Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Persbericht

1 september 2008

Mogelijke therapie voor obesitas ontdekt

Valse herinneringen beïnvloeden gedrag

Het is mogelijk om mensen een valse herinnering aan te praten die significante lange-termijneffecten heeft op het gedrag. Zo blijken mensen die een valse herinnering krijgen aangepraat over het ziek worden na het eten van eiersalade, tot vier maanden later nog af te zien van een broodje eiersalade. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en collega s publiceerden hierover onlangs een artikel in Psychological Science. Deze bevindingen kunnen in de toekomst mogelijk toegepast worden in diëten voor mensen met ernstig overgewicht (obesitas).

UM-onderzoeker dr. Elke Geraerts, de eerste auteur en tevens werkzaam aan St. Andrews University in Schotland, verrichtte het onderzoek aan de Universiteit Maastricht. Zij promoveerde hier eerder op baanbrekend onderzoek naar hervonden herinneringen aan seksueel misbruik. Andere onderzoekers toonden eerder al aan dat valse herinneringen invloed kunnen hebben op gedachten. Geraerts en collega s onderzochten nu in hoeverre ook het gedrag te beïnvloeden is.

Met behulp van eenvoudige suggesties kon een significante groep het idee aangepraat worden dat ze als kind ooit ziek werden na het eten van eiersalade. Direct hierna en vier maanden later bleken ze liever geen eiersalade te eten en was hun waardering voor dit product in vergelijking met andere salades ook significant lager.

We tonen hiermee voor het eerst aan dat valse herinneringen uit de kindertijd een gedragsverandering in het volwassen leven kunnen bewerkstellingen , aldus Geraerts. Met een obesitasepidemie die wereldwijd de pan uit rijst, kan dit een instrument zijn om mensen structureel van bepaalde voedingsmiddelen te vervreemden . Ik denk dan aan mensen die specifieke diëten moeten volgen of lijden aan obesitas. De bevindingen zijn volgens de onderzoekers ook een indicatie dat herinneringen aan het verleden een sterker effect hebben op gedrag dan op gedachten, in ieder geval op de korte termijn.

Het complete artikel is online opvraagbaar via:

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/121389361/HTMLSTART

Noot voor de pers:

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij dr. Elke Geraerts, tel. 043 388 2468, e-mail e.geraerts@psychology.unimaas.nl Een eerder interview met haar over haar promotie-onderzoek kunt u vinden op: http://www.unimaas.nl/researchmagazine/default.asp?id=140&thema=5&template=thema.html&taal=nl

De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/

Zie ook het Research Magazine voor interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine