Royal Friesland Foods
Donderdag 14 augustus 2008
Halfjaarcijfers Friesland Foods 2008
Omzet groeit, lagere marges
drukken nettowinst
De netto-omzet van Koninklijke Friesland Foods N.V. is in het eerste
halfjaar van 2008 gestegen van 2,4 tot 2,7 miljard euro. De nettowinst is
gedaald van 79 naar 29 miljoen euro. De business groep Industrial heeft
goed gepresteerd. Zowel het volume, de verkoopprijzen als het resultaat
ligt op een hoger niveau dan in de eerste helft van 2007. In de business
groep Consumer Products International (Azië, Afrika) is het volume
toegenomen bij stijgende verkoopprijzen en behoud van marktaandeel.
Het resultaat is gedaald door de voorziene margedruk vanwege de
extreme stijging van de grondstofkosten in 2007. Door het gefaseerd
verhogen van de verkoopprijzen herstellen deze marges zich weer
geleidelijk. In de business groep Consumer Products Europe is het
volume gedaald, zijn de verkoopprijzen gestegen en is het resultaat
vergelijkbaar met het eerste halfjaar 2007. Op de wereldmarkt zijn in de
laatste maanden van 2007 en de eerste maanden van 2008 de prijzen
sterk gaan dalen. Mede hierdoor zijn in de business groep Classic Dairy
de verkoopprijzen van met name melkpoeder en kaas snel gedaald
waardoor het resultaat is afgenomen. De kasstroom uit operationele
activiteiten is negatief als gevolg van het hogere werkkapitaal en het
lagere winstniveau.
· Netto-omzet neemt toe van 2,4 tot 2,7 miljard euro
· Nettowinst daalt van 79 naar 29 miljoen euro
· Uitgekeerd melkgeld neemt met 252 miljoen euro toe ten opzichte van eerste
halfjaar 2007
· Goede resultaten op het gebied van ingrediënten en roomproducten
· Volumegroei, behoud marktaandeel, geleidelijk herstel marges in Azië en
Afrika
· Snelle daling verkoopprijzen melkpoeder en kaas drukken marges
· Sterke euro beïnvloedt bedrijfsresultaat negatief met 8 miljoen euro
· Kasstroom uit operationele activiteiten negatief door het hogere werkkapitaal
en het lagere winstniveau
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in het eerste halfjaar van 2008 bevestigen de door Friesland
Foods in het Jaarverslag 2007 uitgesproken verwachting dat in 2008, met name
in Azië en Afrika, de margedruk zal aanhouden als gevolg van de hoge
grondstofkosten. Verder blijkt dat de opbrengstprijzen, meer dan in het verleden,
fluctueren en dat kleine veranderingen in vraag en aanbod leiden tot grotere
prijsschommelingen in vooral melken weipoeder, kaas en boter.
In de eerste helft van 2008 heeft de ontwikkeling van de laatste maanden van
2007 zich doorgezet. De vraag op de wereldmarkt stagneerde enigszins door het
hoge prijsniveau met als gevolg vraaguitval van consumenten in met name de
zich ontwikkelende landen en het gebruik van alternatieven voor
zuivelgrondstoffen. In combinatie met een geleidelijke toename van de
melkaanvoer in Europa leidde dit tot onevenwichtigheid tussen productie en
vraag, die de prijzen voor melkpoeder, weipoeder, boter en kaas onder druk heeft
gezet. Daarbij speelt de verder dalende koers van de dollar ten opzichte van de
euro ook een rol. Door de lage dollarkoers is voor eurolanden de concurrentie op
de wereldmarkt lastig. In het tweede kwartaal 2008 stabiliseerden de prijzen voor
melkpoeder, boter en kaas zich en laten net als weipoeder weer een licht
stijgende lijn zien.
Resultaat
In het eerste halfjaar van 2008 is het bedrijfsresultaat van Friesland Foods
gedaald tot 64 miljoen euro (eerste halfjaar 2007:145 miljoen euro). De
belangrijkste oorzaak is de margedruk in Azië, Afrika en het Midden-Oosten
(business groep Consumer Products International). In deze regio's heeft
vergroting van het marktaandeel strategische prioriteit en is er voor gekozen de
extreme stijging van de inkoopprijzen van (zuivel)grondstoffen op de
wereldmarkt in 2007 gefaseerd door te berekenen in de verkoopprijzen van de
consumentenproducten. De verkochte volumes zijn toegenomen en er treedt, na
een moeilijk eerste kwartaal, weer herstel van de marges op. In de business
groep Classic Dairy (kaas, melkpoeder, boter, dagverse zuivel) stonden de
marges onder druk omdat de verkoopprijzen in een aantal productcategorieën
zoals melkpoeder en een gedeelte van het kaasassortiment sneller daalden dan
het niveau van de melkprijs. Voor de business groep Consumer Products Europe
is het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar van 2008 vergelijkbaar met dat van
het eerste halfjaar van 2007. Het bedrijfsresultaat in de business groep Industrial
is fors verbeterd. Zowel het volume als de marge ligt op een hoger niveau dan in
het eerste halfjaar 2007.
In de eerste helft van 2008 is in totaal 252 miljoen euro meer aan melkgeld aan
de leden-melkveehouders uitgekeerd dan in dezelfde periode van 2007. Hierin is
begrepen de structurele verhoging van de marktconforme melkprijs per 1 januari
2008 met 0,50 euro per 100 kilo melk (in totaal 13 miljoen euro). Deze verhoging
is doorgevoerd om aansluiting te houden bij de ontwikkeling van de melkprijzen
in Nederland. De voorschotmelkprijs voor de ledenmelkveehouders van
Zuivelcoöperatie Friesland Foods was in het eerste halfjaar 2008 37,20 euro incl.
