Rapportage coproducties 2007 naar de Tweede Kamer
Kamerstuk | 13-08-2008
De minister-president heeft het overzicht van de in 2007 op TV
uitgezonden coproducties van overheid en omroep naar de Tweede Kamer
gestuurd. Per 1 augustus 2008 is er een einde gekomen aan de
overheidssponsoring van televisieprogramma's.
Hierbij ontvangt u als gebruikelijk het jaarlijkse overzicht van de
coproducties die ministeries bij de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD)
hebben aangemeld en die in het afgelopen jaar zijn uitgezonden.
De RVD heeft de coproducties getoetst en een advies uitgebracht. Soms
ging het advies gepaard met een verzoek om aanvullende informatie over
productiekosten, financiering, uitzenddata en -tijden en de te
gebruiken teksten in aankondiging en aftiteling. In bijlage 1 vindt u
per ministerie een overzicht van de bij de RVD aangemelde en in 2007
uitgezonden coproducties.
Ministeries stoppen met financiering omroepprogramma's buiten Mediawet om
Per 1 augustus 2008 zijn de Aanwijzingen inzake coproducties en andere
omroepproducties ingetrokken. Daartoe is een regeling in de
Staatscourant van 21 juli 2008 gepubliceerd. Het kabinet heeft
hiermee besloten dat de ministeries vanaf 1 augustus 2008 geen
financiële bijdragen meer leveren die specifiek bedoeld zijn voor de
vervaardiging van omroepprogramma's. Zij doen dit niet aan
omroepen, noch aan productiebedrijven, noch aan overige instellingen
die werken met publieke middelen als de bestemming de vervaardiging
van omroepprogramma's is. Voorts is besloten dat alle ministeries een
beleidsregel gaan vaststellen die inhoudt dat zij geen gebruik maken
van de bevoegdheid financiële bijdragen (in subsidie- of contractvorm)
te leveren bedoeld voor de vervaardiging van omroepprogramma's.
Achtergrond kabinetsbesluit
Sinds 1981 bestaan er richtlijnen (later Aanwijzingen) voor
coproducties. Deze regelen de mogelijkheid voor ministeries om in
uitzonderingssituaties een financiële en inhoudelijke bijdrage te
leveren aan omroepprogramma's. Coproducties worden gezien als een
middel voor de rijksoverheid om dat deel van het publiek voor te
lichten, dat langs andere wegen moeilijk bereikt kan worden. Ze geven
bovendien de mogelijkheid om een boodschap onder de aandacht te
brengen die in een Postbus-51-spot bijvoorbeeld moeilijker is te
brengen. Het gebruik van dit communicatiemiddel blijkt echter in
toenemende mate problematisch te zijn.
Alhoewel ze aan strikte regels gebonden zijn, komen coproducties met
enige regelmaat in opspraak omdat zij zouden leiden tot aantasting van
de onafhankelijkheid van de omroepen of tot ongewenste
overheidsbeïnvloeding. Meerdere aanscherpingen van de regels hebben
dit beeld niet kunnen wegnemen. De aanscherpingen van de regels hebben
bovendien geleid tot een steeds meer complexe en lastig handhaafbare
regelgeving, met interpretatieverschillen en oneigenlijk gebruik tot
gevolg. Coproducties zijn bedoeld voor publieksvoorlichting, maar
hebben in een aantal gevallen meer het karakter gekregen van een
aanvullende inkomstenbron (subsidie) voor omroepen en
productiemaatschappijen.
De rijksbrede taakstellingsoperatie ten slotte noopt tot terugdringen
van uitgaven en bureaucratie. De rijksoverheid heeft in het kader van
de taakstellingsoperatie aangegeven soberder te willen omspringen met
communicatie-uitingen en zich vooral te bedienen van die uitingen die
bewezen gericht en effectief zijn. Het voornemen bestond reeds om het
aantal coproducties sterk te reduceren. Voor een verdeling van de
resterende coproducties over de departementen moest nog een passend
instrument gevonden worden. Dit instrument zou hoe dan ook nieuwe
bureaucratie met zich meebrengen, juist door de gevoeligheid van de
materie. Stoppen met coproducties maakt het zoeken naar dit instrument
overbodig en voorkomt daarmee extra regels en nieuwe bureaucratie.
Afspraken met omroepen en producenten over het produceren van
televisieprogramma's die nog onder de oude regeling zijn gemaakt,
worden wel nagekomen. Dit betekent dat er in de loop van 2008 en in
2009 nog een aantal door ministeries gefinancierde programma's op
televisie zullen verschijnen.
