Gemeente Oldenzaal
Regionale aanpak schoolloopbaanverbetering
gepubliceerd op : 27-8-2008
De gemeenten Oldenzaal, Dinkelland en Losser slaan de handen ineen om
de schoolloopbaan van leerlingen van 0 tot 23 jaar te verbeteren.
Daarover zijn de onderwijswethouders Frits Rorink van Oldenzaal, Rob
Engbers van Dinkelland en Jan Olde Heuvel van Losser het eens
geworden.
De gemeenten stellen in samenwerking met scholen, welzijnswerk,
kinderopvang en andere relevante partners een zogenoemde Regionale
Educatieve Agenda (REA) op, waarin afspraken over gezamenlijke
activiteiten worden vastgelegd. In twee bijeenkomsten zijn inmiddels
verschillende thema's behandeld en speerpunten benoemd. "Met deze
samenwerking kunnen we van de kennis en ervaring van alle betrokkenen
gebruikmaken ter bevordering van de scholingsmogelijkheden. Educatie
houdt niet op bij de gemeentegrenzen," zijn de wethouders van mening.
De gemeenten Oldenzaal, Dinkelland en Losser hebben in nauwe
samenspraak de bestaande vangnet- en zorgstructuur voor jongeren tot
en met 18 jaar ontwikkeld. De besprekingen in het kader van de REA
moeten leiden tot regionale educatieve beleidslijnen, die door
betrokkenen gezamenlijk worden ontwikkeld en uitgevoerd.
Elke gemeente werkt aan een lokale educatieve agenda (LEA), daarnaast
zijn er zaken die beter op een bovenlokaal niveau aangepakt kunnen
worden. Het idee voor een gezamenlijke regionale aanpak werd voor het
eerst geopperd tijdens een conferentie over de toekomst van het
onderwijs in Noordoost-Twente in november 2007. Naar aanleiding
daarvan hadden de drie wethouders, de bestuurders van enkele scholen
voor het basisonderwijs, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en
welzijnsinstellingen op 16 mei jongstleden een inhoudelijke
bijeenkomst over 0 tot 14 jarigen. Op 22 augustus was tijdens een
bijeenkomst met vertegenwoordigers van het basis- en voortgezet
onderwijs de jeugd tussen de 10 en 23 jaar onderwerp van gesprek.
Uitgangspunt van de Regionale Educatieve Agenda is het bieden van
optimale ontwikkelingskansen aan ieder kind. Onderzocht wordt of het
mogelijk is om gezamenlijk één zogenoemd leerlingvolgsysteem bij te
houden, waarmee zo nodig in een vroegtijdig stadium bijgestuurd kan
worden in het scholingstraject. De betrokken partijen willen daarnaast
onder meer inzetten op de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin,
structureel werken met zorgadviesteams rondom de scholen, een
gezamenlijke aanpak van het leerplichtbeleid, passend onderwijs en
maatschappelijke stages.