BTW per 100 kilo melk bij 4,45 procent vet en 3,45 procent eiwit (eerste helft
2007: 27,89 euro). Door de leden-melkveehouders is in het eerste halfjaar van
2008 2,72 miljard kilo melk geleverd (2007: 2,69 miljard). In totaal is door
Friesland Foods in de eerste helft van 2008 3,54 miljard kilo melk verwerkt tegen
3,45 miljard kilo in 2007. De energiekosten zijn in de eerste helft van 2008 ten
---
opzichte van de eerste helft van 2007 gestegen met 8 miljoen euro. De
omrekeningseffecten als gevolg van de sterkere euro beïnvloeden het
bedrijfsresultaat voor 8 miljoen euro negatief.
Het saldo van de incidentele baten en lasten bedraagt in de eerste helft van 2008
in totaal 7 miljoen euro (2007: - 8 miljoen euro). Hierin is onder meer
opgenomen de opbrengst van de verkoop van een niet strategische
zuivelactiviteit voor 7 miljoen euro en de vrijval van reorganisatievoorzieningen
van 3 miljoen euro. De incidentele lasten betreffen onder andere de kosten inzake
de voorgenomen fusie tussen Friesland Foods en Campina die 4 miljoen euro
bedragen in het eerste halfjaar 2008. Deze kosten hebben voornamelijk
betrekking op werkzaamheden door derden op het gebied van mededinging,
juridische ondersteuning en op het vlak van strategieën organisatieontwikkeling.
De financieringslasten zijn ten opzichte van het eerste halfjaar in 2007 met 6
miljoen gestegen naar 17 miljoen euro. De stijging is voornamelijk het gevolg van
hogere rentekosten door de hogere nettoschuld als gevolg van het toegenomen
werkkapitaal en door valutaontwikkelingen. De belastingdruk is verbeterd van 28
procent naar 18 procent. Dit is voornamelijk het gevolg van de verwerking van
verliescompensatie inzake de liquidatie van buitenlandse dochterondernemingen.
De winst toe te rekenen aan minderheidsbelangen is afgenomen van 17 miljoen
naar 8 miljoen euro. Dit komt door de lagere resultaten in de bedrijven in Azië en
Afrika waar Friesland Foods niet volledig eigenaar is.
De solvabiliteit, het groepsvermogen in percentage van het balanstotaal, is ten
opzichte van eind 2007 afgenomen van 38,9 naar 36,9 procent. Dit komt
enerzijds door het lagere groepsvermogen en anderzijds door een hoger
balanstotaal ten opzichte van ultimo 2007. De daling van het groepsvermogen is
ontstaan door de uitbetaling van het dividend over 2007 en het relatief lagere
winstniveau. Aan de normen van financiers, uitgedrukt in financiële kengetallen,
wordt ruimschoots voldaan.
De kasstroom uit operationele activiteiten is in het eerste halfjaar 2008 fors lager
dan in de eerste helft van 2007. Dit is het gevolg van het hogere werkkapitaal en
het lagere winstniveau. Hierdoor is de nettoschuld gestegen van 582 miljoen euro
eind 2007 naar 764 miljoen euro eind eerste halfjaar 2008. Het werkkapitaal
(exclusief schuld aan de melkveehouders) is ten opzichte van eind 2007 met 85
miljoen euro gestegen door een stijging van de debiteuren als gevolg van de
hogere maandomzet. De voorraden zijn afgenomen als gevolg van extra aandacht
voor het voorraadbeheer.
Vooruitzichten
Friesland Foods verwacht in de tweede helft van 2008 met name in Azië en Afrika
verder herstel van de marges door het doorgaan met het geleidelijk verhogen van
de verkoopprijzen. Ook in Europa wordt herstel van de marges verwacht door
meer evenwicht tussen de opbrengstprijzen en de melkprijs. Vanwege de
volatiliteit van de markten en de vele onzekerheden kan Friesland Foods echter
geen concrete uitspraak doen over het te verwachten resultaat voor het gehele
jaar 2008.
---
Kerncijfers
Resultaten Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar
in miljoenen euro's 2008 2007 2007
Netto-omzet 2.743 2.432 5.075
Bedrijfsresultaat 64 145 299
Nettowinst' 29 79 172
Balans
Balanstotaal 3.040 2.749 2.990
Groepsvermogen² 1.122 1.095 1.162
Nettoschuld³ 764 577 582
Kasstroom
Operationele activiteiten - 71 41 235
Investeringsactiviteiten - 60 - 45 - 184
Afschrijvingen op gebouwen,
installaties en immateriële activa 58 65 124
Personeel
gemiddeld aantal fte's
Aantal werknemers 14.621 14.676 14.582
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 2,3 6,0 5,9
Nettowinst als % netto-omzet 1,1 3,2 3,4
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 6,1 17,9 18,7
Groepsvermogen als % balanstotaal² 36,9 39,8 38,9
Zie het Friesland Foods Halfjaarbericht 2008 voor de volledige tekst en cijfers.
1. De nettowinst is in de winst- en verliesrekening gedefinieerd als winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders.
2. Het cijfer van 30 juni 2007 is aangepast omdat als gevolg van verbeterd inzicht de perpetuele obligatielening is
gerubriceerd als groepsvermogen, zoals ook al opgenomen in het Jaarverslag 2007. Het cijfer van 31 december 2007 is
aangepast omdat de vergoeding over de perpetuele obligatielening is geherrubriceerd van overige schulden naar
perpetuele obligatielening.
3. De nettoschuld betreft langlopende rentedragende schulden en schulden aan financiers minus liquide middelen.
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
Wereldwijd telt Friesland Foods 14.600 medewerkers. In 2007 bedroeg de omzet 5,1 miljard euro. De onderneming heeft een
coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de
melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.
---