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr.dr. J.P. Balkenende
Regeling van 30 juni 2004, nr. 04R467628
Regeling van 11 juli 2008, nr. 3067435, houdende intrekking van de
Aanwijzingen inzake coproducties en andere omroepprogramma's.
Dit geldt niet voor de omroepbijdragen die via de Mediawet worden
geregeld
Bijlage 1 Overzicht van de bij de RVD aangemelde en in 2007
gerealiseerde coproducties tussen overheid en omroepen
Minsteries/ instelling
Aantal bij de RVD aangemelde en in 2007 gerealiseerde coproducties
BuZa
1
BuZa/ NCDO
15
BZK
1
EZ
3
LNV
4
OCW
2
VROM
8 *
VW
7
VWS
3
Totaal
44
* waarvan 2 samen met LNV en 1 samen met VW
Ministerie
Omroep
Titel en inhoud
BZ
EO
Vreemde Tralies
Vreemde tralies is een serie programma's waarin een Nederlandse
gedetineerde in het buitenland centraal stond. Buitenlandse Zaken is
verantwoordelijk voor het verlenen van consulaire dienstverlening aan
Nederlanders in het buitenland. Voorlichting vanuit BZ over dit
onderwerp spitst zich toe op preventie (voorkomen dat nog meer
Nederlanders in het buitenland vast komen te zitten) en
verwachtingsmanagement (laten zien wat BZ wel en niet kan doen voor
Nederlandse gedetineerden in het buitenland). Journalistieke
berichtgeving over dit onderwerp gaat altijd over actuele dossiers en
biedt (vrijwel) geen mogelijkheden om de rol van BZ (het brede kader)
neer te zetten. Vreemde tralies biedt die mogelijkheid wel.
BZ/ NCDO
Llink/
De Nieuwe Omroep
De gebroken belofte
Documentaire over de herintroductie van traditionele
landbouwtechnieken in India. Deze duurzame landbouwmethodes zorgen
voor stabielere opbrengsten en daarmee de bestrijding van armoede bij
boeren. Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2003-2006
'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'. Het ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft NCDO op basis van dit beleidskader een
subsidiebeschikking toegekend voor het uitvoeren van
draagvlakactiviteiten voor de periode 2003-2006.
BZ/ NCDO
HUMANISTISCHE OMROEP
Het verloren kind in mij
Een documentaire over genitale verminking bij vrouwen in Ethiopië.
Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2003-2006
'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZ/ NCDO
KRO
KidsXL
KidsXL is een scholenuitwisselingsproject tussen twintig basisscholen
in Nederland en basisscholen in Afghanistan, Brazilië, India, Suriname
en Zuid-Afrika. Het project bestaat uit een lespakket, website en
televisieprogramma (het KidsXL journaal).
Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2003-2006
'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZ/ NCDO
NPS
Lotsbestemming Surinaamse Indianen
Lange radiodocumentaire (60 minuten) over de leefsituatie van indianen
in het (betwiste) grensgebied van Brazilië en Suriname. De
perspectieven van de inheemse bevolking op de toekomst van hun
leefgebied staat centraal, met bijzondere aandacht voor onderwijs en
gezondheid.
Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2003-2006
'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZ/ NCDO
NPS
Terug
Documentaire serie over de ervaringen van (uitgewezen) asielzoekers
die terugkeren naar hun land van herkomst en daar een nieuw bestaan op
willen bouwen. Er worden vier hoofdpersonen in vier verschillende
landen gevolgd. De film gaat niet over asielproblematiek in Nederland,
maar over de situatie in de landen van herkomst.
Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2003-2006
'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZ/ NCDO
SALTO (Amsterdam)
TV&CO (Arnhem)
Den Haag TV
RTV Utrecht
TV Nijmegen
TV Lingewaard
Rotterdam TV
Bouwen aan de wereld
De verschillende rubrieken van het programma informeren over
landelijke en lokale initiatieven voor ontwikkelingssamenwerking. Eén
rubriek belicht elke aflevering een ander Milleniumdoel, een andere
rubriek besteedt aandacht aan nieuwsberichten over internationale
samenwerking die het normale nieuws niet halen. De programma's bestaan
enerzijds uit landelijke rubrieken en anderzijds uit stadsgebonden,
per regio apart geproduceerde rubrieken. Deze coproductie sluit aan
bij het NCDO beleidskader 2007-2010 'Draagvlak voor internationale
samenwerking en duurzame ontwikkeling'. Het ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft NCDO op basis van dit beleidskader een
subsidiebeschikking toegekend voor het uitvoeren van
draagvlakactiviteiten voor de periode 2007-2010.
