Ernst & Young

Transport en Logistiek: Met volle kracht vooruit of verliest Nederland haar positie?

Ernst & Young kijkt met scenariostudie in de toekomst

27 augustus 2008 - Als Nederland haar internationale positie niet wil verliezen moet de transport en logistiek sector meer bewust gemanaged worden. De sector lijkt nu vooral te reageren op de elkaar snel opvolgende internationale ontwikkelingen. Overheid en bedrijfsleven moeten keuzes maken gebaseerd op het gewenste toekomstbeeld. Ernst & Young verwacht dat de scenariostudie "Transport en Logistiek 2015" een bijdrage levert aan het maken van die toekomstgerichte keuzes.

'In het rapport schetsen we drie mogelijke toekomstscenario's voor de Nederlandse sector Transport en Logistiek in 2015', zegt Jeroen Kamphuis partner bij Ernst & Young en verantwoordelijk voor de sector transport en logistiek. 'Om het voor de sector zelf en voor de BV Nederland meest gunstige "Nieuwe Gouden Eeuw" scenario uit te laten komen moeten keuzes worden gemaakt en moet er actie worden ondernomen. Bedrijven in de sector zullen flink gas moeten geven op het gebied van professionalisering, ketenregie en internationalisering. Voor de overheid is daarbij de schone taak weggelegd om de sector niet in de modder te laten zakken, maar te ondersteunen door het creëren van een solide ondergrond.'

'Uit het onderzoek blijkt dat het huidige overheidsbeleid door 50% van de ondernemers in transport en logistiek als belangrijke bedreiging wordt gezien voor de continuïteit van hun bedrijf. Dat is zorgwekkend' vindt Marcel Huizer, partner bij Ernst & Young. 'Volgens de ondernemers kan de overheid de sector op diverse manieren tegemoet komen. Uiteraard wil men graag meer en bredere wegen. Er zijn echter ook opties die minder kapitaal vragen. Zo noemt één op de drie ondernemers zaken als het beter op elkaar afstemmen van internationaal, nationaal, regionaal en lokaal beleid, versoepeling van regels en wetten om ondernemen te vergemakkelijken en het stimuleren van de 24-uurseconomie en verbreden van venstertijden.'

Het gebrek aan genoemde zaken hindert momenteel niet alleen het wegvervoer, maar houdt ook de door de overheid beoogde "modal shift" op. Internationale infrastructuurprojecten en multimodale terminals lopen vaak vertraging op door wetgeving en gebrek aan coördinatie. De sector zelf lijkt overigens best mee te willen werken aan de modal shift. Ruim 50% van de ondernemers overweegt om meer transport te (laten) verrichten via spoor of water en minder over de weg.

De scenario's die in studie worden beschreven, zijn gebaseerd op een uitgebreide trendanalyse, 48 interviews met ondernemers in de sector en brancheverenigingen en een enquête, die door 95 ondernemingen volledig is ingevuld. In de studie ligt de nadruk op het wegvervoer en de logistieke dienstverlening.

Onderzoeksrapport
U kunt het onderzoeksrapport bestellen via de pagina Publicaties Naast het Nederlandse onderzoeksrapport is ook een Engelstalige samenvatting beschikbaar.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Karel Zwaan, persvoorlichter
Telefoon: 010 406 8161
Mobiel: 06 29 08 31 54