AutoRai

Podiumplaats voor Ford-rijder Hirvonen in Rally Nieuw Zeeland

(9/1/2008)
BP Ford Abu Dhabi World Rally Team coureur Mikko Hirvonen is na een zinderende finale als derde geëindigd in de Rally New Zealand. Ondanks dit uitstekende resultaat was de Fin zwaar teleurgesteld, evenals teamgenoot Jari-Matti Latvala, die vlak voor de eindstreep moest opgeven. Kort daarvoor was een 1-2 finish voor Ford in rook opgegaan.

Na twee dagen van heftige strijd op de prachtige, vloeiende gravelpaden in het Waikato district van Nieuw Zeeland maakten bij aanvang van de laatste dag vier rijders aanspraak op de eindoverwinning, met een onderling tijdverschil van minder dan 15 seconden. Dat geringe verschil was ook het resultaat van een tactisch spel van enkele rijders. Het als eerste over de onverharde proeven rijden was een groot nadeel omdat daardoor de ideale lijn wordt schoongeveegd voor de rijders die na de nummer één van start gaan.

Latvala en Hirvonen gingen als respectievelijk eerste en tweede in het klassement van start, waarbij Jari-Matti de weg schoonveegde voor zijn teamgenoot. Na twee proeven lag Hirvonen dan ook op kop. Toen deze proeven âs middags wederom werden verreden was de weg schoongeveegd en waren de omstandigheden voor iedereen gelijk, Hirvonen breidde zijn voorsprong nog verder uit op zijn Ford-stalgenoot waarna een fraaie
1-2 finish in het verschiet lag.

De 29.72 kilometer lange proef Whaanga is wellicht de mooiste proef uit het hele FIA wereld rally kampioenschap en voert de deelnemers door het groene heuvellandschap over kronkelende gravelpaden langs de Tasmaanse Zee. De proef maakte zijn reputatie van scherprechter volledig waar toen Latvala even van de weg vloog en zijn radiator beschadigde. Hij moes met een oververhitte motor opgeven. Vervolgens kreeg Hirvonen een lekke band waardoor hij spinde en terugzakte naar de derde plaats.

âDit is één van de grootste teleurstellingen uit mijn autosportcarrière, maar zo lopen dingen in de sport,â aldus een balende Hirvonen. âIk was vol vertrouwen dat ik op normale snelheid de proef kon rijden en de overwinning zou kunnen pakken. Maar het liep anders en we hebben de overwinning uit handen gegeven. De achterstand, acht punten, is nu wel erg groot geworden. Positief is dat ik weet dat ik gravelrallies kan winnen.â
Hij vervolgt: âToen ik Jari-Matti langs de kant zag staan wist ik dat ik alleen maar hoefde te finishen. Maar 9 kilometer voor de finish merkte ik dat ik een lekke band had. Vervolgens spinde ik een kilometer voor de finish. Weg overwinning.â

Latvalaâs incident gebeurde 3.5 kilometer na de start. âIn een lange linker bocht verloor ik grip aan de achterkant. Ik gaf vol gas om weer recht te komen maar helaas gleed ik van de weg. Daar lag een rotssteen en de radiator en de koeler raakten defect. Ik wist direct dat het over en uit was, want de temperatuurmeters van de olie en het water gingen onmiddellijk in het rood. Ik ben teleurgesteld omdat zowel ik als het team belangrijke punten hebben verloren. Het ging zo goed en mijn prestaties waren uitstekend,â aldus de 23-jarige Latvala.

BP Ford Abu Dhabi team director Malcolm Wilson was diep teleurgesteld. âDit is één van de meest teleurstellende dagen die we ooit hebben gehad. We gingen als overtuigende nummers 1 en 2 de laatste echte KP in en we hadden niet gedacht alleen maar een derde plaats te krijgen. Ik heb te doen met Mikko want hij reed een foutloze rally en heeft laten zien dat hij Loeb aan kan. Hij en Jari-Matti hebben dit weekend aangetoond supersnel te zijn. Maar we zullen vechtend terugkomen,â beloofde Wilson.

Ford of Europe motorsport director Mark Deans: âWe zijn enorm teleurgesteld maar wat vandaag is gebeurd toont tevens de fascinatie van deze sport aan. We waren aan de winnende hand, maar dit resultaat is slecht voor onze titelaspiraties. Er staan nog vier rallies op het programma en we zullen er vol voor gaan. Deze sport is volkomen onvoorspelbaar en alles is nog mogelijk.â
Stobart rijder François Duval (Ford Focus) raakte op de befaamde proef van de Whaanga Coast van de baan en verloor zo zijn vierde plek. Munchi's Henning Solberg (Ford Focus) won maar liefst zeven klassementsproeven en eindigde als negende.

Volgende rally
Na drie rallies in vijf weken neemt de series in september een korte pauze. Het volgende evenement is de Rally de España in Salou van 2 t/m 5 oktober.