BZ/ NCDO
NPS
AIDS Avenue
Een 50 minuten durend portret van de bewoners van een willekeurige
straat in en sloppenwijk van Kaapstad. De camera volgt voorbijgangers
tot in hun huizen en registreert hun problemen en plezier. Elk gezin
in de straat heeft te maken met AIDS, geweld en drugs. Deze
coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2007-2010 'Draagvlak
voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
MVS
(lokale zender in Amsterdam)
Seven years
Documentaire over de positie van homoseksuelen in Kenia. Deze
coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2007-2010 'Draagvlak
voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
IKON
That's life
Televisiedocumentaire in road-movie stijl over de zoektocht van
fotograaf Sander Veeneman naar vier kinderen die hij ongeveer tien
jaar geleden fotografeerde. De kinderen van toen leefden in armoede.
Hoe vergaat het hen nu? De zoektocht voert de kijker naar Zuid-Afrika,
Peru, Mozambique/Malawi en Bangladesh. Deze coproductie sluit aan bij
het NCDO beleidskader 2007-2010 'Draagvlak voor internationale
samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
Omrop Fryslân
De Fryske dream
Televisiedocumentaire over de vele verschillende initiatieven van
Friese burgers op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Deze
coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2007-2010 'Draagvlak
voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
IKON
Stille rampen
Vijfdelige televisieserie met Paul Rosenmöller over 'Stille Rampen' in
de wereld. De afleveringen hebben de volgende thema's: ontheemden door
burgeroorlog in Colombia, boskap en CO2 problematiek in Kalimantan,
extreme armoede in Niger, kinderleed in India en een nog oningevuld
item. Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2007-2010
'Draagvlak voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
RTV Noord-Holland
Een antropologe in Afghanistan
In documentairevorm wordt de terugkeer van een
ontwikkelingswerker/onderzoeker van Afghanistan naar Nederland
gevolgd. De documentaire laat het dagelijks leven in Afghanistan zien
en de verhouding tussen het traditionele kredietsysteem en introductie
van microkrediet. Ook wordt de vraag gesteld wat het resultaat is van
buitenlandse hulpinspanningen. Deze coproductie sluit aan bij het NCDO
beleidskader 2007-2010 'Draagvlak voor internationale samenwerking en
duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
MTV
6Pack Save the universe Suriname
In Suriname worden door het 6packteam lokale jongeren geselecteerd (de
Suripackers) die aankaarten welke problemen er volgens hen bestaan in
hun land en wat er aan gedaan wordt en kan worden. Met items over
onder meer milieuvervuiling, relatie met het binnenland en racisme.
Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader 2007-2010
'Draagvlak voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling'.
BZ/ NCDO
RVU
Club van 100
Aflevering van de Club van100 waarin in een item aandacht wordt
besteed aan een particulier initiatief in Nederland op het gebied van
ontwikkelingssamenwerking. Deze coproductie sluit aan bij het NCDO
beleidskader 2003-2006 'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZ/ NCDO
NMO
(Nederlandse Moslim Omroep)
Is dit de wil van Allah?
Gaat over de gezondheidszorg voor (terminale) patiënten in Marokko en
Oost-Turkije. De nadruk ligt hierbij op de communicatie tussen arts en
patiënt. Deze coproductie sluit aan bij het NCDO beleidskader
2003-2006 'Wereldburgerschap voor de Milleniumdoelen'.
BZK
TROS
Flikken Maastricht
Een dertiendelige politieserie, gemaakt in navolging van de Belgische
politieserie Flikken. Elke aflevering behandelt een aparte casus
(zoals delict, hulp- of noodsituatie) en heeft een positief einde. In
iedere aflevering was bovendien een maatschappelijk thema verweven. In
België heeft deze serie geleid tot een aantoonbaar, sterk verbeterd
imago van de Belgische politie. De serie biedt de mogelijkheid de
Nederlandse politie zichzelf goed te positioneren en te profileren als
een professionele, waakzame en dienstbare organisatie. Daarnaast heeft
de serie een aantal voor de politie in Nederland belangrijke thema's
voor een groot publiek herkenbaar weergegeven, zoals geweld tegen de
politie, diversiteit, discriminatie, grensoverschrijdende
samenwerking.
