Macintosh Retail Group

PERSBERICHT
Maastricht, 28 augustus 2008

HALFJAARBERICHT 2008

Moeilijke retailmarkt leidt tot resultaatdaling.

· Omzettoename met 112,4 mln tot 562,3 mln door overname Brantano. · Bedrijfsresultaat van 24,7 mln naar 14,4 mln. · Nettowinst aan te houden activiteiten van 17,0 mln naar 5,2 mln, mede door financieringskosten vanwege overname Brantano. · Ook in tweede halfjaar moeilijke retailmarkt. · Bedrijfsresultaat 2008 naar verwachting lager en nettowinst 2008 beduidend lager dan in 2007.

(bedragen in mln ) H1 2008 H1 2007 Omzet 562,3 449,9 Bedrijfsresultaat 14,4 24,7 Bedrijfsresultaat in % van
omzet (EBIT-marge) 2,6 5,5 Nettowinst1 5,2 17,0 WPA1 in 0,24 0,78 Aantal winkels 1.285 977
1. Betreft aan te houden activiteiten

Moeilijke retailmarkt
De economische ontwikkeling in de voor Macintosh Retail Group relevante landen heeft geleid tot een beduidende daling van consumentenvertrouwen en koopbereidheid. De totale omzet in de non-food detailhandel in Nederland steeg volgens het CBS in de eerste 6 maanden met 0,9% (2007: + 4,7%), als gevolg van een toename van de gemiddelde prijzen. In de voor Macintosh Retail Group relevante retailmarkten woningdecoratie, schoenen en telecom was sprake van een negatieve omzetontwikkeling. In België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was in de eerste helft van 2008 sprake van een vergelijkbare ontwikkeling als in Nederland.


-1-

Omzet stijgt tot 562,3 mln
De omzet van Macintosh Retail Group nam over de eerste 6 maanden van 2008 met 112,4 mln toe van 449,9 mln tot 562,3 mln. Dit was per saldo het gevolg van de overname van Brantano (+ 134,2 mln), expansie met 28 winkels ten opzichte van 30 juni 2007 en een omzetdaling bij vergelijkbare winkels.

Bedrijfsresultaat (EBIT): 14,4 mln
De procentuele brutomarge kwam 3,1%-punt hoger uit dan in 2007, voor een deel als gevolg van de overname van Brantano. Deze stijging was echter onvoldoende om de achtergebleven omzet en gestegen kosten te compenseren. De toename van de kosten met 75,2 mln was grotendeels een gevolg van de overname van Brantano. Daarnaast speelden kosten van expansie alsmede autonome stijgingen uit hoofde van CAO-ontwikkelingen, gestegen huurkosten en hogere energie- en vrachtprijzen een rol. Hierdoor daalde het bedrijfsresultaat van 24,7 mln naar 14,4 mln.

Nettowinst aan te houden activiteiten komt uit op 5,2 mln De financiële lasten kwamen 4,6 mln hoger uit ten opzichte van de eerste helft van 2007, voornamelijk vanwege de financiering van de overname van Brantano en een gestegen rentevoet. De gemiddelde belastingdruk kwam vooral onder invloed van de overname van Brantano in 2008 uit op 31,6% ten opzichte van 24,5% in 2007. Door het lagere bedrijfsresultaat, de hogere financiële lasten en de hogere belastingdruk, nam de nettowinst van de aan te houden activiteiten per saldo af van 17,0 mln naar 5,2 mln. Het netto resultaat van Brantano kwam, inclusief integratie-, reorganisatie- en financieringskosten, negatief uit en bedroeg in het overigens traditioneel altijd zwakkere eerste halfjaar - 6,3 mln.
De nettowinst per aandeel uit aan te houden activiteiten kwam uit op 0,24 ten opzichte van 0,78 in het eerste halfjaar van 2007.

Investeringen en cashflow
De investeringen bedroegen in de eerste 6 maanden van 2008 17,1 mln (2007 exclusief Brantano: 12,4 mln), waarvan 6,9 mln bij Brantano. In 2008 werden bij de vergelijkbare activiteiten 20 nieuwe winkels geopend en werden er 7 gesloten. Brantano opende in 2008 5 winkels zodat het totaal aantal winkels van Macintosh Retail Group ultimo juni 2008 uitkwam op 1.285.
De afschrijvingen bedroegen 15,4 mln (2007: 10,0 mln) en de cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) kwam uit op 20,6 mln (2007: 27,0 mln voor de aan te houden activiteiten).

