50 Jaar Junior Kamers in Nederland


DEN HAAG, 20080828 -- Vandaag viert JCI Nederland, voorheen bekend als Junior Kamer Nederland, haar 50e verjaardag. De Nederlandse tak van de internationale serviceclub `Junior Chamber International' is op 28 februari 1958 opgericht in Nederland. De `Jaycees' zijn verantwoordelijk voor een aantal grote maatschappelijke projecten en vormen een trainingsorganisatie voor de ca. 2.500 Nederlandse leden.

De 100 Nederlandse JCI-afdelingen hebben een grote serie bijzondere maatschappelijke projecten op hun naam staan. JCI heeft in Nederland de zogeheten Mini-ondernemingen opgestart, waarbij scholieren en studenten een `echt' klein bedrijfje opzetten. Ook het Wereldhandelsspel, waarbij het belang van internationale handel en samenwerking naar voren komt, is een JCI-vinding. De Beste Ondernemers Visie, de BOV-troffee, is ook een initiatief van JCI. Het meest recente project is de Water Toolkit, een gratis lespakket voor basisscholen waarbij kinderen spelenderwijs het belang van water leren. Inmiddels hebben 150.000 leerlingen met dit pakket gewerkt, en wordt gewerkt aan een wereldwijde uitrol van het project.

Over JCI
JCI Nederland is onderdeel van de wereldwijde serviceclub JCI die vooral inzet op persoonlijke ontwikkeling. Het motto van de organisatie is : Creating Better Leaders to Create Better Societies. De van oorsprong Amerikaanse organisatie stamt uit 1915 en is na de Tweede Wereldoorlog internationaal sterk gegroeid. Wereldwijd telt de organisatie inmiddels meer dan 200.000 leden op alle continenten.

In Nederland komt het op 28 augustus 1958 tot de oprichting van de Federatie van Junior Kamers Nederland, tegenwoordig bekend als JCI Nederland. De 2500 Nederlandse leden hebben het gezamenlijke kenmerk, allemaal maximaal 40 jaar oud te zijn. Dit staat ervoor garant dat de organisatie uitsluitend jonge, actieve leden kent. Leden uit alle beroepen zijn welkom, waardoor er naast ondernemers ook leden uit overheid & bestuur en de creatieve sector zijn.

De JCI organisatie is gebouwd op vier pijlers: trainingen, internationale uitwisseling, maatschappelijke projecten en business networking. Het sociale aspect overkoepelt het geheel en is mede verantwoordelijk voor het lidmaatschap van de ondernemende mensen. De organisatie kent als principes `one year to lead' en `learning by doing', zodat elk jaar de bijna 500 bestuurs- en managementposities in Nederland vrijkomen en een leerervaring voor nieuwe leden vormen.