EZ
KRO
Energy Survival
Real life registratie van een natuur toernooi waarin 5 teams van 3
scholieren van 11-12 jaar uit Nederland met elkaar de strijd aangaan.
De spellen die de kinderen uitvoeren, zijn gebaseerd op energie en
energiebesparing. EZ heeft geïnvesteerd in deze coproductie om jonge
kinderen (8-12) te motiveren om na te denken over energie en
energiebesparing - als onderdeel van het ebsparingsbeleid van EZ.
EZ
RVU
Buitenland? Buitenkans!
Buitenland? Buitenkans! was een thema-avond van de RVU over
internationaal ondernemen met filmpjes, feiten & cijfers, tips en
interviews over thema's als MVO, globalisering, internationale
concurrentiekracht van Nederland. Tijdens de uitzending was op de
achtergrond een telefoonpanel aanwezig. Na afloop is er een
mogelijkheid tot chatten met een aantal deskundigen.
EZ heeft de coproductie ingezet om het bereik van voorlichting aan het
Nederlandse bedrijfsleven te vergroten, en moeilijk te bereiken
doelgroepen (startende ondernemers, allochtone ondernemers) te
bereiken. Daarnaast omdat tv-programma's bij uitstek geschikt zijn om
ondernemers zelf de boodschap te laten vertellen waardoor een
enthousiasmerend effect ontstaat.
EZ/ Octrooibureau
SBS6
Het beste idee van Nederland
Ideeën/ontwerpwedstrijd.
Het ministerie wil met deze coproductie de bekendheid van het gebruik
van octrooien verhogen en naamsbekendheid creëren van de naam
Octrooicentrum Nederland.
LNV
NCRV
Nationale landschappen
Met een zesdelige televisieserie wordt de aandacht van het grote
publiek gevestigd op de Nationale Landschappen. De serie laat de
specifieke kenmerken van deze gebieden zien. De centrale vraag is
steeds waarom deze gebieden zo uniek zijn hoe in de toekomst het
bijzondere karakter kan worden behouden dankzij de speciale nieuwe
status. Verder is er aandacht voor de ontstaansgeschiedenis, het
gebruik door de eeuwen heen en de uitdagingen/problemen/kansen in elk
van de gebieden. Reden voor het ministerie om in deze coproductie te
investeren is aandacht onder een breed publiek voor het behoud van de
Nationale Landschappen.
LNV
Llink
Mc Donalds Kitchen
Een 13-delig kookprogramma over koken zonder vlees of vis. Met deze
coproductie wil het ministerie de biologische landbouw bevorderen.
Deze serie was gericht op de bewuste consument, om te laten zien dat
eten zonder vlees of vis ook gevarieerd, gezond en lekker kan zijn.
LNV
RTL Nederland
Food & Fit (april)
Twee items (in een winkel en bij een boer) in een aflevering van dit
tiendelig kook/lifestyle programma, waarin de kijker aan de weet komt
hoe je snel en gemakkelijk gezonde maaltijden bereidt. Met deze
coproductie wil het ministerie de biologische landbouw bevorderen. De
context van deze items was het platteland, de herkomst van het
voedsel. Voor de gemiddelde consument, om aan te geven dat biologische
producten gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
LNV
RTL Nederland
Food & Fit (oktober)
Twee uitzendingen van een tiendelig kook/lifestyle programma, waarin
de kijker aan de weet komt hoe je snel en gemakkelijk gezonde
maaltijden bereidt. Met deze coproductie wil het ministerie de
biologische landbouw bevorderen. De context van deze items was de
stedelijke omgeving. Voor de gemiddelde consument, om aan te geven dat
biologische producten gemakkelijk te bereiden zijn.
OCW
Teleac/NOT
Hoe? Zo!
Hoe?Zo! is een wetenschappelijke quiz met een amusementskarakter.
Wetenschappelijke dilemma's worden uitgelegd in de vorm van een
spelletje. Zo wordt wetenschap toegankelijk gemaakt voor een groter
publiek. Het programma draagt in die zin bij aan het beleid voor
wetenschap- en techniekcommunicatie.
OCW
NPS
Nationale Rekentoets
Finale test nationale rekenvaardigheid in vorm van televisiespel. Het
ministerie investeert in deze coproductie vanwege de aandacht voor het
belang van reken- en taalvaardigheid als onderdeel van het beleid rond
de verhoging van de kwaliteit van het onderwijs.