Groepsbalans
Het balanstotaal ultimo juni 2008 kwam uit op 663,1 mln ten opzichte van 403,2 mln aan het eind van 2007. De toename was voor het grootste deel het gevolg van de overname van Brantano en de effecten van expansie in 2008.

-2-

Het eigen vermogen nam ten opzichte van december 2007 met 14,2 mln af tot 184,5 mln en kwam in percentage van het balanstotaal uit op 27,8% (2007: 49,3%). De afname was onder andere het gevolg van de dividenduitkering ter grootte van 21,6 mln en de eerder genoemde toename van het balanstotaal.
Als gevolg van de overname van Brantano en de traditioneel hoge voorraadstand op halfjaarbasis, nam de netto financiële schuldpositie toe tot 275,5 mln.

Kasstroomoverzicht
De kasstroom uit operationele activiteiten nam ten opzichte van vorig jaar af met 11,8 mln, hetgeen voornamelijk het gevolg was van een lager bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) van 4,8 mln, een toename van het werkkapitaal (- 4,6 mln), een hogere aanwending van de voorzieningen (- 1,8 mln) en een hoger bedrag aan betaalde vennootschapsbelasting van 0,8 mln.

Met name door de acquisitie van Brantano begin 2008 (- 153,3 mln) en de verkoop van de meubelactiviteiten begin 2007 (+ 60,1 mln) kwam het totale verschil in de netto kasstroom uit investeringsactiviteiten uit op - 218,1 mln.

De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg in het eerste halfjaar 2008 + 147,0 mln, ten opzichte van - 79,3 mln in 2007. Het verschil van 226,3 mln wordt hoofdzakelijk verklaard door het aantrekken van leningen van 147,3 mln in 2008, (voornamelijk ten behoeve van de financiering van de acquisitie van Brantano), terwijl in 2007 een bedrag van 50 mln aan leningen werd afgelost.

Als gevolg van bovenstaande kwam de totale kasstroom over de eerste helft van 2008 uit op
- 22,4 mln ten opzichte van - 18,8 mln in 2007.

PER SECTOR

Sector Living

Markt
Volgens het CBS steeg de Nederlandse woningdecoratiemarkt in 2008 met 0,9% terwijl het Centraal Bureau Woninginrichting (CBW) becijferde dat de detailhandelsbestedingen in de totale Nederlandse woonbranche daalden met 2,5%.


-3-

Sector Living in cijfers

(bedragen x mln) H1 2008 H1 2007 Omzet 132,7 130,9 Bedrijfsresultaat 9,2 7,0 EBIT-marge in % 6,9 5,4 Aantal winkels 147 149

De omzet van de sector Living steeg met 1,4% van 130,9 mln tot 132,7 mln door een goede prestatie van Kwantum in zowel Nederland als België en ondanks een afname van het aantal winkels met per saldo 2 tot 147.
Het bedrijfsresultaat van de sector nam toe met ruim 30% door een duidelijk hogere procentuele brutomarge.

Kwantum en GP Décors
Kwantum realiseerde in de eerste 6 maanden van 2008 een hogere omzet in Nederland door autonome groei en een toename van het aantal winkels met per saldo 3 tot 93. In een woningdecoratiemarkt die werd gekenmerkt door een negatieve omzetontwikkeling, wist Kwantum marktaandeel te winnen.
In België steeg de omzet van Kwantum bij een gelijk aantal winkels (8). De nieuwe winkelformule van 1.000 m2 werd succesvol geïntroduceerd in een tweede winkel die werd geopend in Genk. In tegenstelling tot de eerste winkel betrof dit geen ombouw maar een nieuwe locatie.
Door een hogere procentuele brutomarge in beide landen kwam het bedrijfsresultaat van Kwantum beduidend hoger uit dan in het reeds goede eerste halfjaar van 2007.

GP Décors in Frankrijk sloot ten opzichte van 30 juni 2007 per saldo 5 winkels met onvoldoende dekkingsbijdrage en eindigde op 46. De omzet van GP Décors nam af, als gevolg waarvan ook het bedrijfsresultaat lager uit kwam dan in 2007.

