28 Augustus 2008
Teleurstelling voor Coronel ondanks snelle tijd in kwalificatie
Na een fabelachtige vierde tijd in de kwalificatie kreeg Tom Coronel
op Oschersleben een flinke kater te verwerken. Zijn snelste tijd werd
afgenomen vanwege een miniscuul probleem na de technische controle.
Foto: FIA WTCC
"Tijdens de sessie worden er door de stewards willekeurig auto's
binnen geroepen voor een steekproefcontrole. Bij de controle was alles
in orde, maar helaas wilde mijn auto daarna niet meer starten en moest
ik worden weggeduwd. Dit is in strijd met de reglementen en dus werd
mijn snelste tijd afgenomen. Een flinke domper omdat alles tot dus ver
super gelopen is. In de eerste vrije training hadden we nog een klein
probleem met de motorsoftware waardoor we topsnelheid misten op het
rechte stuk. Dit hebben de SunRed engineers snel verholpen. De tweede
vrije training ging echt super. De auto lag geweldig en we hebben de
derde tijd genoteerd in ik was de snelste SEAT rijder. Voor de
kwalificatie hebben we de auto nog wat nerveuzer opgezet met wat meer
neiging tot overstuur. Vanaf het begin van de sessie zaten we er goed
bij. Halverwege de sessie zette ik mijn snelste tijd. Vijf minuten
voor het eind wilde ik nogmaals de baan op met een nieuwe set banden.
In het eerste en tweede deel van de baan was ik sneller dan daarvoor
en het leek er op dat ik mijn tijd ging verbeteren. Toen moest ik
helaas van mijn gas af omdat Pierre Yves Corthals gespind was en er
overal gele vlaggen hingen. Dit was meteen het eind van de training.
Jammer dus, want als ik mijn ronde af had kunnen maken was mijn één na
snelste ronde alsnog goed genoeg geweest voor de vierde stek. Met de
straf die ik heb is dit slechts een 23e tijd. Ik ben in ieder geval
blij dat we de snelheid hier goed te pakken hebben. Het circuit ligt
me erg, een technische baan die ik door races van de Winterseries goed
heb leren kennen.
De race morgen zal moeilijk worden. Vanaf de 23e plaats kom je hier
niet zo maar naar voren. De baan is erg smal en er zijn weinig
plaatsen om in te halen. Voor mij wordt het zaak om het tegendeel te
gaan bewijzen", zo besloot Tom Coronel na afloop.
Ook Tim Coronel kende weinig geluk bij zijn debuut in de SEAT Leon
Eurocup. Vanwege een remprobleem in de eerste race moest hij
vroegtijdig binnenkomen. Het Rangoni team, waarvoor Tim dit weekend
uitkomt, heeft nog geprobeerd het probleem te verhelpen, maar een
ronde later moest de tweelingbroer van Tom opgeven. Zijn hoop zal
gevestigd zijn op morgen waar hij vanaf het achterveld de tweede race
mag aanvangen.
Tom Coronel