de derde tijd te rijden en in de kwalificatie bewees hij, dat deze prestatie bepaald geen toeval was, want met de vierde plaats behaalde Coronel zijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe. Dat hij uiteindelijk als negende moest starten, kwam doordat de motor van zijn auto na het wegen niet aansloeg. Als gevolg daarvan werd hij vijf plaatsen teruggezet in de startopstelling. âDe startmotor deed het opeens niet,â verklaarde Coronel. âAanvankelijk wilde de wedstrijdleiding mijn snelste ronde afnemen en dan had ik ergens achteraan moeten starten, omdat ik maar één snelle ronde gereden had, om de banden te sparen. Een andere coureur, bij wie de startmotor het ook niet deed, werd alleen maar vijf plaatsen teruggezet en dat gebeurde bij mij uiteindelijk ook.â

In de eerste race streed Coronel in de beginfase met de Franse SEAT-coureur Yvan Muller, de leider in het kampioenschap. âHij zat eerst voor me, maar daarna kon ik hem passeren en vrij snel het gat naar de rijders voor me dichtrijden,â vertelde Coronel na afloop. âZoals ik me van tevoren had voorgenomen kon ik een heel bekeken race rijden en wachten tot rijders voor me het met elkaar aan de stok kregen. Dat gebeurde inderdaad een paar keer en daarvan kon ik profiteren!â Zo kwam Coronel uiteindelijk als zevende over de eindstreep. Best geklasseerde SEAT-rijder in de eerste wedstrijd was Jordi Gené op de vijfde plaats, één positie voor de Zweed Rickard Rydell.

Vanwege de âreversed-grid-regelingâ, de omgekeerde startvolgorde voor de eerste acht rijders in de tweede race, mocht Coronel in de tweede wedstrijd vanaf de tweede startplaats vertrekken. Die positie wist hij gedurende de hele 14 ronden lange race vast te houden, ondanks dat de Brit Rob Huff achter hem flink aandrong. Coronel werd als tweede geklasseerd en was dolblij: âFantastisch, zo goed als het is gegaan! Ik wist dat het zaak was om zonder problemen door de eerste bocht te komen. Dat lukte gelukkig en daarna was het een kwestie van de race uitrijden. Ik was weliswaar sneller dan Porteiro voor me en hield hem constant onder druk, maar inhalen is hier heel moeilijk. Hoe dan ook, ook met deze tweede plaats ben ik heel tevreden. Een super-resultaat!â Jordi Gené eindigde als vierde, Yvan Muller scoorde als achtste eveneens nog een punt voor het kampioenschap.

In de tussenstand van het wereldkampioenschap leidt na 16 van de 24 races de Franse SEAT-fabriekscoureur Yvan Muller met 66 punten, twee punten voor zijn Italiaanse merkgenoot Gabriele Tarquini. Tom Coronel bezet met 24 punten de 14^e plaats in de tussenstand.

Tim Coronel, tweelingbroer van Tom, nam dit weekeinde op het circuit van Oschersleben als gastrijder deel aan de beide races om de SEAT Leon Eurocup. In de eerste wedstrijd viel hij voortijdig uit, de tweede wedstrijd sloot hij als tiende af.

De volgende races voor het WK worden op 21 september verreden op het circuit van Imola in Italië.