Brussel, 27 augustus 2008
Eerste stappen van de EU-programma's voor filmsteun op het wereldtoneel
wekken belangstelling in Azië en Zuid-Amerika
Over de hele wereld is er veel vraag naar samenwerking met de Europese
filmindustrie. Uit de resultaten van de eerste uitnodiging tot het indienen
van projecten in het kader van een nieuw initiatief van de EU -
Voorbereidende Actie MEDIA International - blijkt dat er bij professionals
over de hele wereld heel wat belangstelling bestaat voor samenwerking met de
film- en audiovisuele sector in Europa. De EU trekt bijna 2 miljoen euro uit
voor de financiering van 18 projecten met partners uit Canada,
Latijns-Amerika, India, China, Zuid-Korea, Japan, Marokko, Bosnië, Turkije
en Georgië. De projecten behelzen onder meer gezamenlijke opleiding van
filmmakers, wederkerige promotie voor films en samenwerking tussen
bioscoopnetwerken. Dit kan het begin zijn van een breder EU-programma voor
samenwerking op filmgebied, MEDIA MUNDUS genaamd, dat in 2011 van start
gaat.
"Het idee van een cultureel diverse en innovatieve filmsector doet een
sterke vraag ontstaan naar samenwerking tussen Europeanen en
professionals uit derde landen. De positieve reacties op de
uitnodiging van de Commissie voor projecten geeft een goed idee van de
rol die de EU kan spelen bij de ondersteuning van samenwerking,
waardoor nieuwe bedrijfskansen worden geboden en de audiovisuele
industrieën van Europa stimulansen krijgen," verklaarde Viviane
Reding, EU-commissaris voor media. "Terwijl het huidige
MEDIA-programma reeds lof krijgt toegezwaaid voor het effect dat het
heeft op Europees niveau, zoals de financiering van Oscar- en Palme
d'Or- winnaars, gaat het nu het wereldtoneel betreden. Dit wordt zeker
een belangrijke attractie voor filmliefhebbers, die nu meer kansen
krijgen om films van over de hele wereld te zien."
Van de 33 inschrijvingen die naar aanleiding van de eerste uitnodiging
van MEDIA International voor het indienen van projecten zijn
ontvangen, heeft de Europese Commissie 18 voorstellen geselecteerd
voor de financiering van permanente opleiding van professionals uit de
audiovisuele sector, de promotie en de distributie van de
cinematografische werken en de ontwikkeling van bioscoopnetwerken. 11
projecten hebben betrekking op permanente opleiding via
partnerschappen met Latijns-Amerika, India, Canada, Turkije, Oekraïne,
Moldavië en Georgië op het gebied van film, TV-programma's,
animatiefilm, documentaires en videospelen. Zo wordt in het kader van
het project Cartoon Connection een gezamenlijke opleiding
georganiseerd voor de ontwikkeling en financiering van internationaal
gecoproduceerde tekenfilms voor filmmakers uit de EU, Latijns-Amerika
en Canada. Primexchange is een workshop voor auteurs en producenten
uit India en Europa met betrekking tot de financiering en marketing
van audiovisuele werken, met het accent op digitale technologieën.
De zes projecten die door de Commissie ter promotie van audiovisuele
werken zijn geselecteerd, zijn gericht op het bevorderen van
coproducties, waardoor bedrijven makkelijker toegang kunnen krijgen
tot buitenlandse financiering en nieuwe markten. Zo zal de `Club van
Europese producenten' coproductieworkshops in China en India
organiseren en lokale producenten uitnodigen op twee belangrijke
forums in Europa. Het DOMLA-project organiseert een documentairemaand,
waarbij 12 Europese documentaires in Chili worden uitgebracht en
omgekeerd Latijns-Amerikaanse documentaires in Europa worden vertoond.
Het Paris-project is een coproductie-evenement voor Europese, Japanse
en Zuid-Koreaanse producenten.
Tot slot zal MEDIA International het eerste internationale
bioscopennetwerk ondersteunen, dat door Europa Cinemas wordt
gecoördineerd en bestaat uit 230 bioscopen in Europa en 148 bioscopen
in de rest van de wereld (10 in Brazilië, 7 in Zuid-Korea, 6 in Japan
en Argentinië).
De vandaag goedgekeurde voorstellen maken deel uit van een
Voorbereidende Actie, MEDIA International genaamd, waarvoor het
Europees Parlement in december vorig jaar 2 miljoen euro heeft
uitgetrokken. Het beoogt na te gaan hoe de samenwerking tussen
professionals uit de audiovisuele sector in Europa en derde landen kan
worden versterkt. MEDIA International loopt drie jaar en is ook
bedoeld om de weg te banen voor een breder MEDIA MUNDUS-programma.
In het kader van een openbare online-raadpleging over dit toekomstige
programma (IP/08/909) werd op 25 juni 2008 in Brussel een openbare
hoorzitting gehouden. Het Franse Voorzitterschap van de EU
organiseerde op 8 juli het colloquium Cinema, Europe, World om de
externe EU-actie op audiovisueel gebied kracht bij te zetten. Op basis
van deze bijdragen zal de Commissie tegen eind 2008 een besluit nemen
over een voorstel voor een MEDIA MUNDUS-programma.
