Woonstichting De Key zet tegelwijsheden in bij vervanging gaskachels

Vraag

Woonstichting De Key in Amsterdam heeft zo'n 5.000 woningen die nog verwarmd worden met een gaskachel. Uit veiligheidsoverwegingen, voor het milieu én het comfort van de bewoners, wil De Key de komende jaren de gaskachels vervangen door een HR-combiketel met CV. Voor de bewoners betekent deze comfortverbetering een huurverhoging en een periode van werkzaamheden. De Key streeft ernaar van zoveel mogelijk bewoners toestemming te krijgen voor het plaatsen van een CV. Aan Bex* de taak om met communicatie hier een wezenlijke bijdrage aan te leveren.

Aanpak

In het 'aanvalsplan' adviseert Bex* twee sporen: een zorgvuldig communicatieproces in combinatie met een opvallende campagne. Doel daarbij is bewoners uitgebreid te informeren over het proces en hen te overtuigen van de voordelen van de CV. Bex* ontwikkelde een campagneconcept waarbij de CV zichzelf aanprijst. Rode draad zijn oud-Hollandse tegeltjes met teksten als:'Ik laat je niet in de kou staan' en 'Tussen jou en mij slaat de vonk over'.De sfeer en beleving van de campagne is laagdrempelig. Bovendien biedt het mogelijkheden om op een luchtige manier in te spelen op 'zorgen' van bewoners: 'Je huur gaat omhoog, maar je energierekening omlaag.'

In het voorjaar van 2008 startte het pilotproject. Als aftrap vonden de bewoners een deurmat met de tekst 'Aangenaam' voor hun deur, samen met een aankondigingbrief en folder. Deze rumoercommunicatie wordt opgevolgd door huisbezoeken. Met een gespreksleidraad en een lijst met questions & answers, bereidt Bex* de woonadviseurs hierop voor. Andere middelen die worden ingezet, zijn steeds wisselende posters, een modelwoning en geveldoek.

Resultaat

De Key is enthousiast over het aansprekende concept, omdat hiermee makkelijker draagvlak bij de bewoners is verkregen om de uitvoeringsplannen te kunnen verwezenlijken. Direct effect was een aantal toestemmingen voor plaatsing. Daarnaast had communicatie een aantal indirecte effecten. Dankzij de huisbezoeken kregen de medewerkers beter inzicht in de wensen van bewoners. Bovendien droeg de campagne bij aan het wij-gevoel over meerdere afdelingen binnen De Key.

Bex* rolt de campagne nu verder uit.