Gemeente Brunssum

Openbare bekendmakingen deze week (27 augustus - 3 september 2008)

De wettelijk verplichte mededelingen die de gemeente elk week publiceert op de gemeentepagina's in Parelnieuws.

Wilt u oudere bekendmakingen raadplegen, ga dan naar het archief.


---

bouwvergunningen

Aanvraag vergunningen

Burgemeester en wethouders van Brunssum maken bekend dat de navolgende aanvragen zijn ontvangen om:


- reguliere bouwvergunning voor het oprichten van een luifel op het perceel Kerkstraat 264 (datum indiening: 20-08-2008);


- lichte bouwvergunning voor het geheel plaatsen van een overkapping op het perceel Willibrordusstraat 19 (datum indiening: 18-08-2008);


- lichte bouwvergunning voor het geheel plaatsen van een overkapping op het perceel Ploegbaas 18 (datum indiening: 19-08-2008);


- sloopvergunning voor het slopen van de golfplaten van het dak van het woonhuis en de stalling op het perceel Op Gen Hoes 15 (datum indiening: 14-08-2008);


- sloopvergunning voor het slopen van de oude boswachterij aan de Nieuwenhagenerweg (datum indiening: 19-08-2008);

U kunt de aanvragen wel al inzien, maar u kunt er op dit moment nog niet op reageren.

Voor het inzien dient u een afspraak te maken met het loket Vergunningen (tel: 045 527 86 60).

Brunssum, 27 augustus 2008.

Het college van Burgemeester en Wethouders van Brunssum
---

bouwvergunningen

Verleende vergunningen

Burgemeester en wethouders van Brunssum maken bekend dat de navolgende vergunning is verleend:


- reguliere bouwvergunning voor het gedeeltelijk vergroten van een wijksteunpunt aan de Henri Dunantstraat (verzonden 18-08-2008);

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen 6 weken na de datum van verzending van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Hoe u verder bezwaar kunt maken, leest u in `Hoe maakt u bezwaar?'.

Let op: de aanvang van de bezwaartermijn is niet de datum waarop deze openbare bekendmaking plaatsvindt, maar de datum waarop de verleende vergunning bekend is gemaakt aan de aanvrager (verzonden datum).

De stukken liggen vanaf de verzonden datum zes weken ter inzage in de gemeentewinkel, loket Vergunningen (Lindeplein 1). U kunt hier terecht van maandag tot en met vrijdag van 8.30 - 12.30 uur en woensdagmiddag van 13.30 - 17.00 uur. Voor informatie: loket Vergunningen, telefoon (045) 527 86 60.

Brunssum, 27 augustus 2008.

Het college van Burgemeester en Wethouders van Brunssum
---

besluiten awb

Besluit Bodemkwaliteit

Vanaf 1 juli 2008 treedt het Besluit Bodemkwaliteit in werking. Voor de inwerkingtreding van het Besluit was de regelgeving voor het toepassen van bouwstoffen, grond en baggerspecie versnipperd over het Bouwstoffenbesluit, de Vrijstellingsregeling grondverzet en andere regels. De regelgeving werd als complex, star en slecht handhaafbaar ervaren. Daarom zijn deze regels herzien en is een eenduidig kader gemaakt, namelijk het Besluit Bodemkwaliteit.

In het Besluit Bodemkwaliteit staan de kwaliteitseisen waaraan bouwstoffen, grond en baggerspecie voor het toepassen en hergebruiken moeten voldoen. Het Besluit zet een kwalitatieve stap in de richting van duurzaam bodembeheer. Het Besluit komt ook tegemoet aan de wens om maatwerk op gebiedsniveau beter mogelijk te maken. En het Besluit geeft de mogelijkheid om gericht toezicht te houden op de hele keten van bouwstoffen, grond en baggerspecie.

Keuze generiek en gebiedsgericht

Het Besluit geeft de mogelijkheid om te kiezen voor een generiek (algemeen) spoor of een gebiedsgerichte spoor. Het generieke spoor wordt duidelijk omschreven in het Besluit. Het gebiedsgerichte spoor is niet compleet omschreven in het Besluit: gemeenten mogen hierin afwijken van de standaardnormen voor hun grondgebied, mits goed onderbouwd. De afweging om tot een overwogen beslissing te komen is een complex proces. In de afweging moet ook gekeken worden naar alle aspecten (denkend aan fysisch, biologische, ecologie, etc.) in de bodem en niet alleen naar de chemische kant, zoals reeds jaren is gedaan.

