Burgers denken mee over minder bureaucratie bij gemeente
Minder regels en administratie, voor burgers en bedrijven. Zoals het
afschaffen van vergunningen voor buurtfeesten en -barbecues. De
gemeente Groningen wil samen met andere gemeenten fors snijden in haar
regelgeving. Daarvoor gaat een groot aantal gemeentelijke producten -
zoals vergunningen, ontheffingen en enkele subsidie-aanvragen - onder
de loep. Ook burgers en bedrijven praten mee.
De gemeente Groningen doet mee aan verschillende projecten op het
gebied van regeldrukvermindering. Een zo'n project is van het
samenwerkingsverband Regio Groningen-Assen. Daarbij hebben de
gemeenten Groningen, Assen, Tynaarlo, Leek, Haren, Noorderveld en
Slochteren dertig producten geselecteerd waarvan ze de regels samen
willen aanpakken.
Interviews
Het gaat om twintig producten voor bedrijven en tien voor burgers,
vertelt projectleider Harry Kalwij. "Momenteel wordt onderzocht wat de
beste oplossing is: afschaffen, op een andere manier organiseren of
klantgerichter maken." De gemeenten streven er daarbij naar om het
contact tussen bedrijfsleven, burger en overheid te verbeteren. In
september houdt het bureau SIRA Consulting interviews met de
gemeentelijke dossierhouders. In het najaar praten de gemeentebesturen
er samen verder over.
Foto mappen vol regels Ook zit Groningen samen met 24 andere gemeenten
in de landelijke werkgroep `Nulmeting administratieve lasten
gemeentelijke regelgeving'. Daarbij gaan zeventig producten onder de
loep die veel administratieve lasten veroorzaken. Rijk en gemeenten
hebben samen afgesproken om deze lasten in de komende vier jaar met 25
procent te verminderen.
BBQ
De gemeente Groningen onderzoekt verder of de Algemene Plaatselijke
Verordening Groningen (APVG) simpeler en met minder regels kan.
Bijvoorbeeld door de in- en uitritvergunningen en de vergunning voor
kleine evenementen - zoals buurtbarbecues en straatfeesten - te
vervangen door een meldingsplicht. Harry Kalwij: "Op woensdag 20
augustus bespreekt de raadscommissie Financiën en Veiligheid hoe we
binnen de gemeente met onze regels moeten omgaan. Deze discussie moet
een normenkader opleveren waarmee we, als de raad akkoord gaat, snel
de APVG kunnen wijzigen."
Klantenpanels
Burgers en bedrijven praten mee. Ze gaan aangeven hoe de gemeente
eenvoudige en snelle verbeteringen kan doorvoeren op het gebied van
regelgeving en dienstverlening. Er komen drie klantenpanels. In het
panel Stad & Ruimte zitten mensen die een aanvraag hebben ingediend
bij het Loket Bouwen en Wonen, het Bedrijvenloket en de Milieudienst.
Het klantenpanel Mens & Welzijn vraagt burgers naar hun ervaringen met
de regelgeving bij SOZAWE en de HVD. En In het klantenpanel
Publiekszaken staan aanvragen en de kwijtschelding van belastingen bij
de DIA centraal. De panels komen in september bijeen.
In het najaar verwacht het college van B&W met voorstellen te komen om
de gemeentelijke regeldruk te verminderen.
Gepubliceerd op: vrijdag 15 augustus 2008
Gemeente Groningen