VROM/V&W
RTL 7
Prautotype
Het programma bestaat uit 13 afleveringen van 23 minuten. In de
afleveringen gaat een team van technici en een team van designers aan
de slag om een auto te bouwen. De auto heeft een onderscheidend design
en wordt gebouwd met milieuvriendelijke, schone en innovatieve
toepassingen. Het gehele proces van chassis tot conceptcar wordt in
beeld gebracht. Het einddoel van het programma is de kijker bewust te
maken van het belang om te kiezen voor milieuvriendelijke toepassingen
en milieuvriendelijk autorijden. Daarbij moet het bedrijfsleven
geïnspireerd worden om schone, milieuvriendelijke en innovatieve
producten en kennis te ontwikkelen voor de mobiliteitsbranche.
VROM
AVRO
De gouden piramide
Portretten van vijf genomineerde opdrachtgevers en hun projecten aan
de hand van de bezoeken die de jury van de Gouden Piramide 2007 heeft
gebracht aan de genomineerde opdrachtgevers. Het stimuleren van goed
opdrachtgeverschap voor de kwaliteit van de gebouwde omgeving vormt
een belangrijke pijler van het rijksarchitectuurbeleid.
VROM
NPS/ radio 3FM
Noordpool FM
Noordpool.fm is een cross media project om een jonge doelgroep (15 -
25 jaar) bewust te maken van de klimaatveranderingen en hen aan te
sporen om in actie te komen. Michiel Veenstra (dj 3FM) zat een week op
de Noordpool om te laten zien hoe het met de noordpool is gesteld nu
het klimaat verandert. Hij mocht mee met Ben en Jerry's Climate Change
College, mits hij 10.000 virtuele expeditieleden te wierf. Deze
expeditieleden konden zich aanmelden op Noordpool.fm en werden zo lid
van een 'community'. Zij konden door middel van energiebesparende
acties poolpunten sparen. Hiermee maakten ze kans op prijzen,
waaronder de energiebox van VROM.
VROM
SBS6
De Tuinruimers
Interactie binnen een groep vriendinnen van Turkse en Nederlandse
afkomst staat centraal in deze aflevering. Hoofdrolspeelster Hanife
heeft MS en wordt door haar vriendinnen en Tuinruimers geholpen met
het opknappen van haar dakterras.
Deze coproductie is tot stand gekomen in het kader van de
integratiecampagne (de &-campagne).
VROM
SBS6
Piets weerbericht
Twee keer een weersvoorspelling door Piet Paulusma vanaf een locatie
in Nederland. In beide gevallen bezoekt hij een goed voorbeeld van
positieve interactie tussen mensen van verschillende culturen. Piet
stelt in het kader van de &-campagne een aantal korte vragen de mensen
die bij deze voorbeelden betrokken zijn. Deze coproductie is tot stand
gekomen in het kader van de integratiecampagne (de &-campagne).
VROM
RTL en SBS
Energielabel voor woningen
Via 3 items (max. 3 minuten per stuk) en 6 gebruiksmomenten (maximaal
1 minuut per keer) wordt het energielabel in verschillende
uitzendingen op een natuurlijke manier onder de aandacht gebracht: de
verplichting die 1 januari 2008 ingaat, wat het energielabel inhoudt
en welke energiebesparende maatregelen tot een hoger energielabel
kunnen leiden.
VROM/LNV
NCRV en provinciale omroep L1
Waterwegen in Limburg
De tv-serie gaat over industrie, landschappen, natuur, cultuur,
mensen, water, land- en bosbouw, toerisme en recreatie in Limburg.
Doel is mensen bewust te maken van water en hun omgeving. De Maas is
deel van de ruimtelijke hoofdstructuur en met name in Limburg is er
veel gedaan op het gebied van water.
VROM/LNV
SBS6
Ronde van het Groene Hart
Live-uitzending van de wielerronde van het Groene Hart, met daarin een
filmpje over het Groene Hart waarin duidelijk wordt dat de overheid
het Groene Hart in de toekomst wil verder ontwikkelen als een gebied
waar kan worden gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Daarbij wordt gezocht
naar een balans met de specifieke landschappelijke kwaliteiten van het
gebied. En het cultuurhistorische karakter.
VW
AVRO
Blik op de weg
De belijning op niet-snelwegen wordt de komende jaren drastisch
veranderd. Daarvoor is een richtlijn Essentiële
herkenbaarheidskenmerken opgesteld. Door middel van belijning kan de
automobilist zien welk gedrag (snelheid en inhalen) er op dat type weg
van hem of haar verwacht wordt. Blik op de weg wordt goed bekeken door
weggebruikers en heeft een goed podium geboden om hen over de nieuwe
belijning te informeren.
