Rob Huff mengt zich in strijd om WTCC-kampioenschap
(9/1/2008)
Voor het oog van een grote schare fans vocht Chevrolet-coureur Rob
Huff zich vandaag terug in de kampioenschapstrijd van het WTCC met een
tweede en derde plaats in het Duitse Oschersleben. Veel van zijn
concurrenten in het kampioenschap lieten vandaag bovendien belangrijke
punten liggen.
Huff begon in de eerste race vanaf pole position, maar een valse start
van Gabriele Tarquini en de chaos in de eerste bocht ontnamen hem zijn
kans op een zege. In Race 2 reed hij vanaf een zevende startpositie
naar een derde plaats, waardoor hij in het klassement van het World
Touring Car Championship steeg naar een vijfde plek. Alain Menu bleef
tijdens de eerste manche uit de problemen en finishte als derde, maar
bij de start van Race 2 werd hij geraakt en moest hij de strijd
opgeven. Nicola Larini werd in Race 1 het slachtoffer van fouten van
andere coureurs, maar vocht zich in de tweede race van de dag terug
naar een elfde positie.
Rob Huff (2^e/3^e): âIk ging moeilijk van start in Race 1, zoals
altijd hier in Oschersleben. De sportiviteit was echter ver te zoeken
omdat Tarquini in de laatste bocht voor start/finish al vóór me lag,
terwijl de lichten nog steeds op rood stonden. Normaal gesproken is
het de man op pole position die het tempo bepaalt, niet de nummer
twee. Bij het aanremmen voor de eerste bocht zat ik op de goede lijn,
maar ik werd geraakt door Nicola die een tik kreeg van iemand anders.
Daardoor ging ik dwars en vloog het rechter voorportier open, maar
gelukkig viel het vanzelf weer in het slot. Door dit incident kon
Farfus de leiding nemen. Maar vervolgens kwam ik in mijn ritme en kon
ik Tarquini halverwege de race passeren. Ik wist dat ik Farfus niet
kon inhalen, dus heb ik me berust in een tweede plaats, die
belangrijke punten voor het kampioenschap opleverde. Ik ben blij voor
het team, omdat we in Oschersleben voor het eerst twee autoâs op het
podium hadden. In de tweede race was het een chaos in de eerste bocht,
maar ik slaagde er ditmaal in uit de problemen te blijven. Ik kwam de
eerste ronde als vierder door en wist dat ik Gené tussen mijzelf en
Farfus moest krijgen om een derde plaats veilig te stellen. Dat lukte
me in ronde zeven. Daarna kon ik het gat naar de leiders direct dicht
rijden, maar ik kwam er met geen mogelijkheid voorbij. Toch is 14
punten een uitstekend resultaat. Hopelijk kunnen we dit nog eens
herhalen in Imola. Want we geven de strijd nooit op!â
Alain Menu (3^e/DNF): âIk had niet gerekend op een podiumplaats, maar
gezien de situaties in bocht 1 en 2 waren mijn kansen op een goed
resultaat na slechts een paar honderd meter toch al minimaal. Vorig
jaar ging ik als tweede van start en werd ik er in dezelfde bocht
naast gezet; ditmaal kon ik mijn weg gelukkig vervolgen. Vanaf dat
moment heb ik gewoonweg alles gegeven wat ik had, waarbij ik eerst
Monteiro inhaalde en vervolgens Tarquini. Ik wist dat ik Rob niet kon
passeren, dus de laatste twee ronden heb ik alleen maar getracht de
auto veilig aan de meet te brengen. Tijdens de tweede race raakte ik
bij de start tot tweemaal toe iemand, waardoor mijn
achterwielophanging brak en mijn race na drie ronden gereden was.â
Nicola Larini (DNF/11^e): âBij de start van de eerste race werd ik
gesandwiched door de SEATs van Monteiro en Gené. Gené duwde me dwars
waardoor ik tegen Rob botste. Gelukkig kon Rob verder, maar mijn
wielophanging was beschadigd en mijn race was over. In Race 2 heb ik
gedaan wat ik kon om posities goed te maken en slaagde er in tot een
elfde positie terug te komen.â
AutoRai