Sector Fashion

Markt
Het GfK meldt een stijging van de Nederlandse schoenenmarkt met 2,8% maar volgens de VGS (Vereniging Grootwinkelbedrijf Schoenen) kwam de omzet van de grootwinkelbedrijven in schoenen 6,4% lager uit.


-4-

Sector Fashion in cijfers

(bedragen x mln) H1 20081 H1 2007 Omzet 288,7 162,1 Bedrijfsresultaat 4,0 13,3 EBIT-marge in % 1,4 8,2 Aantal winkels 738 448
1 Inclusief Brantano

Alle activiteiten in de sector Fashion hadden last van de slechte marktomstandigheden en de voor schoenenretailers te zachte winter, gevolgd door een kil voorjaar. Hierdoor was sprake van achterblijvende omzetten. De omzet van de sector Fashion steeg van 162,1 mln naar 288,7 mln door de overname van Brantano begin 2008. Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion daalde met 9,3 mln naar 4,0 mln, vooral door een negatief bedrijfsresultaat bij Brantano vanwege directe en indirecte kosten als gevolg van de reorganisatie / integratie en een lager bedrijfsresultaat bij Scapino.

Brantano, Scapino en Hoogenbosch
Brantano realiseerde in de verslagperiode een omzet van 134,2 mln en had net als alle andere schoenenretailers in België en het Verenigd Koninkrijk te maken met moeilijke marktomstandigheden. De omzet werd bovendien gedrukt door een latere start van de wettelijke uitverkoopperiode in België aan het eind van juni en een lagere koers van het Britse pond. Exclusief deze effecten was de omzetontwikkeling in lijn met die bij de andere schoenenretailers.
De integratie / reorganisatie van Brantano ligt vóór op schema. Met name door de hiermee gemoeide directe en indirecte kosten in de orde van grootte van 3 mln, kwam het bedrijfsresultaat van Brantano in de eerste jaarhelft negatief uit. Ook in de tweede helft van 2008 zal nog sprake zijn van integratiekosten. De genomen maatregelen zullen met ingang van 2009 leiden tot een besparing op jaarbasis van ruim 2 mln. Brantano exploiteerde ultimo juni 2008 132 winkels in België / Luxemburg en 148 in het Verenigd Koninkrijk.

Scapino realiseerde in 2008 in zowel Nederland als België een lagere omzet dan in de uitstekende eerste 6 maanden van 2007. De procentuele brutomarge kwam lager uit door extra uitverkoopacties in januari en juni. In combinatie met kosten van expansie en hogere loon-, huur-, energie- en vrachtprijzen, resulteerde dit in een lager bedrijfsresultaat. Het totaal aantal winkels kwam uit op 223 ten opzichte van 221 aan het eind van juni 2007.

De omzet van Hoogenbosch, met de winkelformules van Dolcis, Invito, Manfield en PRO sport, was in 2008 enigszins lager dan in het goede eerste halfjaar van 2007. Het bedrijfsresultaat van Hoogenbosch kwam iets lager uit door hogere exploitatiekosten van de winkels. Het aantal winkels van Hoogenbosch nam ten opzichte van ultimo juni 2007 toe met 8 tot 235.

-5-

Goede positionering in schoenensector
Ondanks de teruggelopen omzet vanwege de slechte marktomstandigheden heeft de schoenensector in de kern blijvend goede vooruitzichten. Dit vanwege de uitstekende positionering van de diverse winkelformules en de mogelijkheden die de onderlinge samenwerking tussen de schoenenformules biedt. De samenwerking van Brantano, Scapino en Hoogenbosch krijgt steeds meer gestalte. Dit komt onder meer tot uitdrukking in gezamenlijke afspraken met leveranciers, de uitwisseling van assortimenten en eigen product- en merkontwikkeling. Een en ander zal naar verwachting leiden tot een hogere brutomarge voor de schoenensector en, hetgeen nog belangrijker is in de huidige schoenenmarkt, de mogelijkheid tot het sneller inspelen op de voortdurende veranderingen in wensen en eisen van de consument. De samenwerking zal eveneens leiden tot schaalvoordelen op een aantal gebieden en daardoor kostenbesparingen.

Nea International
Nea International, ontwikkelaar en producent van bandages, continueerde de enkele jaren geleden ingezette lijn van omzet- en resultaatstijging.