VW
SBS6
Nationaal verkeersexamen
Vier bekende Nederlanders doen in de live-uitzending theorie-examen.
Als zij daarvoor slagen, stappen zij direct in de auto voor het
praktijkexamen. In de studio zijn diverse beroepsgroepen aanwezig die
ook aan het theorie-examen deelnemen. Het publiek op de tribune en de
kijkers thuis kunnen eveneens meedoen met het theorie-examen. De
uitzending werd afgewisseld door een aantal informatieve filmpjes over
diverse onderwerpen, betrekking hebbend op verkeer en vervoer.
VW
MTV/ Networks
Bikes and helmets
Uit onderzoek blijkt dat bij de doelgroep 'jongeren van 16-20 jaar'
helmgebruik een probleem is. De helm wordt niet gedragen, óf niet
juist gedragen.
Bikes and helmets is een tv-programma waarin in eerste instantie
veilig verkeersgedrag centraal staat. Het dragen van een helm loopt er
als rode draad doorheen.
VW
RTL
Bestemming Nederland
Bestemming Nederland is een human interest tv-programma over vakantie
en recreatie in Nederland. Iedere provincie, regio, streek en stad
komt aan bod.
Rijkswaterstaat is bezig met groot onderhoud aan de Nederlandse
snelwegen. Om de verkeershinder zo veel mogelijk te beperken vinden de
werkzaamheden zo veel mogelijk op minder drukke tijdstippen plaats.
Maar dit zijn de tijdstippen waarop men erop uit trekt voor korte
vakanties en dagjes uit. Met onder meer dit programma wil
Rijkswaterstaat mensen goed voorbereid op weg sturen (van A naar
Beter)
VW/ RWS
Holland Media Groep
(RTL 7)
Nederland onderweg
Achtergronden van bouw en onderhoud aan snelwegen, spoor- en
waterwegen. Achtergronden van techniek langs de snelweg
(informatiesystemen). Het hoe en waarom van veiligheidsmaatregelen.
Hoe gaan we om met onze leefomgeving in relatie tot infrastructuur. De
mens staat als rode draad in de serie centraal. Dat wil zeggen de
mensen die de werken uitvoeren en aan de andere kant de weggebruiker
en vaarweggebruiker. (Van A naar Beter)
VW/ RWS
RTL 7
VakwerkNL
In acht afleveringen zal aandacht worden besteed aan de missie van
Rijkswaterstaat: "Droge voeten, voldoende en schoon water , vlot en
veilig verkeer over wegen en water en betrouwbare informatie, nu en in
de toekomst".
V&W/ SenterNovem
Veronica
Stille banden (in De grote beurt)
In 2 afleveringen worden stille banden onder de aandacht gebracht van
de kijkers, in het kader van een campagne die als doel heeft het
gebruik van stille banden te stimuleren.
VWS
RTL Nederland
Kies beter
Het programma heeft als doel Nederlanders bewust te maken van het feit
dat zij zelf keuzes kunnen maken over de zorg die zij nodig hebben.
Centrale boodschappen zijn: vanuit patiëntenperspectief bekeken,
keuzes zijn mogelijk, u speelt daarbij zelf een grote rol, dit zijn de
stappen die u kunt ondernemen, waar betrouwbare en onafhankelijke
informatie te vinden, onder andere op kiesBeter.nl. Dit in het kader
van voorlichting rond het nieuwe zorgstelsel.
VWS
Omroep MAX
Nationaal Zorgspreekuur
Wat speelt er in de verpleeghuiszorg? Welke veranderingen zijn er
afgelopen jaren in gang gezet (cultuuromslag) en welke resultaten
heeft dat opgeleverd? Dit is geënt op het verbeterprogramma Zorg voor
Beter van het ministerie van VWS in samenwerking met de sector.
VWS/ ZonMw
NCRV
Babyboom
Babyboom is een programma naar een voorbeeld van de BBC. 100 stellen
met een kinderwens worden een jaar lang gevolgd. Boodschap is, dat
kinderen krijgen geen vanzelfsprekende kwestie is. VWS ondersteunt dit
programma financieel om de gezonde leefstijl en in het bijzonder
gezond zwanger zijn te stimuleren.
Zie ook
* PDF-versie brief van de minister-president aan de Tweede Kamer
* Einde aan coproducties overheid en omroep (Nieuwsbericht
Regering.nl)
Ministerie van Algemene Zaken