Achtergrond:
Het bestaande programma MEDIA 2007 verstrekt tussen 2007 en 2013 755
miljoen euro aan de audiovisuele industrie in Europa, als hulp voor
professionals om opleiding te krijgen en hun werken te ontwikkelen en
in heel Europa te verdelen en te promoten (IP/07/169).
In mei wonnen vier door MEDIA gefinancierde films prestigieuze prijzen
op het Filmfestival van Cannes, onder meer de Gouden Palm (voor Entre
les murs, Frankrijk) en de Grote Prijs van de Jury (voor Gomorra,
Italië) (IP/08/800). Zij behoorden tot de 14 films die met meer dan
900 000 euro steun van MEDIA werden ontwikkeld of verdeeld en in
Cannes werden vertoond (IP/08/741). Door MEDIA gesteunde films hadden
reeds triomfen gevierd bij de uitreiking van de Oscars, namelijk Die
Fälscher (Oostenrijk-Duitsland) en La Môme (Frankrijk) (IP/08/298).
De uitnodiging tot het indienen van voorstellen voor MEDIA
International en de lijst van prijswinnaars:
http://ec.europa.eu/information_society/media/prep_action/index_en.htm
Over MEDIA MUNDUS:
http://ec.europa.eu/information_society/media/mundus/index_en.htm
BIJLAGE
Lijst van projecten die in het kader van de uitnodiging tot het
indienen van voorstellen voor "MEDIA International 2008/1" werden
geselecteerd
Perceel 1: Permanente opleiding
Project name
Coordinator
(Europe)
Partner(s)
third country
Characteristics
EU funding
EAVE LATIN AMERICA
EAVE
(Luxembourg)
Buenos Aires Lab
(Argentina)
Development, financing and marketing workshops
86.480,00 EUR
CARTOON CONNNECTION
Cartoon
(Belgium)
ENCUADRE
(Argentina)
Development, financing and co production workshops
50.000,00 EUR
FBS-LA
Media Business School
(Spain)
LATC
(Brazil)
Workshop on development of co productions
80.000,00 EUR
Training for East European Film Professionals
Romanian Film sector association
IFA (Georgia), OWH TV (Moldavia), IFF Molodist
(Ukraine), ACA
(Turkey)
Workshop on financing and regional problems in Georgia
80.000,00 EUR
EURODOC
INTERNATIONAL
Eurodoc International (France)
-
Extension of MEDIA 2007
36.517,00 EUR
ACE-IPA
ACE (France)
-
Extension of MEDIA 2007
25.000,00 EUR
CO-PRO EUROPE/CANADA
EPI (Germany)
Atlantic Film Festival (Canada)
Co production workshops
150.000,00 EUR
Tareula
EGEDA (Spain)
LATC (Brazil), EGEDA (Uruguay)
Co production and marketing training
80.000,00 EUR
LINCT
Zelig School for documentaries (Italy)
FORMEDIA (India)
Co production workshop and internet training for documentary makers
100.000,00 EUR
PYGMALION INTL.
Pygmalion (UK)
EIMAGES
(India), Beirut DC (Lebanon), Hellomotion (Indonesia)
Development, financing, marketing workshops
30.000,00 EUR
PRIMEXCHANGE
PrimeHouse (Germany)
Goa IFF
(India)
Development, financing, marketing and new technologies workshop
60.000,00 EUR
Perceel 2: Promotie/distributie
Project name
Coordinator
Partner(s)
third country
Characteristics
EU funding
CSF
Europa Distribution (France)
FICCO (Mexico)
Workshops on
Marketing European films in Latin America and vice versa
110.379,00 EUR
PP09
Paris Project
(France)
Unijapan (Japan), KOFIC (South Korea)
Co production platform
50.000,00 EUR
EPC Bilateral Forum
European Producers
Club
NFDC (India), CFCC (China)
Forums on distribution in and co production
with China and India
130.000,00 EUR
EurocineMed
Europa Cinemas (France)
CMC (Morocco)
Promoting MEDIA films at festivals
111.624,00 EUR
DOMLA
Parallel 40
(Spain)
Catholic University
(Chile)
European documentary month
50.000,00 EUR
CSC
Art Fest
(Bulgaria)
Obala Art Center
(Bosnia)
Platforms for co production, distribution and financing
50.000,00 EUR
Perceel 3: Internationaal bioscoopnetwerk (één project)
Third countries covered
Number of establishments
India
1
Japan
6
South Korea
7
Malaysia
1
Singapore
1
Argentina
6
Brazil
10
Chile
3
Colombia
3
Mexico
1
Venezuela
1
Algeria
1
Egypt
1
Israel
2
Lebanon
1
Morocco
3
Syria
1
Tunisia
2
Palestinian Territories
1
Total
52
European Union