Prima prestatie van Suzuki in WK-rally Duitsland
(8/18/2008)
Beide Suzukiâs SX4 WRC hebben de laatste dag van de Rallye Deutschland
â zonder twijfel de zwaarste asfalt rally uit het gehele
wereldkampioenschap â probleemloos de finish gehaald in Trier. De twee
wedstrijdautoâs van het Suzuki World Rally Team combineerden snelheid
en betrouwbaarheid gedurende 352 wedstrijdkilometers.
De rally werd afgesloten met een superspecial rond de Porta Nigra in
de binnenstad van de oudste stad van Duitsland, waar vele toeschouwers
langs het parcours stonden. De rallyweggetjes vertoonden grote
gelijkenis met die van de klassieke asfalt rallies in Spanje en op
Corsica die later dit seizoen op het programma staan. De ervaringen
die dit weekend zijn opgedaan zullen dan uitstekend van pas komen.
De top tien klassering van Toni Gardemeister levert Suzuki een punt op
voor het kampioenschap bij de constructeurs. P-G Andersson eindigde
als 15e algemeen nadat hij op zaterdag van de weg was geraakt. Tijdens
de Rally Germany heeft het Suzuki World Rally Team belangrijke
gegevens verzameld voor de afstelling van de auto voor verharde
rallies. Ook de rijders kregen de gelegenheid zich nog meer vertrouwd
te maken met hun auto op asfalt.
Beide Suzukiâs legden een grote betrouwbaarheid aan de dag, een
resultaat van veel ontwikkelingswerk gedurende de laatste maanden om
de auto verder te verbeteren. Het Suzuki World Rally Team gaat dan ook
vol vertrouwen op weg naar Nieuw Zeeland waar over twee weken de
volgende WK-rally zal worden verreden.
De rijders verfijnden gedurende de driedaagse rally de afstelling van
de Suzuki SX4 WRC voor verharde rallies, daarbij geholpen door het
feit dat Rally Germany verschillende soorten wegdekken kent, van ruw
beton tot glad asfalt. De laatste dag was de opdracht aan de coureurs
om de auto veilig aan de finish te brengen. Toch noteerde Gardemeister
op KP 15 toch nog de 7e tijd, een positief teken voor de toekomst. Ook
de laatste klassementsproeven op zondag kenden beide autoâs geen enkel
probleem.
Toni Gardemeister: âDe SX4 WRC heeft het deze rally uitstekend gedaan.
Dit is het tweede achtereenvolgende evenement dat wij werkelijk geen
enkel probleem hadden en we voluit konden gaan. De betrouwbaarheid is
nu op een goed niveau en dat betekent dat we nu kunnen gaan werken aan
het verder verhogen van de prestaties van de auto. Vergeleken met de
concurrentie hebben wij nog relatief weinig kilometers gedraaid in het
WRC en als je dat in ogenschouw neemt zijn we goed op weg. Duitsland
is ongeveer de moeilijkste asfaltrally uit het WK en om dan een punt
te scoren voor het kampioenschap voor de constructeurs, dan is dat een
uitstekend resultaat. Ik heb mij in Duitsland uitstekend geamuseerd en
kijk met vertrouwen uit naar de asfalt rallies in Spanje en op
Corsica.â
P-G Andersson: âOok wij hebben de laatste dag geen enkel probleem
gehad en we hebben ons erop geconcentreerd om heelhuids aan de finish
te komen. Want veel wedstrijdkilometers maken is belangrijk. Deze
rally was een waardevolle ervaring voor mij en het team, maar ik kwam
hier helaas wat ervaring te kort. Ik ben hier een paar jaar niet aan
de start gekomen en ik heb sinds januari geen verharde rally meer
gereden. En in Duitsland heb je veel vertrouwen nodig om voluit te
kunnen gaan. Het is jammer dat wij op zaterdag van de weg raakten en
een aandrijfas kapot reden. Zonder dat probleem had ook ik in de top
tien gefinisht. Ik kijk terug op een geslaagd evenement en wij hebben
veel ervaring opgedaan.â
Paul Wilding, Suzuki World Rally Team manager: âHet is voor ons hier
in Trier uitstekend verlopen en het is fantastisch om beide autoâs aan
de finish te hebben. Het geeft een goed gevoel dat al ons
ontwikkelingswerk heeft geresulteerd in dit goede resultaat. Wij zijn
nu in een uitstekende positie om hierop voort te borduren en om de
komende rallies nog meer progressie te laten zien.â
AutoRai