Mijnsteenproblematiek

Er loopt op dit moment een discussie met het ministerie van VROM over de definitie van mijnsteen. Conform het Besluit zou mijnsteen een bouwstof zijn, terwijl in het huidige bodembeleid van de gemeente Brunssum mijnsteen als onderdeel van de bodem wordt gezien en onder restricties (belangrijkste is dat het geen risico's voor de volksgezondheid mag opleveren) mag worden toegepast/hergebruikt als bodem c.q. grond. Als mijnsteen bouwstof zou worden, heeft dit vooral financiële consequenties voor Parkstad Limburg en de rest van Limburg waar mijnsteen is toegepast (grindgaten). Concreet betekent het dat de vrijkomende mijnsteen afgevoerd dient te worden met de hierbij behorende afvoerkosten; hergebruik is niet meer toegestaan. Het ministerie van VROM is op de hoogte van deze problematiek en heeft toegezegd hiervoor in samenspraak met Provincie Limburg, de gemeenten in Parkstad-Limburg, en Zuiveringsschap tot een gepaste oplossing te komen.

Op dit moment is er nog geen zicht wanneer die oplossing te verwachten is.

Overgangsrecht

Voor gemeenten die op het moment van inwerkingtreding van het besluit nog een geldige bodemkwaliteitskaart hebben, kunnen gebruik maken van overgangsrecht. Deze gemeenten kunnen - tot maximaal 5 jaar - na vaststelling van de kaart volgens de bestaande bodemkwaliteitskaart en bodembeheerplan blijven werken.

Conclusie

De gemeente Brunssum heeft gekozen om vanaf 1 juli 2008 het huidige beleid te continueren. Voorstaande geschiedt conform artikel 76 van het Besluit Bodemkwaliteit en de toelichting die hierbij gegeven wordt.

Concreet betekent dit dat er niets verandert. De huidige bodemkwaliteitskaarten, bodembeheerplannen blijven van kracht voor alle bodemzaken tot maximaal 1 juli 2013 of zoveel eerder bij de vaststelling van een nieuw bodembeleid op basis van het Besluit Bodemkwaliteit.

In deze overgangsperiode kan dan ook de afweging tussen generiek en gebiedsspecifiek worden gemaakt. In deze afweging wordt ook gekeken of het huidige beleid geëvalueerd moet worden en indien noodzakelijk worden aangepast.

Bij onduidelijkheden kunt u desgewenst contact opnemen met de heer B. Lie van de gemeente Brunssum, bereikbaar van maandag t/m vrijdag op telefoonnummer 045 527 86 71 en/of per e-mail bert.lie@brunssum.nl. Een en ander kunt u ook nalezen op www.brunssum.nl

Brunssum, 27 augustus 2008.

---

besluiten awb

Wijziging bijzondere bijstand peuterspeelzaal

Ingevolge de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht wordt bekend gemaakt dat het Dagelijks Bestuur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Brunssum, Onderbanken, Landgraaf (ISD BOL) in zijn vergadering van 13 augustus 2008 het beleid inzake bijzondere bijstand voor de peuterspeelzaal heeft gewijzigd.

Op grond van dit besluit is de bijzondere bijstand voor het bezoek aan de peuterspeelzaal verhoogd van maximaal 2 dagdelen per week naar maximaal 4 dagdelen per week voor peuters van 2 tot 4 jaar. Dit beleid gaat in vanaf de start van het nieuwe schooljaar 2008/2009 (15 augustus 2008).

Inzage in de besluiten is mogelijk in de gemeentewinkel van de gemeente Brunssum. Zij die dit wensen kunnen tegen betaling van de legeskosten afschriften verkrijgen.

Op de website van ISD BOL (www.isdbol.nl) kunt u nadere informatie krijgen over het aanvragen van bijzondere bijstand (button zorg/minimaregelingen).

Brunssum, 27 augustus 2008.

---

kapvergunning

Verleende kapvergunning

Burgemeester en wethouders van Brunssum maken bekend dat de navolgende kapvergunningen zijn verleend aan:


- K. Boesten, Joseph Haydnstraat 41, voor 1 bolvormige kers;


- J. Lablanc, Ridder Thibaldstraat 5, voor 1 conifeer en 1 denneboom;

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen 6 weken na de datum van verzending van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Hoe u verder bezwaar kunt maken, leest u in `Hoe maakt u bezwaar?'.

Brunssum, 27 augustus 2008.

Het college van Burgemeester en Wethouders van Brunssum,

krachtens mandaat,

Teamleider Civiele Techniek / Dienst Projecten,

ing. P.H. Bartels

---

besluiten awb

Eenrichtingsverkeer Nelson Mandelastraat

De gemeente wil de Nelson Mandelastraat, gelegen in het bouwplan Emma III, inrichten als eenrichtingsweg. Hiermee wordt een goede doorstroming van het verkeer en bereikbaarheid van de bedrijven gewaarborgd.

Voor meer informatie kunt u bellen met de gemeente Brunssum, de heer G. Veltrop, telefoon 045 527 86 23.

Bezwaar

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen 6 weken na de datum van publicatie van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Hoe u verder bezwaar kunt maken, leest u in `Hoe maakt u bezwaar?'.

Brunssum, 27 augustus 2008.

---

U vindt de publicaties van de gemeente Brunssum elke week op internet (www.brunssum.nl). Daar vindt u ook het archief `openbare bekendmakingen' vanaf het jaar 2004.


---

DigiD
Mijn Gemeente

---