abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2500 EE DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 augustus 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/778 2010825730
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Bij deze bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Roemer over de
voorgenomen tariefverhoging van NS voor 2009.
1. Wat is uw standpunt over het voorstel van de NS om de tarieven in 2009 met maar
liefst vier procent te laten stijgen?1
1. Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet moet NS mij jaarlijks drie maanden
voor de ingangsdatum de tariefwijziging voor de beschermde kaartsoorten
voorleggen, voorzien van een deugdelijke motivering en een accountantsverklaring
waaruit de juistheid van de berekeningswijze blijkt. NS heeft mij nog niet formeel over
de per 1 januari 2009 voorgenomen tariefwijziging geïnformeerd. Ik kan dus nog geen
standpunt bepalen. Wel heeft NS conform artikel 31 van de Wet personenvervoer
2000 (Wp2000) het advies van de consumentenorganisaties gevraagd. Voor zover ik
op basis van deze adviesaanvraag kan beoordelen, lijkt het voorstel van NS te voldoen
aan de voorschriften in artikel 15 van de vervoerconcessie. Daarin is gesteld dat NS
één keer per kalenderjaar de gemiddelde wijziging vaststelt van de tarieven in het
eerstvolgende kalenderjaar van de beschermde kaartsoorten2 tezamen. Kort gezegd
stelt het artikel dat de jaarlijkse tariefstijging niet boven de som van de
consumentenprijsindex (CPI), zoals geprognosticeerd in de meest recente Macro
1 www.nu.nl, 16 juli 2008, `Treinkaartjes worden duurder'
2 Onder beschermde kaartsoorten worden verstaan de enkele reis- en retourkaarten voltarief tweede klas,
abonnementen tweede klas en het NS-deel van de OV-jaarkaart tweede klas.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGMO-2008/778
Economische Verkenning, en de verwachte stijging van de gebruiksvergoeding, voor
zover deze stijging uitgaat boven de CPI, mag uitkomen.
2. Hoe past deze tariefverhoging binnen uw ambitie van een jaarlijkse reizigersgroei van
vijf procent bij het spoor?
2. In het Actieplan `Groei op het Spoor' heb ik mogelijke specifieke maatregelen ten
behoeve van de groeiambitie uitgewerkt. Daarin heb ik onder andere voorzien in
investeringen in voor- en natransport, informatievoorziening, treinaanbod, kaartjes en
kennismaking en spreiding van mobiliteit. Daarnaast spelen ook autonome
ontwikkelingen zoals de economische groei een rol. Hieruit blijkt al dat reizigersgroei
volgens mij van meer dan tarieven alleen afhankelijk is.
Op zichzelf bezien kunnen reële tariefsverhogingen leiden tot enige vraaguitval.
Echter het voorstel van NS blijft voor zover ik nu kan beoordelen binnen de
tariefruimte van de concessie. Daarnaast houdt het voorstel voor NS de mogelijkheid
open om bij stijgende kosten vanwege inflatie en gebruiksvergoeding te blijven
investeren in kwaliteitsverbeteringen op en rond het spoor. Dat is op de korte termijn
van belang, aangezien het Actieplan uitgaat van medefinanciering van de
verschillende (spoor)partners. Ook met het oog op de langere termijn is het
noodzakelijk dat NS kan investeren in bijvoorbeeld nieuwe treinen.
3. Kunt u uiteenzetten in hoeverre u de tegenvallende reizigersgroeicijfers van 2007
denkt te gaan compenseren de komende jaren? Past een tariefverhoging hierbij?
3. Zoals ik in mijn antwoord op Kamervragen van 3 maart 2008 (VENW/DGP-
2008/2020) gemeld heb, geldt de groeiambitie voor de gehele kabinetsperiode. Dat is
ook de scope van het Actieplan `Groei op het spoor'. In het Actieplan heb ik
aangegeven welke maatregelen op korte termijn door het kabinet genomen worden
om de groeiambitie in te vullen. In 2008 worden verschillende maatregelen uit het
Actieplan uitgevoerd, waaronder een vervolgaanbod voor ex-studenten, een
aanvalsplan `Weg met de weesfiets', uitbreiding van de fietsenstallingen en
treintraining voor senioren.
Voor de relatie tussen tariefverhoging en de groeiambitie verwijs ik u naar het
antwoord op vraag 2.
4. Kunt u uiteenzetten waarom de NS de tarieven met 0,5 procent extra laat stijgen
vanwege de stijgende infraheffing? Waarom stijgt deze infraheffing in 2009? Hoe
verhoudt zich dit tot de recente uitspraak van de NMa dat deze gebruiksvergoeding
niet te hard mag stijgen? Kunt u deze ontwikkeling schematisch over de afgelopen en
komende jaren weergeven?
4. Uit de adviesaanvraag van NS blijkt dat er nog geen absolute zekerheid is over de
gebruiksvergoedingtarieven 2009. Eveneens blijkt uit de adviesaanvraag dat de
uitspraak van de NMa Vervoerkamer heeft geleid tot een voor NS positieve bijstelling
---
VENW/DGMO-2008/778
van het gebruiksvergoedingtarief 2009. Als gevolg van de nu voorziene beperkte
stijging van de gebruiksvergoeding zullen de tarieven van de beschermde kaartsoorten
met circa 0,5% worden verhoogd. Daarbovenop kan de inflatieverwachting uit de
MEV worden doorberekend. Deze bedraagt 3,5%.
Onderstaand vindt u de meest recente informatie over de ontwikkeling van de
gebruiksvergoeding. De gebruiksvergoeding bedroeg afgelopen jaren 119 mln in
2004, 164 mln in 2005, 192 mln in 2006 en 207 mln in 2007 (bron:
jaarverslagen ProRail). Het beheerplan ging voor 2008 uit van 261 mln. Uit het
tweede kwartaalrapport van ProRail blijkt dat, mede als gevolg van de uitspraak van
de Nma Vervoerkamer, ProRail nu uitgaat van een opbrengst van 237 mln aan
gebruiksvergoeding over 2008. Een meerjarige raming zal onderdeel zijn van het
beheerplan 2009.
5. Deelt u de mening dat met een creatief en goedkoper tariefbeleid nog veel reizigers te
verleiden zijn om de auto te verruilen voor de trein? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat
voor extra inspanningen gaat u leveren om dit te bereiken?
5. Ja, al is het daarbij wel van belang dat NS zich bij het tariefbeleid houdt aan de
afspraken uit de vervoerconcessie. Zoals aangekondigd in het Actieplan `Groei op het
Spoor' worden in 2008 en 2009 de mogelijkheden voor kennismakingsacties (waarbij
het gaat om combinaties van abonnementen, slimme kaartsoorten en gerichte
marketing) voor onder andere automobilisten langs filecorridors geïnventariseerd en
kan dit voor de periode 2010-2012 leiden tot eventuele start en uitrol van acties. Ik
streef hierbij naar maatwerk om een zo effectief mogelijke bijdrage aan de
groeiambitie te leveren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat