Le Mans Series: dubbelzege voor Peugeot in de Eifel
(8/19/2008)
Peugeot blijft ongeslagen in de Le Mans Series : de 1000 km-race op de
Nürburgring leverde evenals vorig jaar een dubbelzege op voor Peugeot
Sport. Na 195 ronden in de vierde LMS-race van het jaar reden Pedro
Lamy en Stéphane Sarrazin met hun Peugeot 908 HDi FAP als eersten
over de eindstreep. Teamgenoten Marc Gené en Nicolas Minassian
completeerden het succes voor Peugeot door als tweede te eindigen.
Het fraaie resultaat van de Nürburgring betekende de eerste
dubbelzege van het seizoen voor Peugeot. Met dit succes, waarbij
concurrent Audi op eigen bodem werd verslagen, neemt Peugeot tevens de
leiding over in de tussenstanden van het rijders- en teamkampioenschap
in de LMP1-categorie van de Le Mans Series. De beslissing valt tijdens
de laatste race van het seizoen op 14 september in het Britse
Silverstone.
Dat ook sportwagenraces in Duitsland steeds populairder worden, bleek
wel uit het aantal van 22.000 bezoekers dat voor de 1000 km-race naar
de Nürburgring kwam, een nieuw LMS-record op het Duitse circuit. De
historie van de race gaat terug tot 1953. Voor de editie van dit jaar
kan een grandioze prestatie van Peugeot in de boeken worden
bijgeschreven. Al in de tijdtraining domineerde het merk door de
eerste twee startplaatsen voor zich op te eisen. Bij de start van de
race reden de beide Peugeots meteen weg van de rest van het veld.
Nicolas Minassian, die vanaf de pole-position startte, leidde met de
Peugeot met startnummer 7, gevolgd door Stéphane Sarrazin in de auto
met nummer 8. Bij het passeren van langzamere deelnemers wist Sarrazin
zijn merkgenoot na een half uur in te halen, maar na de eerste
pitstops nam Minassian in de 31e ronde toch de leiding weer over.
Het tempo aan kop bleef onveranderd hoog: halverwege de race wisten de
Peugeots zelfs een ronde voorsprong te nemen op de naaste concurrenten
in het veld. Er was sprake van een volledig open strijd tussen de
beide Peugeot-teams. Peugeot-sportdirecteur Michel Barge verklaarde:
âWe wilden het de beide teams zelf onder elkaar laten uitmaken, want
het is nog te vroeg voor strategie in het rijderskampioenschap.â
Het dichte verkeer op de baan zorgde voor tijdverlies bij Marc Gené
in de nummer 7-Peugeot, die vijf ronden lang vast zat achter een
langzamere deelnemer en zo 20 seconden verloor. Later verloor het team
nog wat tijd vanwege een defecte startknop tijdens een pitstop. Zo
kwam Pedro Lamy vanaf de 61e ronde aan de leiding en samen met
Stéphane Sarrazin reed hij voor de tweede maal dit seizoen de
overwinning naar huis. Beide Peugeot-teams hebben nu elk twee
overwinningen op hun naam staan.
âIk ben trots op onze prestatie voor Peugeot. Er is niets mooiers dan
winnenâ, zei Pedro Lamy na afloop. Stéphane Sarrazin vulde aan: âWe
hadden een goed duel met de nummer 7-Peugeot en het verschil was nooit
groot, dus niemand kon het zich veroorloven om een foutje maken.â
Vanuit Nederlands perspectief bracht de race op de Nürburgring succes
in de kleinere LMP2-klasse, waar Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur de titel voor teams won en Jos Verstappen alvast de
rijderstitel veiligstelde.
AutoRai