Podium voor Tom Coronel tijdens WTCC in Oschersleben
(9/1/2008)
SEAT-coureur Tom Coronel is als tweede geëindigd in de 16^e race van
het seizoen in het FIA WK Toerwagens op het circuit van Oschersleben
in Duitsland. Voor de Nederlandse rijder was dit verreweg zijn beste
resultaat van het seizoen tot nu toe. Hiermee was Coronel ook de best
geklasseerde SEAT-rijder in de wedstrijd.
Eerder op de dag had Coronel de eerste race op Oschersleben als
zevende afgesloten, waarmee hij in het weekeinde in totaal tien punten
voor het kampioenschap scoorde. âEen prachtig resultaat als afsluiting
van een goed weekeinde,â zei Coronel enthousiast.
Dat Coronelâs SEAT Leon met benzinemotor het goed deed op het 3,696
kilometer lange circuit nabij Maagdenburg bleek al in de
trainingssessies. In de tweede vrije training verraste Coronel door in
het 29 autoâs sterke veld de derde tijd te rijden en in de
kwalificatie bewees hij, dat deze prestatie bepaald geen toeval was,
want met de vierde plaats behaalde Coronel zijn beste
kwalificatieresultaat tot nu toe. Dat hij uiteindelijk als negende
moest starten, kwam doordat de motor van zijn auto na het wegen niet
aansloeg. Als gevolg daarvan werd hij vijf plaatsen teruggezet in de
startopstelling. âDe startmotor deed het opeens niet,â verklaarde
Coronel. âAanvankelijk wilde de wedstrijdleiding mijn snelste ronde
afnemen en dan had ik ergens achteraan moeten starten, omdat ik maar
één snelle ronde gereden had, om de banden te sparen. Een andere
coureur, bij wie de startmotor het ook niet deed, werd alleen maar
vijf plaatsen teruggezet en dat gebeurde bij mij uiteindelijk ook.â
In de eerste race streed Coronel in de beginfase met de Franse
SEAT-coureur Yvan Muller, de leider in het kampioenschap. âHij zat
eerst voor me, maar daarna kon ik hem passeren en vrij snel het gat
naar de rijders voor me dichtrijden,â vertelde Coronel na afloop.
âZoals ik me van tevoren had voorgenomen kon ik een heel bekeken race
rijden en wachten tot rijders voor me het met elkaar aan de stok
kregen. Dat gebeurde inderdaad een paar keer en daarvan kon ik
profiteren!â Zo kwam Coronel uiteindelijk als zevende over de
eindstreep. Best geklasseerde SEAT-rijder in de eerste wedstrijd was
Jordi Gené op de vijfde plaats, één positie voor de Zweed Rickard
Rydell.
Vanwege de âreversed-grid-regelingâ, de omgekeerde startvolgorde voor
de eerste acht rijders in de tweede race, mocht Coronel in de tweede
wedstrijd vanaf de tweede startplaats vertrekken. Die positie wist hij
gedurende de hele 14 ronden lange race vast te houden, ondanks dat de
Brit Rob Huff achter hem flink aandrong. Coronel werd als tweede
geklasseerd en was dolblij: âFantastisch, zo goed als het is gegaan!
Ik wist dat het zaak was om zonder problemen door de eerste bocht te
komen. Dat lukte gelukkig en daarna was het een kwestie van de race
uitrijden. Ik was weliswaar sneller dan Porteiro voor me en hield hem
constant onder druk, maar inhalen is hier heel moeilijk. Hoe dan ook,
ook met deze tweede plaats ben ik heel tevreden. Een super-resultaat!â
Jordi Gené eindigde als vierde, Yvan Muller scoorde als achtste
eveneens nog een punt voor het kampioenschap.
In de tussenstand van het wereldkampioenschap leidt na 16 van de 24
races de Franse SEAT-fabriekscoureur Yvan Muller met 66 punten, twee
punten voor zijn Italiaanse merkgenoot Gabriele Tarquini. Tom Coronel
bezet met 24 punten de 14^e plaats in de tussenstand.
Tim Coronel, tweelingbroer van Tom, nam dit weekeinde op het circuit
van Oschersleben als gastrijder deel aan de beide races om de SEAT
Leon Eurocup. In de eerste wedstrijd viel hij voortijdig uit, de
tweede wedstrijd sloot hij als tiende af.
De volgende races voor het WK worden op 21 september verreden op het
circuit van Imola in Italië.
AutoRai