Sector Automotive & Telecom

Markten
De in 2006 ingezette daling van het aantal nieuwe aansluitingen op abonnementsbasis in de Nederlandse telecommarkt, zette zich in het eerste halfjaar van 2008 voort met een afname van 3% in aantallen en 13% in waarde (GfK). Het aantal winkels van grote winkelketens en telecomoperators nam wederom toe en er was opnieuw sprake van een toegenomen verkoop via internet.
In de Belgische telecommarkt was volgens het GfK sprake van een afname van verkochte toestellen met 16,5%.

De markt voor navigatiesystemen liet in Nederland voor het eerst een daling in waarde (- 8,0%) zien, ondanks dat 26,6% meer systemen werden verkocht (GfK). De fietsenmarkt daalde in de eerste helft van 2008 in Nederland met 0,8% (GfK) en de car-audio markt daalde door verdere prijserosie met 4,9% (GfK).


-6-

Sector Automotive & Telecom in cijfers

(bedragen x mln) H1 2008 H1 2007 Omzet 140,9 156,9 Bedrijfsresultaat 3,4 7,4 EBIT-marge in % 2,4 4,7 Aantal winkels 400 380

De omzet van de sector Automotive & Telecom daalde met 16,0 mln, vooral door de onder druk staande telecommarkt. Het bedrijfsresultaat kwam 4,0 mln lager uit door een daling bij BelCompany en Halfords.

BelCompany en Halfords
In een dalende telecommarkt kwam de omzet van BelCompany in Nederland flink lager uit dan in de eerste 6 maanden van 2007. Door de lagere omzet, kosten van expansie en autonome kostenstijgingen, daalde het bedrijfsresultaat. Het aantal winkels van BelCompany in Nederland nam per saldo met 9 toe tot 172. De omzet van BelCompany België bleef achter bij 2007 ondanks de opening van per saldo 9 winkels tot 69. Hierdoor alsmede vanwege gestegen kosten verslechterde het bedrijfsresultaat van BelCompany in België.

De omzet van Halfords bleef achter bij de eerste helft van 2007 vooral door de afvlakking van de navigatiemarkt. Een hogere procentuele brutomarge kon de eveneens gestegen kosten in procenten van de omzet niet compenseren, waardoor het bedrijfsresultaat van Halfords daalde. Het aantal winkels van Halfords nam per saldo met 2 toe tot 159.

Vooruitzichten
Mede gebaseerd op de omzetontwikkeling bij Macintosh Retail Group in de maanden juli en augustus wordt verwacht dat ook in het tweede halfjaar sprake zal zijn van een blijvende druk op de consumentenuitgaven in de voor Macintosh Retail Group relevante markten, met name in Fashion en Telecom.

Gezien de marktontwikkelingen zullen investeringen in zowel nieuwe als bestaande winkels, nóg sterker dan in voorgaande jaren, op direct rendement worden beoordeeld. Met name Kwantum voorziet in de komende maanden winkels te openen, waaronder een aantal met de kleinere 1.000 m2 formule, waarvoor Kwantum goede perspectieven ziet. BelCompany opende begin juli 30 winkels van de nieuwe formule Telefoonkopen.nl, een discounter in telecom.

Gezien de onzekere omgevingsfactoren en het grillige koopgedrag van de consument kan het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2008 achterblijven bij 2007 ( 42,2 mln). Daardoor en
-7-

vanwege de in het eerste halfjaar opgelopen achterstand, zal het bedrijfsresultaat over geheel 2008 lager uitkomen dan in 2007 ( 66,9 mln).
Mede vanwege de financieringskosten in verband met de overname van Brantano, zal de nettowinst van de aan te houden activiteiten over geheel 2008 beduidend lager uitkomen dan in het recordjaar 2007 ( 47,5 mln).

Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 28 augustus 2008

De halfjaarcijfers 2008 worden heden toegelicht tijdens een persconferentie om 9.30 uur en een analistenbijeenkomst om 11.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.

Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.

Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met
1.285 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van zo'n 710.000 m2.
De sector Living bestaat uit 147 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors. De sector Fashion wordt gevormd door 738 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PROsport en Scapino in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel uit van de sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met 172 winkels de grootste aanbieder van telecomproducten en ­diensten in Nederland en met 69 winkels een van de grootste telecomretailers in België. Halfords is de specialist in fietsen, auto- en fietsaccessoires met 159 winkels in Nederland en België.


-8-


---- --